آفتاب
روحانی /5/:

از این به بعد با ژاپن رابطه خوبی خواهیم داشت

از این به بعد با ژاپن رابطه خوبی خواهیم داشت

رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت برای بیکاری جوانان چه تدبیری اتخاذ کرده است، گفت: مشکل اشتغال با رونق اقتصادی درست می‌شود و برای رونق هم باید از توان داخلی و نیز منابع خارجی استفاده شود.

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم افزود: در برنامه پنج ساله نیز همان طور که در سیاست های کلی نظام که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده اند نیز آمده است باید به دنبال رشد هشت درصدی باشیم تا بیکاری رفع شده و به تورم تک رقمی برسیم.

وی ادامه داد: ممکن است که در سال آینده در تورم بتوانیم به میزان هشت درصد برسیم و پیش بینی ما نیز در این زمینه همین هشت درصد است اما امیدواریم در کنار کاهش تورم، رشد اقتصادی خوبی نیز داشته باشیم و به سمتی حرکت کنیم که بیکاری تک رقمی شود.

روحانی با اشاره به اینکه سالانه بین 800 تا 900 هزار نفر نیروی کار به جامعه افزوده می شود، اظهار کرد: ما در 10 سال گذشته حدود هزار میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما اشتغال خالص ما تقریبا صفر و رشد سرمایه گذاری ما نیز تقریبا نزدیک به صفر بود بنابراین ما باید رشد سرمایه گذاری خود را افزایش دهیم تا اشتغال به وجود آید و مشکل بیکاری کمتر شود.

رییس جمهور با اشاره به دیدارش با رییس جمهور فرانسه در سفر اخیر به اروپا اظهار کرد: رییس جمهور فرانسه نیز در نشست خبری به صراحت اعلام کرد که یکی از اهداف ما در ایجاد رابطه با ایران اشتغال جوانان ایرانی است. در همین زمینه دولت نیز اگر بتواند یک میلیون شغل را در سال ایجاد کند طبعا مشکل بیکاری کمتر می شود و هدف ما نیز همین است که بیکاری را تک رقمی کنیم و در کنار آن نیز اگر بتوانیم تا میزان یک میلیون نفر اشتغال در جامعه فراهم آوریم کار بزرگی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته شرکت های دانش بنیان رشد قابل توجهی داشته اند، اظهار کرد: ما در برخی از زمینه های دانش پیشرفته، های‌تک، هواوفضا و نانو حرکت خوب و قابل توجهی داشته ایم و در برخی از این موارد جزو 10 کشور اول جهان هستیم.

روحانی ادامه داد: در کشور ما فناوری داخلی زمینه خوبی دارد تا فناوری خارجی را نیز که به رشد بیشتر ما کمک می کند جذب کنیم. دولت نیز حتما به نظرات و ایده های جوانان و اساتید دانشگاه ها در تمام زمینه های اقتصادی، رشد فرهنگی، کاهش آسیب های اجتماعی و تقویت اعتماد به نفس ملی استفاده می‌کند.

رییس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص عزم دولت برای یک همکاری مشخص با کشورهای آسیایی و آمریکایی، اظهار کرد: ما رابطه بسیار خوبی با چین داریم و از این به بعد نیز با ژاپن رابطه خوبی خواهیم داشت و ارتباط خوبمان با کشورهایی نظیر هند و کره جنوبی نیز ادامه خواهد داشت. ما خواهان روابط خوبی با کشورهای جهان هستیم و می خواهیم با تمام همسایگان مان و کل کشورهای آسیایی و آفریقایی روابط خوبی داشته باشیم چرا که هر کشوری زمینه های خاص خود را برای همکاری و تعامل داراست.

وی ادامه داد: در این زمینه حتی اگر کارآفرینان آمریکایی نیز بخواهند به ایران بیایند و فناوری وارد کنند مشکلی نداریم.

روحانی اضافه کرد: ما در دوران تحریم روابط خوبی با برخی از کشورها داشتیم و نباید گذشته را فراموش کنیم و دوستانی را که در روزهای سخت به ما کمک کردند از یاد ببریم چرا که مردانگی جزو ویژگی های خاص ملت ایران است و باید آن را حفظ کنیم اما باید به فرصت های پیشرو و آینده نیز چشم داشته باشیم و اگر برخی در گذشته خوب عمل نکرده اند و امروز می خواهند آن را جبران کنند به آنها فرصت دهیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران نمی خواهد با کشورهای اسلامی دچار تنش شود، گفت: بعضی ها به دنبال تنش و پیگیری اعمالی هستند که با حسن همجواری مطابقت ندارد و ما برخی از این شیطنت ها را دیده ایم اما اگر روزی دست بردارند و از تنش و بحران سازی جلوگیری کنند ملت ایران این گذشت را دارد که اجازه دهد شرایط قبل جبران شود.

وی افزود: اگر این کشورها چنین کارهایی را ادامه دهند به ضررشان است و اگر لازم باشد در برابر آنها پاسخ قاطعی خواهیم داد اما امیدواریم که چنین رفتارهایی ادامه پیدا نکند و مصالح در نظر گرفته شود.

روحانی گفت: ما به دنبال این نیستیم که قدرت منطقه شویم هر چند که قدرت منطقه هستیم اما به دنبال ایجاد یک منطقه قدرتمند هستیم و هدفمان این است که منطقه در صلح و تعامل باشد و مسلمانان خاورمیانه رفاه داشته باشند.

ادامه دارد

کد N1130041

وبگردی