آفتاب

کسی با صندوق رای قهر نکند / فرانسه بدنبال اشتغال جوانان ایرانی است

کسی با صندوق رای قهر نکند / فرانسه بدنبال اشتغال جوانان ایرانی است

رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: هیچ‌کس با صندوق انتخابات قهر نکند، همه باید در کنار صندوق انتخابات باشیم تا انشاءالله یک حماسه بسیار بزرگ دیگری توسط ملت ما در ۷ اسفند خلق شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی به مناسبت سی و هفتمین دهه فجر انقلاب اسلامی در گفتگوی زنده تلویزیونی که از شبکه اول سیما در حال پخش است، گفت: ایام دهه فجر را به مردم ایران تبریک می گویم و خداوند را به خاطر همه نعمت هایی که به ملت ایران داد شکر می کنم. از پیروزی انقلاب تا پیروزی دفاع مقدس و موفقیت های اخیر در صحنه مذاکرات.

وی ادامه داد: همچنین به ملت ایران به خاطر شرایط جدید در تعامل با جهان و شرایط نو برای فعالیت، همه کوششگران در صحنه اقتصادی تبریک می گویم.

رئیس جمهور با اشاره به ایام دهه فجر گفت: این ایام، ایام خاطره انگیزی است. از روزهایی که مردم منتظر امام بودند تا زمانی که امام به ایران بازگشت و تا زمانی که انقلاب پیروز شد و مردم توانستند در سایه وحدت و رهبری امام به پیروزی برسند.

وی اظهارداشت: امیدوارم ملت در همه صحنه ها سرافراز باشند و از این فرصت گفتگوی تلویزیونی برای بیان شرایط جدید کشور استفاده میکنم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضورش در نوفل‌لوشاتو گفت: من در نوفل‌لوشاتو در محضر امام بودم و در آنجا مجد و عظمت ملت ایران و احترامی که جهانیان برای رهبری قائل بودند را می دیدم. آن روزها فراموش نشدنی است.

دولت یازدهم به دنبال نشان دادن چهره واقعی ملت ایران بود

وی یکی از اهداف مهم دولت یازدهم را نشان دادن چهره واقعی ملت ایران خواند و گفت: در سالهای گذشته نسبت به ملت ایران ظلم شده بود و صهیونیست ها چهره مخوف و خشنی از ملت ایران ترسیم کرده بودند و ایران هراسی را در دنیا به وجود آورده بودند.

روحانی تصریح کرد: ملت ایران، مردمی با فرهنگ، با اخلاق و بامدارا و تحمل بالا هستند.

وی ادامه داد: انقلاب ما تنها انقلابی است که بدون جنگ خیابانی و خونریزی به پیروزی رسید.

رئیس جمهور افزود: کدام ملت گل را در تفنگ افرادی که به آنها تیراندازی می کردند، می گذاشت؟ این کار توانست همه را جذب کند و مخالفان هم جذب انقلاب شدند.

وی تصریح کرد: امروز چهره واقعی مردم ایران که ملتی اهل مدارا هستند و می توانند موجب ثبات در منطقه باشند، ترسیم شده و دنیا به گونه دیگری به ملت ایران نگاه می کند و چهره واقعی ملت ایران در جهان آشکار شده است.

موانع تعامل با جهان با برجام برداشته شد

رئیس‌جمهور در ادامه گفتگوی خود با مردم در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره مهمترین اهدافی که از برجام دنبال می‌شود، اظهار داشت: همه تلاش‌ها در مذاکرات هسته‌ای این بود که آن حصاری که بدخواهان به دور کشور کشیده بودند، برداشته شود.

روحانی ادامه داد: خیلی‌ وقت‌ها دشمنان این ملت می‌خواستند دیگران را هم برای فشار بر ملت ما با خود همراه کنند و در سال‌های اخیر توانستند به اصطلاح خودشان، جامعه جهانی را با خود همراه کنند؛ به گونه‌ای که بسیاری از کشورها حاضر نبودند با ما کار بانکی یا مبادلاتی انجام دهند.

وی با بیان اینکه بر مبنای یک اتهام غیرواقعی و واهی، موفق شده بودند حصاری را به دور کشور ایجاد کنند و القاء کنند که ایران صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند، گفت: هدف ما این بود که دیوار مخوف برداشته شده و راه برای فعالیت مردم باز شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هدف دیگر از پیگیری مذاکرات، رفاه و معیشت بهتر مردم بود؛ ما نیاز به صادرات و واردات و تعامل با جهان داریم، البته معنی این حرف آن نیست که همه مشکلات کشور با تعامل با جهان حل می‌شود اما یکی از راه‌های رشد و توسعه همین است.

روحانی با تاکید بر اینکه باید موانع را از پیش پای مردم برداریم، خاطرنشان کرد: با فرجام برجام، شرایط نو در فضای اجتماعی ایجاد کردیم و آنچه برای پیشرفت ما در همه زمینه‌ها مهم است، امید مردم است.

وی ادامه داد: ملت ما به دلیل استقامت و تدبیر خود در طی سال‌های گذشته باعث موفقیت ما در مذاکرات شدند و همه قوا دست به دست هم دادند و رهنمودهای مقام معظم رهبری نیز بسیار راهگشا بود؛ برجام امروز یک شرایط نو را بوجود آورده که همه باید از آن استفاده کنیم.

به ملت ایران قول می‌دهم که دولت از کارآفرینان حمایت کند

رئیس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به این سؤال که اولین تاثیر اجرای برجام در زندگی مردم چیست؟ اظهار داشت: هم امید ما به مردم است و هم چشم ما به تلاش آنها؛ دولت معتقد نیست که خود بازیگر اصلی سیاسی و اقتصادی است. دولت یاری‌گر اصلی است و بازیگر اصلی، مردم هستند که کار باید به دست خودشان باشد.

روحانی تصریح کرد: کار باید به دست کاردان‌ها و بخش خصوصی سپرده شود و تاکید مقام معظم رهبری نیز این بوده است که امور را به دست مردم بسپارید. در این راه موانعی بود که با برجام برداشته شد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ۴۰ درصد مشکلات ناشی از تحریم‌ها بوده و ۶۰ درصد دیگر به مسائل داخلی خودمان برمی‌گردد، ادامه داد: امروز اشتیاق دنیا را برای تعامل با دنیا شاهد هستیم و می‌بینیم که کارآفرینان و فعالان اقتصادی از شرق و غرب دنیا به ایران می‌آیند و کاملاً این را می‌بینیم که دنیا احساس کرده در ایران ثبات، انرژی و جایگاه راهبردی وجود دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بنابراین آنچه می‌توانم به ملت ایران قول بدهم این است که دولت از کارآفرینان حمایت خواهد کرد.

روحانی با اشاره به سفر اخیر خود به دو کشور اروپایی خاطرنشان کرد: در این دو سفر، جمعیت اصلی همراهان من، صنعتگران و کارآفرینان بخش خصوصی بودند و برای اولین بار بود که یک رئیس دولت به یک کشور اروپایی می‌رفت و در کنار وی جمع زیادی از کارآفرینان بخش خصوصی حضور داشتند.

وی اضافه کرد: در ضیافت شام نخست‌وزیر ایتالیا نیز جمع بزرگی از کارآفرینان ایتالیایی و ایرانی حضور داشتند و خود ایشان گفت که تابحال چنین اجتماعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایتالیایی در یکجا ندیده است؛ این به معنای آن است که دنیا برای تعامل با ایران اشتیاق دارد.

کم کم از اعتیاد اقتصاد به نفت فاصله می گیریم

روحانی در ادامه این گفتگو درباره اینکه آیا سرمایه گذاری کشورهای خارجی برای معیشت مردم ما هم نفعی خواهد داشت و اشتغال ایجاد می کند یا اینکه باز شدن درهای ایران به سمت دنیا باعث خواهد شد که فقط ما مصرف کننده شویم گفت: بنده قبلا هم در گفتگوی صمیمی با مردم عرض کردم که بعد از برجام خطری که وجود دارد این است که ما به شیوه سابق برگردیم.

رئیس جمهور گفت: شیوه سابق این بود که نفت را می فروختیم و با پول آن کالا وارد می کردیم البته واردات کالای غیر مصرفی و سرمایه ای اشکالی ندارد، ما گندم، ذرت و شکر به میزان وارد نداشتیم را هم وارد می کردیم؛ واردات همیشه بد نیست آنجا که کشور قدرت تولید دارد اما از تولید بیرون استفاده کند بد است.

وی افزود: وارداتی که برای کالاهای سرمایه ای و واسطه ای باشد اشکالی ندارد، شیوه ما این بود که نفت بفروشیم و با پول آن کشور را اداره کنیم اما امروز با وجود کاهش قیمت و فشار ناشی از آن بتوانیم از این تهدید کاهش قیمت نفت، فرصت را هم دید.

رئیس جمهور گفت: ما کم کم از اعتیادی که اقتصادمان داشت که بسیار خطرناک بود و آن وابستگی کامل اقتصاد به نفت بود قدم به قدم فاصله پیدا می کنیم، در بودجه سال آینده تکیه ما به نفت حدود ۲۵ درصد است یعنی ۷۵ درصد به غیرنفت وابسته شدیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این کاهش قیمت نفت یک امر ناگزیر بوده یا برنامه ریزی از سوی دولت بوده، تصریح کرد: گاهی حوادثی انسان را وادار می کند، ما در جنگ خیلی چیزها ساختیم چون جنگ بود، دنیا به ما سلاح نمی داد. اگر جنگ نبود شاید سلاح های مورد نیاز را با تاخیر می ساختیم اما شرایط جنگ، ما را وادار کرد که همه توانمان را در این زمینه بکار بگیریم.

روحانی خاطرنشان کرد: جزء برنامه های کلی و سیاست های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند این است که قدم به قدم از وابستگی به نفت فاصله بگیریم حتی از خام فروشی هم فاصله بگیریم یعنی در قدم های بعدی به جای اینکه گاز را بفروشیم گاز تبدیل به پتروشیمی شود، به جای این که میعانات را بفروشیم پالایشگاه تبدیل فرآورده های آن را ایجاد کنیم، این جزو برنامه های ما بود اما کاهش قیمت نفت باعث شد این امر تسریع شود.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: به همین خاطر است که می گویم این تهدید را می توان به عنوان فرصت هم دید، اگر نفت به ۵۰ یا ۱۰۰ دلار رسید اراده مان این باشد که اتکا به صادرات غیر نفتی داشته باشیم.

نباید فقط نگاه به غرب داشته باشیم

رئیس جمهور ادامه داد: رئیس جمهور روسیه به ایران آمد، رئیس جمهور چین به ایران آمد، من به دو کشور اروپایی سفر کردم. هیئت های اروپایی به طور منظم وارد کشور می شده و فعالیت می کنند. اساس برنامه این است که نباید نگاه به غرب داشته باشیم و بگوییم حالا که راه باز شده به سمت غرب و به اروپا برویم بلکه باید از همه کشورها استفاده کنیم، ایران به یک فضایی تبدیل شود تا انتخابگر باشد که با کدام کشورها همکاری کند.

روحانی گفت: در دورن تحریم یکی از مشکلات این بود که ما نمی توانستیم انتخاب کنیم، کشورهایی که با ما کار می کردند محدود بودند در حالی که باید از مزیت همه کشورها استفاده کنیم، کشورهای بسیار مهمی مانند چین، ژاپن و هند در آسیا وجود دارند به همین خاطر آسیا برای ما بسیار اهمیت دارد به همین خاطر در سفر رئیس جمهور چین به ایران تصمیم گرفتیم قرارداد بلندمدت ۲۵ سال امضا کنیم.

وی ادامه داد: در سفری که رئیس جمهور روسیه به ایران داشت ما تصمیمات مهمی برای روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای گرفتیم، در سفر به ایتالیا و آمریکا هم تصمیمات مهمی اتخاذ کردیم فقط شکل این تصمیمات با گذشته تفاوت دارد چون در گذشته بحث این بود که ما کالا بخریم و نفتمان را بفروشیم اما امروز مبنای‌مان این است که سرمایه خارجی وارد ایران شده و ما با هم در تولید شراکت کنیم تا برای تصرف بازارهای خارجی و اشتغال جوانانمان گام برداریم.

در مسئله خودرو باید به کلاس جهانی برسیم

رئیس جمهور ادامه داد: خودرو یک صنعت بسیار مهمی است که هم اشتغالزا بوده و هم ضروریات مردم را رفع می کند. در مسئله خودرو باید به کلاس جهانی برسیم، مبنا این است که کشورهای اروپایی سرمایه به ایران بیاورند تا خودرو تولید شود آن هم در کلاس بالا و حداقل ۳۰ درصد این خودروها صادر شود.

وی گفت: تا وارد رقابت نشده و رقابت نکنیم نمی توانیم کیفیت کالا را بالا ببریم و نمی توانیم با دنیا برای صادرات کالای غیر نفتی رقابت کنیم.

روحانی ادامه داد: درباره اینکه قرار بود ۲۰ درصد یکی از خودروهای داخلی را صادر کنیم اما این اتفاق نیفتاد، آیا برای این مسئله و موارد مشابه آن تدبیری اندیشیده شده است گفت: الان نگاه دنیا به ایران یک نگاه بلندمدت است، چین می گوید می خواهم قرارداد ۲۵ ساله با ایران ببندم بحث یک سال و دو سال نیست، وقتی با شرکت های فرانسه صحبت می کنیم صحبت از قراردادهای ۱۶ ساله و ۲۰ ساله است.

رئیس جمهور اظهار داشت: قراردادی که شرکت ایران ایر برای خرید هواپیما بسته است یک قرارداد ۱۶ ساله است، قبلا پول نفت را می دادیم و هواپیمای دست دوم با قیمت بالا می خریدیم اما امروز یک دلار هم برای خرید هواپیما پول نفت نمی دهیم، هواپیما وارد کشور ما شده و حمل مسافر می کند و بخشی از درآمد آن را به عنوان اجاره می پردازد بعد ظرف ۸ سال مالک هواپیما می شویم.

وی گفت: در یک سال گذشته میلادی حدود ۵ میلیارد دلار از سوی مردم ما صرف بلیت هواپیمای خارجی شد، زمانی در این منطقه ما از نظر حمل و نقل هوایی اول بودیم پس چرا نباید امروز اول باشیم و مردم با پروازهای دیگر سفر کنند، ایام حج باید بخش بزرگی از حمل و نقل حاجیان ما با هواپیمای خارجی انجام شود؛ با این هواپیماها هم اشتغال ایجاد می کنیم و هم مسافر و توریست وارد کشور کرده ایم.

روحانی افزود: یکی از راههای اشتغال فعال کردن بخش خدمات هست که یک بخش از خدمات مسئله توریسم است، در فرانسه سال گذشته ۸۳ میلیون توریسم داشتند، جاذبه ایران از نظر تاریخی بیشتر از فرانسه است. ما کشور چهارفصل هستیم پس باید صنعت توریسم را درست کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: یک بخش از این صنعت هتل سازی است، بخشی راه ها و حمل و نقل هوایی است که باید سامان دهیم؛ شرایط امروز ما برای حرف زدن با دنیا با گذشته متفاوت شده است.

وی گفت: امروز از برجام عبور کرده ایم. به نظر من از تحریم هم عبور کرده ایم. باید بحث ها بر روی سازندگی و آینده باشد اشکالی ندارد انتقاد وجود داشته باشد، انتقاد دلسوزانه شده و راه حل ارائه شود، امروز، روز کوشش عمومی ما برای ساختن کشور است و تعامل سازنده ای که از روز اول به عنوان شعار سر دادم امروز باید برای ساختن ایران استفاده شود البته این نیست که بخش اقتصادی فقط در تعامل با خارج از کشور حل شود حداقل ۴۰ درصد آن این گونه حل می شود و ۶۰ درصد برای داخل است. ما باید محیط کسب و کار را تسهیل کنیم و شرایط بانکی، بیمه ای و گمرکی را اصلاح کنیم، باید به طور جدی با فساد مبارزه کنیم و برای این کار همه باید دست به دست هم دهند تا ایران ساخته شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز امید مردم و دولت به آینده کشور از هر زمان دیگر است و به حول قوه الهی می توانیم دست به دست هم داده تا اشتغال جوانان را درست کرده و رشد و توسعه برای کشور بیافرینیم و در این حال با کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ دنیا رقابت کنیم.

روحانی یادآور شد: چین برای یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت چگونه اشتغال ایجاد کرد؟ هند برای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت چگونه اشتغال ایجاد کرده است؟ جمعیت ما ۸۰ میلیون است که باید از تجربه آنها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همه کشورهایی که در بخش اقتصاد موفق شدند توانستند سرمایه خارجی را جذب کنند، چین، هند، کره جنوبی و همه کشورهای موفق این گونه عمل کردند.

روحانی یادآور شد: ما باید با دنیا مشارکت کنیم بازارهای جهانی را بدست آورده و با این مشارکت برای جوانانمان اشتغال ایجاد نیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: در قراردادهای اخیر بحث ما بر این است که ۳۰ درصد صادرات داشته باشیم.

از پول های بلوکه شده برای خرید کالا استفاده نمی کنیم

رئیس جمهور اظهارداشت: پولهای بلوکه شده آزاد شده، اصلا از آن پولها استفاده نمی کنیم، سرمایه گذار خارجی با سرمایه گذار داخلی ما مشارکت می کند. دولت نیز تسهیلات لازم را فراهم می کند و از محل صادرات کالاها به خارج از کشور و فروش کالاها در داخل کشور هزینه های سرمایه گذاری پرداخت می شود و ما مالک صنعت می شویم.

وی تصریح کرد: مبنای ما پول نفت نیست. مبنای ما فروش کالاهاست.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا هواپیماهای خریداری شده قاره پیما هستند و مردم عادی نمی توانند از آنها استفاده کنند و مشکلات حمل و نقل هوایی داخلی حل نمی شود، گفت: هواپیماهایی که قراردادش بسته شده یا بسته می شود حدود ۱۴۰ فروند هستند که از این تعداد هواپیماهای قاره پیما  ۱۳ فروند است که ۸ فروند آن نیز قابل تبدیل است. به عبارت دیگر ۵ فروند هواپیمای قاره پیما داریم.

روحانی تصریح کرد: ما به هواپیماهای دورپرواز قطعاً نیاز داریم. مردم ما می خواهند به کشورهای استرالیا، چین، ژاپن و آمریکا مسافرت کنند.

وی تصریح کرد: خرید این هواپیماها توجه ما به سلامت و جان مردم بوده است.

رئیس جمهور اظهارداشت: در راستای خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل زمینی نیز از صنعت داخلی و خارجی استفاده می کنیم. برای توسعه حمل و نقل ریلی نیز با چین و ایتالیا قرارداد بستیم تا حمل و نقل ریلی برقی و قطارهای سریع السیر به ناوگان ریلی اضافه شود.

روحانی اظهارداشت: استانهایی که فرودگاه و هواپیما ندارند، ناراحت هستند و می گویند استانی که حمل و نقل هوایی نداشته باشد، سرمایه گذار حضور پیدا نمی کند.

وی تصریح کرد: دولت در سه نوع حمل و نقل سرمایه گذاری می کند.

کاهش نرخ بیکاری به ۸ درصد احتمالاً در این دولت محقق می‌شود

رئیس‌جمهور در ادامه درباره برنامه دولت برای رفع بیکاری جوانان و تسهیل امر ازدواج، گفت: اشتغال با رونق اقتصادی درست می‌شود و راه دومی برای آن وجود ندارد؛ برای رونق اقتصادی نیز باید هم از توان داخلی و هم از منابع خارجی استفاده کنیم.

روحانی با اشاره به سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: بر این اساس و در برنامه پنج ساله به دنبال رشد اقتصادی هشت درصدی هستیم و اگر می‌خواهیم بیکاری را رفع کنیم، باید به این عدد برسیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم بیکاری، تورم و رشد اقتصادی، ۸ رقمی شود و این عدد نیز عدد مبارکی است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا این هدف در دولت یازدهم محقق می‌شود یا خیر، تاکید کرد: تورم ۸ درصدی ممکن است در این دولت محقق شود و در رابطه با رشد اقتصادی نیز برای سال آینده رشد ۵ درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم در سال‌های آینده رشد خوبی داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: در زمینه رفع بیکاری، هدف ما این است که به سمت تک رقمی شدن برویم، اما حفظ وضعیت موجود، کار ساده‌ای نیست چرا که سالانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم.

وی عنوان کرد: در ۱۰ سال گذشته هزار میلیارد دلار درآمد ارزی داشته‌ایم و نرخ اشتغال خالص نیز تقریباً صفر بوده و وضع خوبی نداشته‌ایم؛ رشد سرمایه‌گذاری ما نیز خوب نبوده و تنها قدری بالای عدد صفر بوده است؛ باید رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال داشته باشیم و این یکی از اهداف ما است.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت به دنبال اشتغال جوانان ایرانی هستند

رئیس‌جمهور به سفر اخیر خود به فرانسه و مذاکره با رئیس‌جمهور این کشور اشاره کرد و افزود: شخص رئیس‌جمهور فرانسه به من گفت که یکی از اهداف ما اشتغال جوانان ایرانی است.

روحانی تصریح کرد: اگر هر سال یک میلیون شغل ایجاد کنیم، با این نرخ ۱۰ درصدی بیکاری و متقاضیان سالانه اشتغال، معلوم نیست که برای سال آینده بتوانیم کاری کنیم؛ اگر در طول یک سال آینده بتوانیم نرخ بیکاری را کنترل کنیم، با توجه به افزایش حجم اشتغال، کار بزرگی کرده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که با کوشش ملت ایران و جوانان ایرانی و با کمک فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و با اقداماتی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است، خیلی طول نکشد که به عدد ۸ در زمینه نرخ بیکاری دست یابیم.

رئیس‌جمهور همچنین در خصوص سیاست ایران برای همکاری با کشورهای آسیایی، گفت: ما یک رابطه بسیار خوبی با چین داریم، یک رابطه بسیار خوبی از این به بعد با ژاپن خواهیم داشت، با هند و کره جنوبی روابط بسیار خوبی داریم و دلمان می‌خواهد که با همسایگان و کشورهای آسیایی رابطه داشته باشیم.

وی افزود: البته ما می‌خواهیم با کشورهای آفریقایی هم رابطه داشته باشیم. فرصت‌های بسیار خوبی وجود دارد. هر کشوری یک مزیت خاص خود را دارد و باید از آن کشور استفاده کرد؛ از آمریکا هم همین‌طور، چه آمریکای جنوبی، چه آمریکای لاتین و کشورهای مختلف. ما با همه دنیا می‌خواهیم کار کنیم و تنها اروپا نیست.

روحانی با بیان اینکه آسیا برای ما اهمیت خاصی دارد، گفت: ما در دوران تحریم با برخی از کشورها روابط خوبی داشتیم؛ به ما کمک کردند.

ملت ایران وفادار است؛ دوستان دوران سختی را فراموش نمی کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما گذشته را فراموش نمی‌کنیم، گفت: قصد تسویه حساب نداریم. ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم اما در عین حال دوست گذشته را نباید فراموش کنیم. ما ملت وفادار هستیم و کسی که به ما در روز سختی کمک کرده است را فراموش نمی‌کنیم.

وی افزود: برخی از کشورهای همسایه و آسیایی در روزهای سخت به طور نسبی به ما کمک کردند و مردانگی که جزو ویژگی‌ ملت ایران است را باید حفظ کنیم و باید گذشته را از یاد نبریم اما در عین حال باید نگاه ما بیشتر به آینده و فرصت‌های پیش‌رو باشد. برخی با ما خوب رفتار نکردند اما اگر امروز آماده هستند که جبران کنند، ما نباید جلوی جبران آن شرکت و کشور را بگیریم.

روحانی در پاسخ به این سؤال که برخی از کشورها این خوب رفتار نکردن را تشدید کردند و حتی به ژنو رفتند و سعی کردند در مسیر سیاست خارجی ایران کارشناسی کنند. صحبت شما با این نوع کشورها چیست؟ گفت: ما با همسایگان مخصوصاً با کشورهای اسلامی که در کنارمان هستند، تنش را دوست نداریم.

برخی از همسایگان حسن همجواری را رعایت نکردند/اگر لازم باشد برخورد قاطع می کنیم

رئیس‌جمهور افزود: البته رفتارهای بسیار بدی کردند که نه با حسن همجواری و همسایگی منطبق بود و نه با برادری و مسلمانی و نه منطبق بود با سوابقی که بین دو کشور و در تاریخ دو کشور بوده است.

وی با بیان اینکه ما ناپختگی‌هایی در سیاست خارجی برخی از کشورهای منطقه مشاهده کردیم، گفت: اگر روزی آنها دست بردارند از تنش‌آفرینی خودشان در منطقه و بخواهند جبران کنند، ملت بزرگ ایران، ملتی است که این گذشت را دارد که اگر دیگران خطا کردند، خطای خودش را جبران کند.

روحانی تاکید کرد: اگر این کشورها همچنان به رفتار خطای خود ادامه دادند، اولاً به ضرر خودشان است، دوماً اگر موردی لازم باشد که برخورد قاطعی کنیم، برخورد خواهیم کرد چرا که دوستی و مهر یکطرفه امکانپذیر نیست. اگر کشوری بخواهد به منافع ما ضربه بزند، باید پاسخ قاطع و گاهی اگر لازم باشد، تنبیه‌کننده اعمال کنیم. اما امیدواریم به این‌جاها نرسد و کشورهای منطقه، مصالح منطقه را در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ما دنبال این نیستیم که قدرت فائقه منطقه باشیم، ما دنبال منطقه‌ سرفراز هستیم، ما دنبال منطقه قدرتمند هستیم؛ به جای اینکه ما قدرت منطقه باشیم. البته ما قدرت منطقه هستیم اما هدف ما یک منطقه قدرتمند است. ما می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در صلح و ثبات باشند، توسعه پیدا کنند؛ به ویژه مسلمان‌های منطقه بتوانند در آرامش باشند.

رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که چرا کشورهای دیگر باید در حال توسعه باشند اما کشورهای اسلامی دچار بحران هستند؟ گفت: شما وضع مردم عراق، سوریه و یمن را ببینید. چرا باید این همه مشکل داشته باشد؟ چرا افغانستان و پاکستان سالیان دراز این همه مشکل دارند؟ آنچه خواست ما است، این است که بتوانیم به کشورهای منطقه کمک کنیم و انشاءالله روزی در مسیر همکاری برای توسعه قرار بگیریم و نه رقابت‌های تخریب‌گر.

رئیس جمهور گفت: هدف ما این است که به مردم منطقه کمک کنیم تا از این مشکلاتی که در برابر تروریست ها دارند بتوانند خارج شوند. مبارزه با تروریسم را یکی از ضرورت های قوت منطقه می دانیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه کشورهایی هستند که نادانسته و یا دانسته به تروریست ها کمک می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما دلمان می خواهد تمامیت ارزی همه کشورهای منطقه حفظ شود، گفت: نباید در کشورها تجزیه ای رخ دهد. ما آینده کشورها را به عهده مردم کشورها می دانیم.

روحانی اعلام کرد: برای کمک به مردم منطقه جهت مبارزه با تروریست ها آماده کمک هستیم و برای صلح کشورها با معارضینشان نیز آماده کمک هستیم. برای آتش بس هم آماده کمک هستیم.

حل مسئله سوریه راه نظامی ندارد

وی ادامه داد: به همین دلیل در مذاکرات حضور فعال داریم و آینده سوریه و حل مسائل سوریه را در مسیر مذاکرات سیاسی می بینیم. به عبارت دیگر با قدرت نظامی مسئله سوریه حل نخواهد شد. در نهایت باید از طریق سیاسی بتوانیم مسائل را حل کنیم و در این راه در کنار مردم سوریه بودیم و خواهیم بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تروریست های کت شلوار پوش قرار است پای میز مذاکرات در لیست معارضان وارد مذاکرات شده اند گفت: یکی از اختلافات این است که معارضین چه کسانی هستند و تروریست ها چه کسانی هستند؟ نسبت به برخی گروه ها اتفاق نظر وجود دارد که این گروه تروریست است اما برخی گروه ها هستند که برخی کشورها اینها را تروریست می دانند و واقعا هم تروریست هستند و جزء القاعده بودند که این مشکلات باید حل و فصل شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در مورد تنش دو کشور همسایه که ایران با آنها روابط دیرینه داشته است، گفت: ما هیچ علاقه ای به تنش بین کشورهای منطقه نداریم مخصوصاً همسایگانی که با ما رابطه بسیار خوبی دارند.

ادامه تنش بین روسیه و ترکیه به نفع منطقه نیست

وی ادامه داد: ما هم با روسیه روابط بسیار نزدیکی داریم و هم با ترکیه روابط خوبی داریم. هر دوی این کشورها از همسایگان ما هستند و تنش بین این دو کشور بسیار خطرناک است.

رئیس جمهور تصریح کرد: برای کاهش این تنش از توان خود استفاده می کنیم و معتقدیم ادامه تنش به نفع منطقه و به نفع این کشورها نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه کشورهایی هستند که به دنبال ادامه تنش بین کشورهای دیگر هستند، گفت: با این خیالبافی ادامه تنش ها را ادامه می دهند که ادامه این فضا به نفع آنهاست اما به نظر ما ادامه تنش ها به نفع هیچ کشوری نیست.

‌توان خود را برای کاهش تنش میان ترکیه و روسیه بکار می گیریم

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره تنش میان دو کشور ترکیه و روسیه و موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفت: ما هیچ علاقه ای به تنش در منطقه نداریم و هم با روسیه و هم با ترکیه روابط بسیار خوبی داریم.

روحانی تصریح کرد: هر توانی داشته باشیم برای کاهش این تنش بکار می گیریم و می دانیم که ادامه این تنش آفرینی نه به نفع این دو کشور و نه به نفع منطقه است.

وی افزود: البته کشورهایی هستند که به دنبال تنش زایی در این منطقه هستند و با خیال واهی که این تنش آفرینی به نفع آنها است، این کار را می کنند در حالی که این مسئله قطعا به نفع کسی نیست.

از عملکرد دولت در بررسی صلاحیت ها راضی هستم

رئیس جمهور در ادامه و در پاسخ به سئوال مجری درباره برنامه دولت برای مشارکت های حداکثری در اسفندماه گفت: هفتم اسفند بسیار مهم است و برگ زرین دیگری رقم خواهد خورد.

روحانی ادامه داد: در این انتخابات برای اولین بار دو مجلس در یک روز انتخاب می شوند؛ بنابراین مردم ما رسالت سنگینی بر دوش دارند.

وی تصریح کرد: دولت تا اینجا که بر دوش خودش بوده است یعنی در زمینه فعالیت وزارت اطلاعات، وزارت کشور و ثبت احوال در بررسی صلاحیت ها به خوبی عمل کرده و من راضی هستم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نسبت به این موضوع بسیار حساس بودم و بارها در دولت تاکید کردم، ادامه داد: از همه کسانی که ثبت نام کردند و شورآفرین شدند و نیز از همه کسانی که صلاحیت آنها رد شد یا احراز نشد و به شیوه قانونی عمل کردند تشکر می کنم؛ این بسیار مهم است که مسائل را از مجرای قانونی دنبال کنیم.

همه نهادها تلاش کنند تا یک انتخابات رقابتی و مشارکتی داشته باشیم

روحانی تاکید کرد: برای من به عنوان کسی که قسم خورده ام پاسدار قانون اساسی باشم، این موضوع بسیار مهم است و امیدوارم همه نهادها تلاش کنند یک انتخابات شکوهمند و حداکثر رقابتی و حداکثر مشارکتی برگزار شود و هیچ شائبه ای در آن نباشد.

وی عنوان کرد: نباید شائبه مهندسی انتخابات در ذهن کسی پیش بیاید و از مردم نیز می خواهیم توجه داشته باشند و البته توجه هم دارند که حضور آنها در پای صندوق های رای بسیار مهم است.

رئیس جمهور اظهار داشت: باید بهترین ها را انتخاب کنیم چرا که برای حل مشکلات کشور، دولت همه امور را به تنهایی نمی تواند انجام دهد و به کمک مجلس و قوه قضائیه هم نیاز داریم.

انشالله مجلس دهم مجلس متدینین و عاشقان انقلاب و کشور و منافع ملی باشد

روحانی در ادامه با اشاره به نشست روز گذشته سران قوا گفت: نشست بسیار خوبی داشتیم و یکی از بحث‌های ما در مورد انتخابات بود و انشاءالله این هماهنگی‌ها ادامه پیدا کند.

وی در توصیه‌ای به مردم در خصوص انتخاب کاندیداها گفت: مردم در انتخاب کاندیداها باید به همه مشکلات توجه کنند و افرادی را انتخاب کنند که دارای تجربه بالاتر و دانش بیشتر هستند و انشاءالله مجلس ما، مجلس عقلا، باتجربه‌ها و مجلس متدینین و عاشقان انقلاب و کشور و منافع ملی باشد. البته همیشه مجلس ما در این مسیر بوده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما باید در هر انتخابات از تجربه گذشته استفاده کنیم و افرادی را برگزینیم که بتوانند رسالت و مسئولیت‌هایی که بر دوش دارند را به خوبی انجام دهند.

روحانی در پاسخ به این سؤال که نماینده مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ گفت: به نظر من درست است که قوا از دیگر مستقل هستند، اما در عین حال باید تعامل سازنده با یکدیگر داشته باشند. اگر مجلسی باشد که با قوه قضائیه و دولت تعامل داشته باشد، منافع بیشتری عاید مردم می‌شود و هر چه فاصله‌ها بیشتر باشد، حل مشکلات نیز سخت‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: دید و افق فکری و معضلاتی که در نظر گرفته می‌شود، اگر قوا مانند هم فکر کنند، بهتر می‌توانیم برای راه‌حل‌ها چار‌ه‌اندیشی کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما نیازمند نمایندگان باتجربه هستیم، گفت: البته مردم هر کسی را که انتخاب کنند، از هر جناح و حزبی که باشد، این انتخاب برای ما مبارک است اما در عین حال اگر مردم بتوانند بهترین‌ها، صالح‌ترین‌ها و افراد باتجربه‌تری را انتخاب کنند، حتماً به نفع کشور و مردم خواهد بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هیچ‌کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند و همه در کنار صندوق انتخابات باشیم تا انشاءالله یک حماسه بسیار بزرگ دیگری توسط ملت ما در ۷ اسفند خلق شود.
کد N1129991

وبگردی