آفتاب
معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد

کسب مهارت بیش از 70 هزار دانش‌آموز در بیرون از آموزش و پرورش

کسب مهارت بیش از 70 هزار دانش‌آموز در بیرون از آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 70 هزار دانش‌آموزان ما در قالب برون سپاری خدمات و بیرون از آموزش و پرورش مهارت می‌بینند اظهار کرد: از سال آینده آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به دوره‌های سه ساله تبدیل می‌شوند و فارغ التحصیلان ما در چند سال آینده از مهارت‌های بیشتری برخوردار خواهند بود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی زرافشان در مراسم امضای تفاهم نامه این وزارتخانه با دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه متوسطه دوم در آستانه یک تحول قرار گرفته که بخش عمده‌ای از آن مربوط به شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حال حاضر دو ساله است اما در برنامه‌ای که از سال آینده اجرا خواهد شد این دوره سه ساله خواهد شد و هنرجویان یک سال بیشتر آموزش می‌بینند.

وی افزود: با سه ساله شدن دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، دانش آموزان فارغ التحصیل مهارت‌های بیشتری کسب خواهند کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از محورهای در نظر گرفته شده برای این تفاهم نامه هم راستا کردن برنامه‌های این دوره‌های تحصیلی با یکدیگر است اظهار کرد: بیش از 70 هزار دانش آموز ما در قالب برون سپاری خدمات بیرون از آموزش و پرورش مهارت می‌بینند و ما در این میان می‌توانیم از ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، اخباری، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز با بیان اینکه ماموریت اساسی دانشگاه ما تقاضا محور است و بر مبنای تقاضای روز بازار کار تنظیم می‌شود گفت: امیدواریم این تفاهم نامه در هم‌راستا قرار دادن دو پتانسیل در آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش موثر باشد.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته روند آموزش‌ها «2+3» است به این معنا که دانش آموزان سه سال در آموزش و پرورش و دو سال در آموزش عالی دوره‌هایی را می‌بینند و تکنیسین می‌شوند و می‌توانند در جهت توسعه کشور گام‌های موثری بردارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به مطالعه‌ای که طی آن بیش از 60 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه تحت رصد قرار گرفتند اظهار کرد: از این میان مشخص شد 76 درصد فارغ التحصیلان ما شاغل هستند. باید سهم آموزش‌های مهارتی را به خصوص برای مشاغل غیر دولتی بالا ببریم.

وی با بیان اینکه برای افزایش آموزش‌های مهارتی دو مسیر ارائه مدرک کاردانی و کارشناسی و ارائه دوره‌های پودمانی در علمی کاربردی را در نظر گرفته‌ایم عنوان کرد: طبق آخرین آمار بین 150 تا 170 هنر و شغل در سراسر کشور داریم که یا از بین رفته است و یا در حال از بین رفتن هستند. باید در احیای این رشته‌ها و جهت دهی به انتخاب دانش آموزان در انتخاب نیازهای بومی و منطقه‌ای از ظرفیت آموزش و پرورش استفاده کنیم.

وی همچنین از عدم تعیین تکلیف راه اندازی صلاحیت‌های حرفه‌ای در برنامه پنجم توسعه انتقاد کرد و گفت: امیدواریم این مهم در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

کد N1129602

وبگردی