آفتاب

کسری 35 میلیون مترمکعبی منابع آب زیرزمینی در زرندیه

کسری 35 میلیون مترمکعبی منابع آب زیرزمینی در زرندیه

رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست شهرستان زرندیه گفت: دو کانون ریزگرد در این شهرستان وجود دارد.

حامد طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: این دو کانون ریزگرد در اراضی منطقه کریم‌آباد و شمس‌آباد از توابع این شهرستان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تمامی کانون‌های تولید گردوغبار در سال‌های گذشته بر اثر خشکسالی ایجاد شده است، افزود: شهرستان زرندیه با وسعت دشت 19 هزار 59.5 کیلومتر و وسعت آبخوان 12 هزار و 19.3 کیلومتر سالانه 35.2 میلیون مترمکعب کسری مخزن منابع آب زیرزمینی دارد.

وی علت این میزان کسری منابع آب را کاهش بارندگی‌ها و برداشت‌های بی‌رویه دانست و اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری به دلیل رشد میزان بارندگی‌ها و چسبندگی خاک بر اثر بارش‌ها شاهد کاهش بروز پدیده ریزگردها از ابتدای مهرماه تاکنون در دو کانون شناسایی شده ریزگرد در این شهرستان هستیم.

به گفته طالبی، کاهش بارندگی‌ها در نیمه نخست سال جاری منجر به تشدید ریزگردها به ویژه در فصل تابستان شده بود و مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و نیز کاهش دید را برای شهروندان در پی داشت.

وی با تاکید بر اینکه گرچه شهرستان زرندیه در منطقه بادخیزی قرار داشته و وزش بادهای موسمی منجر به جابجایی هوا و کاهش جولان ریزگردها می‌شود، تصریح کرد: با این وجود توصیه می‌شود باغداران و صاحبان زمین‌های کشاورزی با اقداماتی نظیر ایجاد بادشکن در اطراف زمین‌های کشاورزی از فرسایش خاک جلوگیری کنند، زیرا خاک در زمین‌های خالی و بدون پوشش با کوچکترین حرکت باد جابجا شده و ایجاد ریزگرد می‌کند.

رئیس نمایندگی محیط زیست زرندیه مالچ‌پاشی را اقدامی دیگر برای جلوگیری از بروز پدیده ریزگردها دانست و افزود: منابع طبیعی شهرستان باید با انجام مالچ‌پاشی و کاشت آتریپلکس به افزایش میزان پوشش گیاهی و مراتع شهرستان کمک کند تا ضمن جلوگیری از فرسایش خاک، مانع از بروز ریزگردها شود.

انتهای پیام

کد N1128988

وبگردی