آفتاب

مراکش قراردادهای تجاری خود با اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورد

مراکش قراردادهای تجاری خود با اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورد

طبق یک سند محرمانه مربوط به دولت مراکش، این کشور همه قراردادهای تجاری خود با هیات اتحادیه اروپا در شهر رباط را به دلیل یک مناقشه تجاری به حالت تعلیق در آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه ورلد بولتن، این اقدام می‌تواند به طرز چشمگیری اجرای پروژه‌های توسعه در مراکش را کند سازد.

این مناقشه در زمانی حساس اتفاق افتاده زیرا مراکش نقشی مهم در همکاری امنیتی با اتحادیه اروپا پیدا کرده و در حال کمک به فرانسه و بلژیک برای تعقیب تروریست‌هایی است که حملات سال گذشته میلادی در پاریس را صورت دادند.

با این حال اقدام رباط به معنی تعلیق رسمی روابط نبوده است.

یک منبع خبری در اتحادیه اروپا گفت که مراکش همچنان دارای روابط عادی با مقام‌های عالی رتبه اتحادیه اروپا از جمله با فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا است.

دو منبع خبری دیگر اتحادیه اروپا گفتند که تعلیق این قراردادها باعث اخلال در 1.03 میلیارد یورو کمک اعتباری که اتحادیه اروپا به مراکش اختصاص داده، خواهد شد.

یک منبع در اتحادیه اروپا گفت: برای تداوم اجرای پروژه‌ها و رساندن اعتبارات مربوط به آنها نیاز به برگزاری چندین نشست و تبادل اطلاعات است. به این شکل می‌توان اعتبارات را صرف کرد.

یک سند دولتی مراکش حاکی از آن است که وزارت امور خارجه مراکش از سازمان‌های دولتی این کشور خواسته همه قراردادها با اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورده و هیچ نشستی با تیم اتحادیه اروپا در شهر رباط نداشته باشند. این اتفاق بعد از آن رخ داده که دادگاه اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی یک توافق تجاری با مراکش را لغو و استناد کرد که این قرارداد نباید شامل منطقه مورد مناقشه غرب صحرای آفریقا شود.

برنامه اعتبارات اتحادیه اروپا برای مراکش شامل 188 میلیون یورو به منظور پشتیبانی از جایگاه پیشرفته مراکش نزد بروکسل، 125 میلیون یورو برای آموزش، 100 میلیون یورو برای بخش سلامت و بهداشت و 75 میلیون یورو به منظور اصلاح نظام قضایی در مراکش است.

انتهای پیام

کد N1126369

وبگردی