آفتاب
رییس انجمن قلب و عروق ایران توضیح داد

دغدغه‌های حوزه بیماری‌های قلب و عروق در کشور

دغدغه‌های حوزه بیماری‌های قلب و عروق در کشور

رییس انجمن قلب و عروق ایران جای خالی توازن فراگیر در توزیع نیروی انسانی متخصص قلب و عروق و همچنین کمبود برخی تجهیزات در بعضی نقاط کشور را دغدغه‌ای مهم در این حوزه خواند و گفت: در برخی نقاط کشور توزیع نیروی انسانی متخصص به گونه ای است که بیشتر از حد استاندارد متخصص داریم و در برخی نقاط نیز بر حسب جمعیت، پزشک متخصص قلب و عروق کمتری وجود دارد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر فریدون نوحی در آستانه بیست و یکمین گنگره سالانه انجمن قلب ایران با بیان اینکه از نظر تعداد متخصص قلب بالغین بر حسب جمعیت، مشکلی در کشور نداریم گفت: در کشورمان به ازای هر یک میلیون نفر حدود 20 متخصص قلب بالغین داریم. پراکندگی و دسترسی به امکانات و تجهیزات مشکلات اصلی این حوزه است.

وی تصریح کرد: در برخی نقاط کشور توزیع نیروی انسانی متخصص به گونه‌ای است که بیشتر از حد استاندارد متخصص داریم و در برخی نقاط نیز بر حسب جمعیت، پزشک متخصص قلب و عروق کمتری وجود دارد.

رییس انجمن قلب و عروق ایران با اشاره به برخی محدودیت‌ها در دسترسی به ابزار اولیه مثل اکوکاردیوگرافی و تست ورزش به جز آنژیوگرافی برای متخصصین قلب، آن را سبب محدود شدن انجام فعالیت‌های تخصصی عنوان کرد و افزود: کشورهای جهان آمار متفاوتی از نظر متخصص به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت دارند. برخی کشورها به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت 15 نفر و برخی 20 متخصص قلب بالغین دارند. در آمریکا این رقم بیش از 30 نفر است و در برخی کشورها مانند ایتالیا بیش از 50 نفر متخصص به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت وجود دارد.

رییس انجمن قلب وعروق ایران همچنین به فعالیت بیش از 1500 نفر متخصص قلب و عروق بالغین به عنوان کاردیولوژیست و رشته‌های متعددی از جمله قلب کودکان، جراحی قلب، تخصص قلب بالغین و فلوشیپ‌های مربوطه مانند اکوکاردیوگرافی، اینترونشن کاردیولوژی و ...در کشور اشاره کرد.

این استاد دانشگاه درباره وضعیت تربیت نیروی انسانی در رشته تخصصی قلب و عروق نیز گفت: از این نظر هیچ کمبود و مشکلی نداریم و حتی شاید در آینده نیاز باشد که تربیت نیروی انسانی را از نظر تعداد کاهش دهیم و به کیفیت آموزشی و تربیتی نیروهای موجود بیشتر بپردازیم. ولی این نکته در خصوص تخصص قلب اطفال و جراحی فعلا مطرح نیست.

بنابراعلام روابط عمومی انجمن قلب و عروق ایران، وی در ادامه به تعداد نیروی متخصص کافی در برخی استان‌ها به دلیل افزایش استقرار و اقامت متخصص بومی نیز اشاره کرد و گفت: برای رفع مشکل ناهماهنگی در پراکندگی نیروی انسانی متخصص قلب، اقدام به تربیت نیروی انسانی بومی و ساکن در هر استان شده است که این امر موجب می‌شود پزشکان دانش آموخته در همان استان به خدمت ادامه دهند و نیازهای ساکنان همان استان را پاسخگو باشند.

وی گفت: امیدواریم شرایط کلی کشور به گونه‌ای شود که مناطق محروم‌تر بیشتر از امکانات کلی کشوری در زمینه‌های مختلف آموزش، پژوهش، بهداشت، راه و مدرسه بهره‌مند شوند. همچنین به طور بومی در همان مناطق نیروی تخصصی بومی تربیت کرده باشیم و امکانات خدمت رسانی مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم؛ یعنی اگر متخصصی در شهری فعال می‌شود، امکانات تشخیصی و درمانی در اختیار وی باشد تا تمام خدمات را به طور کامل در همان استان یا شهر ارائه دهد. خدمات درمانی و پزشکی کشور در مقایسه با هر نقطه دنیا بسیار ارزان است.

رییس مرکز آموزشی، تحقیقاتی درمانی شهید رجایی با بیان اینکه آینده رشته قلب و عروق بسیار روشن است، افزود: تجهیزات قلب و عروق گران است، اما باید برای خدمت‌رسانی در اختیار متخصصان قرار گیرد، در این زمینه نیز مشکلی وجود ندارد.

وی در مورد سیاست‌های پیرامون رشته فوق تخصصی جراحی قلب و عروق گفت: اکنون مشکل حاد نداریم ولی در درازمدت که جمعیت ان شاالله افزایش پیدا می کند باید به همان نسبت متخصص جراحی قلب تربیت کنیم.

نوحی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 200 نفر جراح قلب داریم و باید این تعداد افزایش پیدا کند، اظهار کرد: از آنجا که جراحی قلب و عروق دوره طولانی و دشواری‌های خاص خود را دارد، گرایش به حضور در این رشته فوق تخصصی کم شده است. به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تلاش است تا انگیزه و علاقه ورود به این رشته را افزایش دهد.

رییس شبکه تحقیقات قلب و عروق کشور با بیان اینکه برگزاری کنگره‌ها و سمپوزیوم‌های مختلف به همگرایی اعضا و تخصص‌های مختلف مربوط به قلب و عروق کمک شایانی می‌کند، ادامه داد: در همین راستا چهارمین کنگره مشترک با انجمن‌های مرتبط، همزمان با بیست و یکمین گنگره سالانه انجمن قلب ایران در تاریخ 11 تا 14 اسفند ماه 94 در سالن همایش‌های بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود که نقش اثرگذاری در بروز رسانی دانش متخصصان، پزشکان و پرستاران دارد.

انتهای پیام

کد N1126349

وبگردی