آفتاب
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی:

کاروانسرای شاه عباسی پتانسیل بالایی در جذب گردشگر دارد

کاروانسرای شاه عباسی پتانسیل بالایی در جذب گردشگر دارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: کاروانسرای شاه عباسی خوی پتانسیل بالایی در جذب گردشگر دارد.

محمد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی گفت: کاروانسرای شاه عباسی در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مرمت به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و به عنوان یکی از آثار ملی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین مکان‌های جذب توریست در خوی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه کاروانسرای شاه عباسی خوی با وجود قدمت طولانی تاکنون مورد مرمت قرار نگرفته است، تصریح کرد: بعد بازدیدها و اطلاعات بدست آمده مبلغ 350 میلیون تومان اعتبار برای مرمت درخواست شده که کمتر از 60 میلیون تومان آن تخصیص یافته اما این مبلغ به هیچ عنوان کافی نیست.

فتحی ادامه داد: با بهتر شدن شرایط آب و هوایی مرمت این مکان آغاز و در صورت اختصاص یافتن اعتبارات دیگر در اسرع وقت تمام می‌شود.

وی با اشاره به چشمه آب گرم مجاور این کاروانسرا گفت: این چشمه دارای خاصیت درمانی است و سالانه افراد زیادی را به خود جذب می‌کند که در صورت تمایل بخش خصوصی برای توسعه و تجهیز آن و ساختن مراکز تفریحی و خدماتی اطراف آن امکان جذب بیش از پیش توریست و گردشگر در این منطقه فراهم می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به کاروانسرای دره‌خان اشاره کرد و گفت: به غیر از کاروانسرای شاه عباسی، کاروانسرای دره خان نیز در مسیر جاده قرار گرفته که موقعیت آن در پایین دست و حریم رودخانه قطور است.

فتحی ادامه داد: با توجه به اینکه این کاروانسرا به لحاظ قدمت با سایر آثار باستانی خوی هم دوره و حتی قدمت بیشتر دارد اما به دلیل موقعیت مکانی و عدم توجه جزء آثار معروف و شناخته شده نیست به همین جهت باید مورد توجه مضاعف قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، کاروان سرای «شاه عباسی» خوی در جاده قطور و به فاصله 35 کیلومتری شهر خوی، در ناحیه‌ای معروف به «خان» قرار دارد که بخش عمده‌ای از آن در دل خاک مدفون شده است. مکانی که علاقه‌مندان به آب تنی در چشمه آب گرم مجاور آن، همواره از کنار این کاروانسرا عبور می‌کنند بدون آن که اطلاعی از ارزش این اثر تاریخی داشته باشند.

لازم به ذکر است، پر رونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان به دوره صفویه نسبت داد. در این دوران شاه عباس یکم، تصمیم به بازسازی و احیاء جاده ابریشم گرفت و یکی از الزامات این کار را احیاء کاروانسراها می‌دانست و به همین خاطر است که بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی معروف هستند.

عکس تزئینی است.

انتهای پیام

کد N1124879

وبگردی