آفتاب
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

ترویج سبک زندگی غیر دینی خطرناک‌ترین نوع نفوذ است

ترویج سبک زندگی غیر دینی خطرناک‌ترین نوع نفوذ است

مشهد- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از تبلیغ سبک زندگی غیر دینی و جدیدی که توسط برخی افراد تبلیغ می شود به عنوان خطرناک ترین نوع نفوذ در جامعه یاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم پور ازغدی شامگاه پنجشنبه درگردهمایی سراسری اعضای هیئت علمی و ائمه جماعات دانشگاه پیام نور در مشهد اظهار داشت: سبک زندگی غیردینی تحت عنوان مدرنیته و گفتمان جدید که شکاکیت را مبنای سبک زندگی قرار داده است، خطرناک ترین نوع  نفوذ است.

وی افزود: در حال حاضر سبک زندگی جدیدی از طریق آموزش های رسمی و غیررسمی در کشور ترویج داده می شود که وابسته به سکولاریسم بوده و تهدید جدی تلقی می شود.

وی با بیان اینکه در سبک زندگی سکولار و مدرن همه چیز بر اساس منافع مادی و دنیوی تعریف می شود ادامه داد: متاسفانه در این سبک حتی اخلاق نیز بر اساس تامین منافع تعریف می شود و رفاه اجتماعی و سعادت دنیوی را بر معاد و آخرت ارجح می داند.

پور ازغدی بیان کرد: متاسفانه در این سبک زندگی «دین» ابزار یا شئ برای رفع مشکلات و پر کردن خلاهای روانی عنوان می شود و اعتقاد دارند که دین را باید از سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ تفکیک کرد.

وی افزود: در سبک زندگی دینی اخلاقیات ارزشمند است اما در سبک زندگی غیردینی منافع دنیوی ارزش خوانده می شود.

وی اظهار کرد: در سبک زندگی سکولار دین به طور صریح رد می شود و اهمیت خود را در مناسبات داخلی و خارجی از دست می دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سبک زندگی غربی و سکولار حتی مدیریت و کنترل نفس را خودآزاری و امر به معروف و نهی از منکر را سادیسم می داند و معتقد است که به جز تامین منافع مادی باقی مسائل مزخرف است.

تکثرگرایی افراطی

پور ازغدی از این نوع تفکر به عنوان خطرناک ترین نفوذ یاد کرد و ادامه داد: عده ای معتقد هستند که تفاوتی بین ادیان وجود ندارد یا فرقی بین توحید و شرک نیست و مرزهای فرهنگی و اخلاقی به‌تدریج در جوامع برداشته و سبک زندگی در کل جهان یکی می شود.

وی بیان کرد: این در حالی است که دیدگاه مزبور یک نوع تکثرگرایی افراطی است و متاسفانه اکنون در جهان و کشورمان بسیار طرفدار دارد و حتی رسانه های زیادی این دیدگاه را ترویج می دهند.

وی گفت: یکدست شدن بشریت و تدین عام برای نفوذ فرهنگی است زیرا ما معقتد به جهانی شدن هستیم اما چگونه جهانی شدن بسیار مهم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: اگر بنا باشد در یک دست شدن بشریت از نوع سبک زندگی دین به عنوان ابزاری در اختیار زندگی مادی قرار بگیرد التزام فرد به زندگی دینی ضعیف تر می شود و سبک زندگی دینی یا اجتماعی به سمت لائیک شدن پیش می رود.

وی افزود: در این حالت به جای اینکه دین، دنیا را دینی کند، «دنیا» دین را دنیوی می کند و این موضوع بسیار خطرناک و مصداق نفوذ فرهنگی است.

مبنای اخلاق و سبک زندگی سکولار ارضای نفس است و جهاد با نفس و تقوا را خودآزاری می داند لذا باید تفاوت ها و شباهت های این دو سبک زندگی دینی و غیردینی از طریق علما و روحانیون به خوبی تبیین شود و مانع از نفوذ شد.

سبک زندگی ایرانی اخروی نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در جامعه ما با وجود اینکه ادعای معاد و آخرت داریم اما براساس ملاک های الهی عمل نمی کنیم اظهار کرد: سبک زندگی ما متاسفانه به هیچ وجه اخروی و عقلانی نیست.

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: ما در جامعه دینی زندگی می کنیم که به عقل معاد و عقل معاش باور داریم اما در عمل به هیچ کدام از آنها عمل نمی کنیم.

وی گفت: با این اوصاف اکنون در جوامع سکولار و غیردینی سبک زندگی مردم عاقلانه تر از جوامع دینی است زیرا در حالی که به عقل معاد اعتقاد ندارند اما عقل معاش را به خوبی رعایت می کنند.

وی افزود: همین موضوع موجب شده تا آنها نحوه زندگی شان از ما عاقلانه تر باشد و به قوانین و اخلاقیات پایبند باشند.

پورازغدی بیان کرد: علم تجربی و عقل بشری باید در تنظیم رفتارهای اجتماعی و اخلاقی دخالت داشته باشد، سعادت دنیوی و رفاه اجتماعی و عقل معاش مهم است مشروط بر اینکه منقطع از عقل معاد نباشد و فقط دنیا را نبیند.

وی تاکید کرد: سبک زندگی که همه چیز در آن مشروع و مجاز است و اعتقاد به معاد وجود ندارد، بسیار خطرناک است و اکنون این تفکر در کشورمان ترویج می شود.

کد N1123220

وبگردی