آفتاب
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تاکید کرد

ضرورت بازنگری مدیریت شهری با استفاده از ظرفیت قانون اساسی

ضرورت بازنگری مدیریت شهری با استفاده از ظرفیت قانون اساسی

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه باید از ظرفیت قانون اساسی در بازنگری مدیریت شهری استفاده شود، بر اهمیت قانون شهرداری‌ها تاکید کرد و افزود: شهرداری‌ها نقش مهمی در عمران کشور دارند و این قانون باید متناسب با قانون اساسی بازنگری شود.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه باید از ظرفیت قانون اساسی در بازنگری مدیریت شهری استفاده شود، بر اهمیت قانون شهرداری‌ها تاکید کرد و افزود: شهرداری‌ها نقش مهمی در عمران کشور دارند و این قانون باید متناسب با قانون اساسی بازنگری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، علی نوذرپور در همایش مدیران عامل سازمان‌های همیاری شهرداری‌های کشور که در اراک برگزار شد، با اشاره به سهم شهرداری‌ها در عمران و توسعه کشور افزود: امروزه جایگاه شهرداری‌ها در نظام بودجه‌ریزی، برنامه‌ریزی و مدیریتی کشور غیرقابل انکار است.

وی اظهار کرد: نگاهی به بودجه عمرانی شهرداری‌های کشور نشان می‌دهد که این سهم در چهار سال گذشته در مقایسه با بودجه عمرانی کشور از نسبت 40 درصد به 70 درصد رسیده است و اگر این بودجه را با بودجه عمرانی استان‌ها مقایسه کنیم از یک نسبت چهار برابری در سال 90 به نسبتی هفت برابری در سال 94 می‌رسیم.

نوذرپور با بیان اینکه آمار یاد شده نشان‌دهنده پیشرفت های قابل توجه در حوزه مدیریت شهری در سال‌های گذشته است افزود: براین اساس، به نظر می‌رسد بازنگری نگرش‌ها به مدیریت شهری یک ضرورت است.

وی افزود: در این راستا باید به عقب بازگشته و با مرور انقلاب و قانون اساسی که استفاده از مردم و حضور مردمی در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داده‌اند، بازنگری مدیریت شهری را محقق کنیم.

وی تاکید کرد: در اصول انقلاب و قانون اساسی نگاه به مدیریت شهری نگاهی تمرکزگرا نیست و در قانون اساسی نظام اداره کشور به گونه‌ای دیده شده است که امور محلی توسط شوراها و حتی فرمانداری‌ها به انجام برسد و امور حاکمیتی به دولت سپرده شود، ولی سیر برنامه ریزی و مدیریتی در کشور تاکنون به گونه‌ای بوده است که همچنان با دولتی حجیم و متمرکز روبرو هستیم در حالی که قانونی اساسی بر مدیریت امور محلی توسط مدیران محلی تاکید دارد که البته هنوز به این مهم دست نیافته‌ایم.

نوذرپور با اشاره به تاکید دولت تدبیر و امید بر استفاده از ظرفیت قانون اساسی گفت: در دهه‌های اخیر، ایران دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته است و در هر دو انقلاب استفاده از ظرفیت‌های مردم و شوراها مورد تاکید بوده است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت قانون اساسی در بازنگری مدیریت شهری استفاده شود، بر اهمیت قانون شهرداری‌ها تاکید کرد و افزود: شهرداری‌ها نقش مهمی در عمران کشور دارند و این قانون باید متناسب با قانون اساسی بازنگری شود.

نوذرپور در ادامه افزود: برهمین اساس لایحه مدیریت شهری در سال گذشته به امضای وزیر کشور رسیده و تقدیم دولت شده است و در آن تمرکززدایی و واگذاری امور به مدیریت‌های محلی مورد تاکید قرار گرفته است. امضای این قانون گامی اساسی در تحقق بخشی از مفاد قانون اساسی خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این لایحه پیشنهاد واگذاری بسیاری از امور از جمله امور فرهنگی، گردشگری و محیط زیست شهری به شهرداری‌ها، عنوان شده است. بویژه اینکه کشورهای دیگر نیز در این رابطه تجربیات موفقی داشته‌اند. این لایحه در کمیته تخصصی در حال بررسی و نهایی شدن است.

نوذرپور با اشاره به تشکیل کمیسیون کلانشهر تهران و دیگر کلانشهرها در راستای کاهش ناهماهنگی‌های موجود میان شهرداری‌ها و دستگاه های اجرایی متولی خدمات شهری به عنوان یکی از اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکلات مدیریت شهری گفت: وزارت کشور در دوره جدید اسناد آسیب‌شناسی مدیریت شهری و ارائه راه حل‌های غلبه بر این آسیب‌ها را تقدیم دولت کرده است .

وی با بیان اینکه این اسناد در هفت محور تهیه شده‌اند که چهار محور تاکنون ابلاغ شده است، افزود: اسناد آسیب‌شناسی آتش نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت پسماندهای شهری، مدیریت فضای سبز و حمل و نقل، اسنادی است که به تصویب رسیده و توسط دولت ابلاغ شده است.

وی بر لزوم مطالعه این اسناد و استفاده از ظرفیت های آنها در راستای رفع چالش‌های بین شهرداری‌ها و دستگاهی دولتی تاکید کرد و افزود: ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها در 15 سال اخیر نشان می‌دهد که آنها در این مدت تجربیات ارزشمندی را در حوزه برنامه‌ریزی کسب کرده‌اند، ضمن اینکه به موجب قوانین ظرفیت‌های دیگری نیز در حوزه برنامه‌ریزی برای آنها فراهم شده است.

نوذرپور افزود: شوراها مسئولیت بررسی مشکلات و ارائه برنامه در همه حوزه‌های شهری و ارائه راه حل و برنامه به مسئولان دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی را برای رفع مشکلات بر عهده دارند .

وی افزود: همچنین براساس قانون شوراها سازمان‌های دولتی مکلف شده‌اند که برنامه سالیانه خدمات شهری را به شورا ارائه دهند و شوراها نیز به موجب چارچوبی که توسط وزارت کشو ابلاغ شده برنامه راهبردی توسعه شهری را تهیه کنند تا شهرداری‌ها براساس آن برنامه 5 ساله خود را تهیه و مراحل تصویب آنرا طی کنند.

وی با اشاره به گام‌هایی که در حوزه حمل و نقل شهری برداشته شده است، افزود: دولت تلاش کرده اقدامات موثری را در حوزه اتوبوسرانی و قطار شهری به انجام برساند که در این راستا در این دولت قطار شهری اصفهان، تبریز و شیراز به بهره‌برداری رسیده و تلاش می‌کنیم در بقیه کلانشهرها نیز این مسیر طی شود.

نوذرپور با بیان اینکه مصوب شده بود دولت نسبت به تامین 90 هزار تاکسی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور اقدام کند، افزود: این ظرفیت در دهه فجر عملیاتی خواهد شد و تاکسی‌داران می توانند از تسهیلات 20 میلیون تومانی با کارمزد 16 درصد در این بخش بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به تلاش دولت برای استفاده از ظرفیت وزارت نفت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور مبنی بر کمک این وزارتخانه برای تامین اتوبوس های گازسوز در قالب کمک 105 هزار دلاری به ازای هر دستگاه اتوبوس گفت: از آنجا که رکن اول که سرمایه‌گذاری است در این حوزه محقق نشده است، باید تغییراتی در حوزه اجرای این قانون صورت بگیرد که گام اول در حوزه تاکسیرانی برداشته شد و امید است با دریافت تسهیلاتی امکان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز مهیا شود.

وی در ادامه به مرور روند شکل‌گیری و فعالیت سازمان همیاری شهرداری‌ها از ابتدا تاکنون پرداخت و گفت: برای اینکه بتوانیم چشم‌اندازی از آینده این سازمان داشته و خط مشی‌ها و راهبردهای اساسی در این حوزه تعیین کنیم به مرور گذشته این سازمان نیاز داریم.

نوذرپور افزود: این مرور نشان می‌دهد که در 15 سالی که از عمر این سازمان می‌گذرد مشکل اصلی قطع ارتباط سازمان شهرداری با سازمان همیاری شهرداری است که به دلیل نبود سیستم ناظر و هماهنگ‌کننده رخ داد و به دنبال آن بواسطه برخی خودتدبیری ها اقداماتی انجام شد که یا کار برخی سازمان ‌های همیاری را به مشکلات مالی و تعدیل نیرو کشاند یا برخی را به توانمندی مالی قابل توجه رساند.

وی عدول از مفاد اساسنامه را از پیامدهای این شرایط عنوان کرد و گفت: اگر در این مقطع به آسیب‌شناسی شرایط موجود نپردازیم ممکن است به جایی برسیم که ضرورت فعالیت سازمان‌های همیاری شهرداری‌ها از نظر مدیران کشور کمرنگ شود.

وی با بیان اینکه سازمان همیاری شهرداری یک سازمان دولتی محسوب نمی‌شود، در جمع‌بندی وضعیت کنونی اظهار کرد: برخی سازمان‌ همیاری شهرداری‌ها سرمایه قابل توجهی اندوخته‌اند که متعلق به شهرداری‌هاست و بعضا جهت ادامه حیات یا توسعه از اساسنامه انحراف پیدا کرده‌اند پس نمی توان در برخورد با آنها حکم کلی داد.

نوذرپور به ارتباط ضعیف سازمان های همیاری با شهرداری ها اشاره کرد و افزود: نحوه ایفای وظایف پشتیبانی و ارائه خدمات به شهرداری های عضو توسط این سازمان ها در استان‌ها شرایط یکسانی ندارد و در برخی سازمان های همیاری پشتیبانی آنها از شهرداری ها از مفاد اساسنامه فراتر رفته است.

وی با بیان اینکه نبود مرکز هماهنگ کننده و ناظر در سطح ملی موجب بروز رفتار متفاوت در سازمان‌های همیاری شده است، افزود: در شرایط فعلی ادامه حیات این سازمان‌ها بدون حمایت استانداریه‌ا مشکل است.

وی در ادامه براساس آسیب‌شناسی ‌های انجام شده پیشنهاداتی را ارائه کرد و افزود: سازمان‌های همیاری شهرداری ها دارای تجربه قابل توجه و ظرفیت مناسبی برای مدیریت شهری هستند و اگر سازمان شهرداری ها نقش فعال‌تری را در نظارت و حمایت آنها ایفا کنند خدمات موثری توسط آنها به شهرداری ها ارائه خواهد شد.

وی بر لزوم بازنگری و اصلاح اساسنامه سازمان همیاری شهرداری ها با رویکرد نزدیکی این سازمان ها به شهرداری‌ها تاکید کرد و افزود: آیین‌نامه مالیاتی این سازمان‌ها نیز نیازمند اصلاح است.

وی با بیان اینکه ساختارهای سازمان همیاری شهرداری ها نیز باید اصلاح شود، پیشنهاد راه‌اندازی اتحادیه ملی سازمان همیاری شهرداری‌ها را مطرح کرد.

وی همچنین پیبشنهاد کرد که برگزاری نشست سراسری امروز به صورت فصلی ادامه یافته و دبیرخانه این نشست در استان مرکزی راه‌اندازی شده و برای نشست های بعدی به استان‌های میزبان منتقل شود.

نوذرپور همچنین افزود: کارگروه‌هایی با چند موضوع در انتهای نشست‌ها تشکیل شده و نتایج جلسات در این کارگروه‌ها بررسی شود.

به گزارش ایسنا، محمود زمانی قمی استاندار مرکزی نیز در این نشست ضمن اشاره به قرار گرفتن در آستانه ایام الله دهه فجر و تبریک این ایام گفت: انقلاب اسلامی در زمانی سربرآورد و به پیروزی رسید که دو قدرت مسلط دنیای آنروز در پی نفی دین و اثبات ناکارآمدی آن برای اداره جامعه بودند.

وی افزود: امروز که 37 سال از عمر انقلاب می‌گذرد هر روز بر توانمندی‌های کشور با تکیه بر حکومت دینی افزوده شده و امکان اداره موفق و پیروزمند جامعه با تکیه بر اصول و مبانی دینی به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به بسیج تمامی اقشار ملت ایران حول محور اصول انقلاب گفت: باید مراقب باشیم که با اعمال‌مان جمعیت زیر خیمه انقلاب را کم نکنیم.

زمانی قمی افزود: باید با دوری جستن از نگاه‌ها و ذهن‌های کوچک به اهداف متعالی انقلاب بپردازیم و تمامی مردم ایران را زیر خیمه انقلاب جمع کنیم.

و بر توجه به اهداف متعالی انقلاب تاکید کرد و افزود: مردم صاحبان اصلی این کشور و انقلاب هستند و این مهم باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به پیروزی ایران در مذاکرات هسته‌ای و دستاوردهای آن از جمله رفع تحریم‌ها و برداشته شدن سایه نزاع احتمالی بر سر اختلافات ایران با دنیا و بازگشت ثروت به یغما رفته کشور گفت: در جریان این مذاکرات گفتمان منطقی ایران و انقلاب برتری خود را اثبات کرد و لابی‌های صهیونیستی که به دنبال ایجاد نزاع در منطقه بودند به اهداف خود نرسیدند.

زمانی قمی این شرایط را فرصت مغتنمی برای ایران دانست که اگر چه بهبود تمامی امور را نمی‌توان از آن انتظار داشت اما در بهتر شدن شرایط موثر خواهد بود.

وی استان مرکزی را چهارمین استان صنعتی کشور دانست و گفت: صنعت این استان در اثر تحریم‌ها و سیاست‌های غلط دوران گذشته آسیب‌های بسیاری دیده که باید برای رفع این آسیب‌ها کوشید.

وی به بیش از یک میلیارد دلار صادرات استان مرکزی و تولید روزانه 16 میلیون لیتر بنزین در این استان، درآمد بیش از دو میلیارد دلاری استان و تنوع تولید محصولات پتروشیمی در این استان اشاره کرد و افزود: استان مرکزی در حوزه کشاورزی نیز دارای ظرفیت های قابل توجهی است و در تولید محصولاتی همچون پسته ارگانیک و انار دارای اشتهار بین المللی است.

وی با تاکید بر پیگیری ارتقای فعالیت فرودگاه اراک برای تبدیل شدن به نقطه صدور انواع محصولات تولیدی استان افزود: بهبود شرایط اقتصادی را دنبال می کنیم.

زمانی قمی کمبود منابع آبی و محدودیت‌های زیرساختی را نیز در استان مورد اشاره قرار داد و گفت: بررسی انتقال آب دریای شمال به استان در حال بررسی است. این اقدامی است که به نظر می رسد ناچار به انجام آن هستیم چرا که بسیاری از برنامه های آینده در گرو برخورداری از منابع آبی جدید است .

وی اصلی ترین مشکل موجود را بیکاری بویژه بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها عنوان و بر لزوم غلبه بر این مشکل تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به گفته مجتبی عالیخانی مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان مرکزی، همایش سه روزه مدیران عامل سازمان‌هایهمیاری شهرداری های کشور که از عصر روز گذشته آغاز شده، عصر امروز با بررسی روند عملکرد و اساسنامه پیشنهادی جدید سازمان‌های همیاری ادامه می‌یابد.

بازدید از نمایشگاه خدمات، مبلمان شهری و حمل و نقل عمومی که از روز گذشته در اراک آغاز بکار کرده است و بازدید از شرکت‌ هپکو اراک از دیگر برنامه های این همایش برای امروز و فردا خواهد بود.

براساس این گزارش، در جلسه امروز، استان خوزستان برای میزبانی نشست سراسری بعدی اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام

کد N1122629

وبگردی