آفتاب

کشف سکوهای سه‌گانه آیینی در ایذه

کشف سکوهای سه‌گانه آیینی در ایذه

مطالعات و کاوش‌های روش‌مند باستان‌شناسان در دره «شمی ایذه» به پدیدار شدن سازه‌های معماری سه‌گانه انجامید که احتمالا به محراب و سکوهای آیینی تعلق داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، «جعفر مهر کیان»، سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی دره شمی ایذه گفت: در این فصل از کاوش چهار ترانشه ایجاد و در کاوش در بزرگترین ترانشه سه سکوی مکعبی شکل کشف شد.

او با اشاره به اینکه همه‌ این سکوها ویژگی‌های خاصی دارند، بیان کرد: سکوی نخست از سنگ‌های تراشیده تشکیل شده، سکوی دوم با پیش آمدگی‌های تزیینی در چهارسو و سکوی سوم به دلیل قرار گرفتن در شیب اغلب سنگ‌هایش از محل دور شده‌اند.

مهرکیان افزود: ساختار منظمی که در جهت‌های اصلی با استفاده از سنگ‌های قواره شده ساخته شده است همزمان با یورش به این نیایشگاه و فروانداختن تندیس‌هایی مانند پیکره «مرد مفرغی» به وجود آمده است.

او با بیان اینکه در سازه‌های مورد کاوش گذشته به ندرت سنگ‌های اصلی مربوط به ساختار معماری پیدا شده است، بیان کرد: در این فصل از کاوش همزمان سنگ‌هایی پیدا شدند که از فروپاشی حکومت الیماییان شاید در دوره ساسانی حکایت می‌کند.

به گفته وی، این برنامه که ادامه فصل سوم کاوش به شمار می‌آید، در وسعتی نزدیک به 500 متر ادامه ‌دارد. همچنین از آنجایی که سکوهای کشف شده همگی در یک راستا و نزدیک به زمین‌های کشاورزی کنار جاده بود، با پرداخت خسارت به کشاورزان کار ادامه یافت.

وی با بیان این نکته که امیدواریم با حمایت معاونت میراث فرهنگی پوشش محوطه با سازه‌های سبک مانند داربست و شیربانی تا ساماندهی نهایی برای بازدید فراهم شود، به تأکیدهای سید محمدبهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر تأسیس نخستین سایت موزه در این محوطه تاریخی اشاره کرد و گفت: کاوش‌های صورت گرفته می‌تواند به احیای میراث باستانی دوره کم شناخته پارتی کمک کند.

مهرکیان با امیدواری نسبت به تملک زمین‌های اطراف محوطه از سوی اداره کل میراث خوزستان،‌ اظهار کرد: بنا به قول مساعد وی قرار است در آینده نزدیک با استقرار یک کانکس و سه نگهبان کار حفاظت از محوطه به شایستگی انجام گرفته و با ساخت پارکینگ و آبریزگاه زیر ساخت‌های گردشگری آن فراهم شود .

انتهای پیام

کد N1121832

وبگردی