آفتاب
عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

سرمایه‌های آزاد شده صرف واردات نشود

سرمایه‌های آزاد شده صرف واردات نشود

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: پول‌های آزاد شده دولت نباید صرف واردات شود.

مجتبی بهاروند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه پول‌هایی که به دست دولت رسیده است نباید صرف افزایش واردات شود، اظهار کرد: دولت یک بار برای همیشه باید این پول‌ها را صرف اقدامات زیربنایی در اقتصاد بکند. در سنوات گذشته با زیاد شدن پول نفت میزان واردات کشور افزایش یافت، اما این اقدام هیچ صرفه اقتصادی به دنبال نداشت.

وی با بیان اینکه سرمایه آزاد شده دولت باید صرف رونق بخشیدن به بخش صنعت شود، ادامه داد: در زمینه حمل و نقل و ترانزیت مشکل ناوگان وجود دارد، دولت با بازسازی ناوگان می‌تواند صنعت ارزآوری برای کشور به وجود بیاورد، این صنعت ظرفیت 10 تا 15 میلیارد ارزآوری برای کشور را دارد.

بهاروند در خصوص رویکرد دولت در استفاده از سرمایه‌های آزاد شده خود، افزود: دولت نه تنها نباید بر واردات تمرکز کند بلکه باید برنامه‌هایی برای ساخت زیربنای اقتصادی کشور در تمام بخش‌ها مخصوصا تولید، حمل و نقل،‌ معدن و صادرات تدوین کند زیرا این زمینه‌ها منبع درآمدی برای کشور به حساب می‌آید.

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه این پول‌ها نباید صرف فعالیت‌های زود بازده بشود، تصریح کرد: طرح‌هایی که حکم مسکن موقت را دارند باید فراموش شوند زیرا درد اقتصاد را درمان نمی‌کنند.

وی عملکرد دولت یازدهم را در زمنیه مدیریت منابع مالی مثبت تلقی کرد و گفت: اگر عملکرد دولت یازدهم در این زمینه 100 درصد نبوده است، اما نمره بسیار خوبی دارد. در این دولت اختلاس و یا صرف هزینه‌های اضافی مشاهده نشده است، با این حال لازم است تا دولت ارز‌های آزاد شده را در صندوق بگذارد و یک قفل محکم بر آن بگذارد و آن را تنها صرف طرح‌های اقتصادی بکند.

بهاروند با اشاره به اینکه تحریم‌ها اقتصاد کشور را قفل کرده بودند، عنوان کرد: فعالان عرصه صادرات و ترانزیت به واسطه این تحریم‌ها قادر به انجام هیچ‌کاری نبودند، اگر کار کوچکی نیز انجام می‌شد نقل و انتقال پول که اصلی‌ترین کار در صادرات و ترانزیت است به سختی انجام می‌گرفت. پول‌ها به صورت سنتی به وسیله راننده و دستی منتقل می‌شد که مشکلات بسیاری به همراه داشت.

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی، برداشتن تحریم‌ها را عامل رفع موانع اقتصاد تلقی کرد و خاطرنشان کرد: خواه ناخواه رفع تحریم‌ها موانع زیادی را از سر راه صادرات بر می‌دارد و به اقتصاد رونق می‌بخشد که این اصلی‌ترین مزیت برداشته شدن تحریم‌ها است.

وی در خصوص دیگر مزیت‌های رفع تحریم‌های خارجی بیان کرد: کشورها و کمپانی‌های مختلف طرح‌هایی که با شرکت‌های ایران به صورت مشترک انجام می‌دادند به دلیل اعمال تحریم‌ها نیمه‌کاره رها کرده بودند، این طرح‌ها بدون سرمایه‌گذاری خارجی به نتیجه نمی‌رسیدند زیرا سرمایه داخلی پاسخگوی اتمام این طرح‌ها نبود. برداشتن تحریم‌ها که سبب ارتباط بهتر ایران با سایر کشورها ‌شد این مشکل را نیز مرتفع می‌کند.

بهاروند اظهار کرد: بازار 80 میلیونی ایران با کشورهای اطرافش یک بازار 300 میلیونی جذاب و بکر به شمار می‌رود و برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار مناسب است. رفع تحریم‌ها ارتباط ما را با دنیا بهتر کرده است، اما این امر به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات اقتصادی را برطرف کند. شرط رفع این مشکلات تحول سیستم بسته اقتصاد دولتی در کنار رفع تحریم‌ها است.

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص این مشکل تصریح کرد: زیرساخت‌ها و سیستم اداری در کشور گاها فعالین اقتصادی داخلی را به ستوه می‌آورد بنابراین باید تحول جدی در این سیستم اداری ایجاد شود تا بستر مناسبی برای سرمایه‌گذار خارجی فراهم شود. برداشتن تحریم‌ها 50 درصد مشکلات را رفع خواهد کرد، اما این زیرساخت‌ها و فضای بسته که حتی باعث فرار سرمایه‌گذار داخلی می‌شود اگر تغییر نکند سرمایه‌گذار خارجی را نیز جذب نخواهد کرد.

وی رفع این مشکلات را در ایجاد اقتصادی روبه رشد مؤثر دانست و گفت: برای اجرای برجام کل نظام تصمیم گرفت تا این تحول حاصل شد. در خصوص تحریم‌های داخلی نیز تصمیم‌گیری کل نظام لازم است تا موانع موجود در سیستم داخلی برطرف شود. اقتصاد دولتی بسته و زیان آور است. تعداد کارمندان در ایران نسبت به جمعیت کشور بسیار زیاد است. لازم است تا دولت فربه که تمام هزینه‌ها را صرف خود می‌کند کوچک شود تا بتواند با چابکی کار کند.

بهاروند ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد کارها در بخش دولتی و تنها 20 درصد در دست بخش خصوصی است، در حالی که کار دولت بسترسازی و تسهیل امور است، دولت باید تمام بنگاه‌هایش را واگذار کند و اقتصاد کشور باید با نگاهی منطقی آزاد شود؛ چراکه در هیچ کجای دنیا بنگاه‌دار خوبی نبوده است.

انتهای پیام

کد N1121431

وبگردی