آفتاب

‌آموزش و پرورش از خیال تا واقعیت

‌آموزش و پرورش از خیال تا واقعیت

‌براساس قانون اساسی ایران، آموزش و پرورش برای همه کودکان و نوجوانان ایرانی تا دوره متوسطه رایگان است و دولت وظیفه دارد امکان تحصیل را برای همگان از طریق وزارت آموزش و پرورش فراهم سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، این وزارتخانه در سال‎های اخیر‌ فراز و شیب‌های زیادی داشته و مشکلات آنها حتی با تعطیلات نوروز هم تعطیل‎بشو نیستند. شاید به جرأت بتوان گفت در کشور هیچ اداره کل آموزش و پرورشی بی‎مشکل نیست و هر کدام به نحوی مشکلاتی داشته و سرشان با آنها گرم است.

آموزش و پرورش لرستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و درگیر بین داشته‎ها و نداشته‎هایش است.

از نقطه نظر هزینه و مخارج، این حقیقتی مسلم است که باید هر ساله مبلغ قابل توجهی بر بودجه آموزش و پرورش افزود تا بتوان وضع موجود را حفظ کرد. آمار و ارقام نشان می‎دهد با وجودی که بودجه این بخش در ردیف بالاترین بودجه‎های سالانه قرار دارد، این معضل به شدت گذشته همچنان تاثیر خود را داراست. این امر بخصوص زمانی که به کیفیت توجه بیشتری می‎شود محسوس‎تر است.

حاتمی، رئیس اداره حقوقی آموزش و پرورش لرستان در رابطه با یکی از مشکلات این اداره که معافیت عوارض 0.5 استخرهای شناست، اظهار کرد: طبق رأی وحدت رویه دیوان، این رأی لازم‎الاجرا برای مراجع اداری و قضایی است.

وی اضافه کرد: ما به راحتی می‎توانیم با اعمال ماده 109 قانون دیوان عدالت اداری مبنی بر استنطاق شهرداری را از این دیوان بخواهیم و به راحتی دیوان وارد و رسیدگی کند و رأی مقتضی را صادر کند.

حاتمی ادامه داد: تمرد از قانون عواقبی دارد که ما نمی‎خواهیم این کار را انجام دهیم و دوست داریم با تعامل، این مشکل حل و فصل شود. هدف همه ما کمک به دانش‎آموزان و شهر است و می‎خواهیم به بهترین شکل این معضل حل و فصل شود.

رئیس اداره حقوقی آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: تفاهم‎نامه‎ای بین وزارت کشور و آموزش و پرورش در رابطه با معافیت استخرهای شنا مطرح شده که تأکید بر معافیت‎های قانونی این مراکز و همچنین اماکنی که فعالیت‎های ورزشی و آموزشی دارند و زیرنظر آموزش و پرورش هستند، دارد.

وی گفت: با توجه به تفاهم‎نامه وضع شده جرایم مذکور در کمیسیون ماده 77 توجیه قانونی ندارد. متأسفانه شهرداری‎ها بدون وجود معیاری نامه‎ای نوشته بودند که آموزش و پرورش استخر را به بخش خصوصی واگذار کرده و باید عوارض بدهد در حالی که این کار صورت نگرفته است.

حاتمی با بیان اینکه شهرداری بدون اطلاع این نامه را ارسال کرده‎اند، افزود: آنان حساب کرده‎اند که عوارض 29 میلیون و خرده‎ای شده است. بر فرض مثال که این موضوع درست باشد، مگر مبلغی معین شده که 5 درصد مالیات محاسبه می‎شود و به 29 میلیون تومان نیز می‎رسد.

قطع برق یک مرکز آموزشی مشکلی از ما حل نمی‎کند

مهندس محمد بحرینی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان نیز در رابطه با مطالبه این شرکت از آموزش و پرورش گفت: تنها موضوع طلب این اداره کل مطرح نیست و ما با تمام ارگان‎ها و دستگاه‎های اجرایی در پرداخت بدهی خود مشکل داریم.

وی اضافه کرد: قطع برق یک مرکز آموزشی مشکلی از ما حل نمی‎کند و ما این کار را نمی‎کنیم، تمام بهای انرژی به خزانه می‎رود و مقداری از آن را به وزارت نیرو می‎دهند که نقدینگی شرکت‎های خدماتی از آن تامین می‎شود.

بحرینی با بیان اینکه 110 میلیارد تومان طلب کل این شرکت در استان است، افزود: علیرغم این موضوع ما باید برای تامین حقوق کارکنان خود وام 24 درصد بگیریم و بدترین وضعیت را از نظر شرایط مطالبات و تامین نقدینگی داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان خاطرنشان کرد: چرا دستگاهی که بودجه‎ریزی می‎کند، نباید پول آب و برق خود را پرداخت کند و برای این مسائل پیش‎بینی خاصی انجام نمی‎دهد؟

وی بیان کرد: در استان تأکید زیادی هست که صنعت تعطیل نشود، اما برای طلب صنعت به شرکت‎های خدماتی نیز باید فکری اساسی صورت گیرد و این مسئله به نحوی پایان یابد.

آموزش و پرورش یک میلیارد و 500 میلیون تومان بدهکار آبفاست

مهندس حمیدرضا کرم‎وند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز گفت: اداره کل آموزش و پرورش استان حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان بدهکار شرکت آبفا و ما هم از وضعیت بد مالی آن مطلعیم.

وی اضافه کرد: به تمام شعب شرکت تاکید شده که هیچ انشعابی در مدارس قطع نشود و علیرغم مشکلات مالی که داریم این کار را انجام نخواهیم داد.

کرم‎وند یادآور شد: متاسفانه در مدارس مشکل شیرهای باز آب را داریم که ساعت‎ها آب آنها به هدر می‎رود و بسته نمی‎شوند. باید مصرف آب در مدارس مدیریت شود و به سرایداران تاکید کرد که توجه بیشتری به این مسئله بکنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان خاطرنشان کرد: مصارف آب در مدارس باید با سیستم تشویقی یا تنبیهی کنترل شود تا شاهد مصرف بهینه و درست آب در این اماکن باشیم.

سه باب مدرسه‎ توسط شهرداری تخریب شده‎اند

دکتر گودرز کریمی‎فر، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در باره مشکلات حوزه خود گفت: متاسفانه در احداث سد سیمره، مدارسی به زیر آب رفتند و باعث وارد آمدن خساراتی به آموزش و پرورش شد، که در این راستا مقرر شده است مسئولین احداث سد به جای آنها مدارس جدیدی جایگزین کند.

وی با بیان اینکه برای احداث مدارس جدید جانمایی‎هایی صورت گرفته است، افزود: متاسفانه علیرغم مکاتبات انجام شده تا به حال اقدام خاصی صورت نگرفته است، هچنین بانک‎ها قرار بود سه مدرسه یک کلاسه در الیگودرز ایجاد کنند که متأسفانه کاری صورت نگرفته و علت را نیز نبود اعتبار اعلام کرده‎اند.

کریمی‏‎فر با اشاره به استخرها و سالن‎های آبی این اداره کل اظهار کرد: این اماکن از پرداخت مالیات 5 درصد معافند اما شورا و شهرداری مکاتباتی با ما داشته که تاکید بر پرداخت این عوارض دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به سه باب مدرسه‎ای که توسط شهرداری تخریب شده‎اند، بیان کرد: استاندار به جد پیگیری کردند و شهردار قول حل و فصل این مدارس را داد، اما نه تنها این فضاهای از دست رفته جبران نشدند، بلکه شهرداری بخشی از کانون ماسور را نیز می‎خواهد بگیرد.

وی یادآور شد: همچنین این اداره کل به شرکت‏‎های خدماتی بدهکار است و علیرغم پیگیری‎هایی که شده نتوانستیم طلب این شرکت‎ها را پرداخت کنیم.

شرکت‎های خدماتی به آموزش و پرورش مهلتی بدهند

سید سعید شاهرخی، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان نیز اظهار کرد: رسالت همه ما این است که در جهت اهداف بزرگ آموزش و پرورش تمام سعی و تلاش خود را به کار بندیم و در همین راستا شورای آموزش و پرورش استان ایجاد شده است تا با ایجاد همبستگی و همدلی بین بخش‎ها به اهداف این سازمان دست یابیم.

وی یادآور شد: در استان همدلی و همکاری بین دستگاه‎ها به وجود آمده و حاصل آن رویدادهای ملی، بین‎المللی و استانی است.

شاهرخی ادامه داد: برای ارتقای تعلیم و تربیت و سرعت بخشیدن به اهداف آموزش و پرورش هر آنچه که شورای آموزش و پرورش می‎تواند انجام دهد باید در دستورکار قرار گیرد و پیشنهادهای لازم نیز داده شود تا اولویت‎بندی شوند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: مدارسی که خسارت دیده‎اند براساس توافق‎نامه، شهرداری مکلف است که عمل کند. همچنین توافق‎نامه ثانویه‎ای نیز با شورا در این زمینه انعقاد شده است.

وی یادآور شد: مصوباتی که در شورای آموزش و پرورش تعیین شده، نماینده‎ای از استانداری تعیین می‎شود که هر جا در اجرای مصوبات مشکلی ایجاد شد برای رفع آن بکوشیم.

شاهرخی تصریح کرد: شرکت‎های خدماتی برای پرداخت طلب خود به اداره کل آموزش و پرورش مهلتی بدهند و این اداره نیز با وزارتخانه خود پیگیر موضوع شود.

و اما حرف آخر...

باید با کمک هر چه بیشتر به آموزش و پرورش تاثیر مشکلات این بخش را به حداقل رسانید و نسبت به بالا بردن کیفیت تدریس و یادگیری اقدام کرد چراکه این حوزه با آیندگان این جامعه سر و کار دارند و به قولی هر گلی که می‎زنیم به سر خود زده‎ایم.

گزارش از: سمیرا عزیزی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان

انتهای پیام

کد N1121296

وبگردی