آفتاب

رشد 5 درصدی اهدای خون در سیستان و بلوچستان

رشد 5 درصدی اهدای خون در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان از رشد 5 درصدی اهدای خون در استان در 10 ماهه امسال نسبت به مشابه سال قبل خبر داد.

سهیلا خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: 55 درصد اهداکنندگان خون در استان، به صورت مستمر سالی 2 بار خون اهدا می‌کنند.

خسروی اظهار کرد: در10ماهه امسال تعداد 59 هزار و 465 واحد خون توسط هم استانی‌ها اهداء شده است .

وی افزود: هم‌چنین در این بازه زمانی این پایگاه بالغ بر 99 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در این استان توزیع کرده، که زاهدان با توجه به وضعیت عمل‌های جراحی تخصصی همچون قلب باز و ارجاع بیماران از کل استان بیشترین مصرف خون را داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین مصرف خون در استان به بیماران تالاسمی اختصاص دارد که در اکثر شهرستان‌های استان تقریبا 60 درصد توزیع خون برای بیماران تالاسمی مصرف می‌شود.

خسروی ادامه داد: تعداد مراجعین به سازمان انتقال خون به دلیل سرما کاهش یافته و از آنجائی که امکان ذخیره‌سازی خون و فرآورده‌های آن به علت داشتن عمر کوتاه امکان‌پذیر نیست، از شهروندان تقاضا می‌شود که با مراجعه به سازمان انتقال خون، این سازمان را در جهت تامین خون سالم و کافی یاری رسانند.

این مسئول در مورد گروه‌های خونی کمیاب نیز گفت: در کشور ایران از هر پنج تا 10 هزار نفر، یک نفر دارای گروه خون کمیاب است.

وی تصریح کرد: تغییرات ژنتیکی ناشی از ازدواج‌های فامیلی و یا تغییرات محیطی که به دنبال یک شرایط جغرافیایی ویژه حاصل می‌شود، موجب پیدایش گروه خونی کمیاب در یک منطقه می‌شود.

خسروی ادامه داد: تاکنون 13 گروه خونی کمیاب در کشور شناسایی شده و در بانک اطلاعاتی برنامه ملی خون کمیاب هم نزدیک به هزار نفر اهدا کننده وجود دارد.

وی در ادامه مطلب بالا عنوان کرد: در سیستان و بلوچستان نیز چندین مورد گروه خونی کمیاب تاکنون شناسایی شده است و سالیانه ده هزار نفر به صورت تصادفی از میان اهدا کنندگان برای آزمایش خون کمیاب انتخاب می‌شوند.

رئیس سازمان انتقال خون استان در مورد سقط های مکرر برخی از زنان باردار اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد سقط های مکرر زنان باردار دلیل بر ناسازگاری خون جنین و مادر بوده و از مادرانی که سقط دارند خواست گروه خونی خود را چک کنند.

خسروی در پایان برای مطلع شدن افراد از کمیاب بودن گروه خونی‌شان خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد تمایل داشته باشند شخصا موضوع کمیاب بودن خون خود را پیگیری کنند می‌توانند به سازمان انتقال خون مراجعه نمایند و از گروه خونی خود و خانواده‌شان مطلع شوند.

انتهای پیام

کد N1120392

وبگردی