آفتاب
حافظی در تشریح عملکرد مالی 9 ماهه شهرداری تهران عنوان کرد

بودجه 95 بر پایه فروش تراکم و استقراض

بودجه 95 بر پایه فروش تراکم و استقراض

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران جزئیات عملکرد مالی 9 ماهه شهرداری تهران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحمت الله حافظی ظهر امروز در نشست خبری که به منظور بررسی گزارش عملکرد 9 ماهه سال جاری شهرداری تهران در محل شورای شهر تهران تهران برگزار شد، با بیان اینکه در آذرماه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال آتی در شورای شهر تهران تصویب و برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شد افزود: انتظار داشتیم تا لایحه بودجه سال 95 در چارچوب این سیاست‌ها و الزامات بسته شود، اما در برخی بندها اینگونه نبوده است.

وی با بیان اینکه در راهبردها بندی وجود دارد که به مشارکت حداکثری شهروندان اشاره شده است گفت: با این حال انتظار داشتیم که در بودجه 95 راه‌های افزایش این مشارکت حداکثری لحاظ شود اما این گونه نشد و همچنین اصلاح نظام شهر با رویکرد منابع پایدار و توسعه نظام مدیریت برنامه ریزی شهری که جزو مطالبات شورا نیز بود تا حدودی مغفول مانده که مسئولان شهرداری باید برنامه‌های خود در این زمینه را به اجمال توضیح دهند.

حافظی با بیان اینکه در راهبردهای بودجه 95 تاکید شده بود که نباید ردیف بودجه‌ای بدون کد پروژه در نظر گرفته شود، گفت: اما در لایحه پیشنهادی بودجه 95 که توسط شهردار تهران هفته پیش ارائه شد تعداد ردیف‌هایی که کد پروژه در آن ذکر نشده است زیاد است.

وی در خصوص عملکرد مالی 9 ماهه شهرداری تهران نیز با بیان اینکه در سال 94 بودجه مصوب شهرداری 17 هزار و 219 میلیارد تومان بوده گفت: تا پایان آذرماه 10 هزار و 615 میلیارد تومان محقق شده است و این در حالی است که شهرداری برای سال 95، 18 هزار و 716 میلیارد تومان بودجه پیشنهاد کرده است و جای سوال است که وقتی منابع سال جاری محقق نشده چگونه شهرداری افزایش 1500 میلیارد تومانی بودجه برای سال 95 را در دستور کار خود قرار می‌دهد؟.

وی با بیان اینکه منابع در شهرداری تهران در سه حوزه درآمدها، دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی جمع می‌شوند و این در حالیست که شهرداری برای سال 95، 7423 میلیارد برای درآمدها، برای دارایی‌های سرمایه‌ای که شامل عوارض ساختمانی، تغییر کاربری، تراکم و ... می‌شود 10 هزار میلیارد تومان و برای دارایی‌های مالی 1292 میلیارد تومان پیشنهاد داده است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 94 درآمدهای مستمر 4 هزار و 917 میلیارد تومان بوده که بر اساس عملکرد 9 ماهه، شهرداری 2 هزار و 814 میلیارد تومان را محقق کرده گفت: درآمدهای مستمر نیز در حد انتظار محقق نشده است.

حافظی با بیان اینکه دارایی‌های مالی اعم از وام‌ها و وصول مطالبات 1292 میلیارد تومان تخمین زده شده است افزود: 700 میلیارد تومان وام و مابقی اصول مطالبات است یعنی در اصل از 18 هزار و 716 میلیارد تومانی که شهرداری برای سال 95 پیشنهاد کرده است، 11 هزار و 300 میلیارد تومان مبتنی بر تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مالی و وام بوده است یعنی به عبارت ساده تر فروش تراکم، تغییر کاربری و استقراض محل عمده درآمدهای شهرداری است.

وی با بیان اینکه در فضای پساتحریم انتظار داریم که سرمایه گذاران خارجی نیز وارد شوند گفت: پیش بینی بودجه ارزی در جداول نیامده و حداقل تعیین قیمت ارز نیز در بودجه نیامده و این در حالیست که احتمال حضور خارجیان در پساتحریم وجود دارد و باید این نقص لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 رفع شود.

حافظی با بیان اینکه هر سال عددی به عنوان مازاد درآمدهای همان سال مشخص و به سال بعد منتقل می‌شود ادامه داد: این مازاد به عنوان منابع سال جدید باید در بودجه ذکر شود که عددی بین 1600 تا 2300 میلیارد تومان است که این هم در بودجه سال 95 ذکر نشده است که در گزارش تفریغ بودجه نیز مورد ایراد حسابرس قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از لایحه بودجه سال 95 شهرداری مبنی بر اینکه وصول مطالبات را به عنوان منبع درآمد پیش بینی کرده است عنوان کرد: اگر بر اساس حسابرسی تعهدی این بودجه نگارش شده باشد وصول مطالبات نمی‌تواند به عنوان منبع در نظر گرفته شود.

حافظی با بیان اینکه در 9 ماهه، 750 میلیارد تومان از وصول مطالبات محقق شده است گفت: بر اساس بودجه پیشنهادی 95، شهرداری 952 میلیارد تومان وصول مطالبات را پیش بینی کرده است.

وی با بیان اینکه در بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال 94 شورای شهر 9025 میلیارد تومان مصوب کرده بود اما شهرداری تنها توانست 41 درصد آن یعنی 3747 میلیارد آن را محقق کند اظهار کرد: در بخش هزینه‌ها نیز شورای شهر 4766 میلیارد تومان مصوب کرده که شهرداری تنها 60.35 درصد یعنی 2876 میلیارد تومان را محقق کرده و این در حالی است که با گذشت 9 ماه از سال باید تحقق بودجه به 75 درصد می‌رسید.

ادامه دارد

کد N1119196

وبگردی