آفتاب
معاون وزیر بهداشت:

نظام مراقبت اولیه شهری برای 10میلیون حاشیه‌نشین فراهم شد

نظام مراقبت اولیه شهری برای 10میلیون حاشیه‌نشین فراهم شد

معاون بهداشت وزیر بهداشت در دیدار با کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA) از فراهم شدن نظام مراقبت اولیه شهری برای 10 میلیون نفر حاشیه نشین در شهرها خبر داد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی اکبر سیاری ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای برنامه طرح تحول بهداشت، گفت: به دلیل استقرار سیستم مراقبت‌های اولیه بهداشتی در روستاها، عملکرد این سیستم در روستا بیشتر از شهرها است.

وی افزود: هم اکنون برای هر 1000 نفر 2 بهورز در روستاها داریم. این بهورزها بومی در روستاها هستند و در سیستمی غیر از دانشگاه آموزش دیده‌اند و کارائی آنان بیشتر از فارغ التحصیلان دانشگاهی است. در روستاها به ازای هر 4هزار نفر یک پزشک وجود دارد که پس از اجرای طرح تحول 2200 پزشک به روستاهایی که با کمبود مواجه بودند، افزوده شد.

سیاری بیان داشت: اعتبار این افزایش پزشک در روستاها نیز از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین شد. این یک درصد به صورت اختصاصی برای سلامت روستاییان برای دریافت خدمات مراقبت‌های اولیه و خدمات درمان سطح دوم و سوم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: از همین محل اقلام داروهای اساسی مورد نیاز برای روستاییان تامین می‌شود، محل زیست پزشکان تعمیر و تجهیز شد و خدمات بهداشت دهان و دندان هم که تعطیل شده بود، مجدد برقرار شد. هم اکنون نظام مراقبت در شهرها نیز با الگوگیری از نظام مراقبت اولیه روستاها باز طراحی شده است. به علت این که بیشتر مرگ‌ها در ایران مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، نظام مراقبت شهری باید پاسخگوی نیاز جدید شهروندان باشد. استقرار این سیستم جدید برای حاشیه شهرها یعنی جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر انجام شده است.

معاون بهداشت بیان کرد: هم اکنون برای هر 2 تا 3 هزار نفر شهرنشین یک کارشناس مراقب سلامت و برای هر 12 هزار نفر یک پایگاه سلامت ایجاد شده، برای 30 تا 50 هزار نفر یک مرکز سلامت طراحی شده که در حال استقرار و ارائه خدمت است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، سیاری در پایان نیازهای ساکنان حاشیه شهرها را رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، بیماری‌های غیرواگیر و بیماری‌های واگیر عنوان کرد.

انتهای پیام

کد N1119183

وبگردی