آفتاب

اظهارنظری درباره حذف قیمت مصرف‌کننده از برخی کالاها

اظهارنظری درباره حذف قیمت مصرف‌کننده از برخی کالاها

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران معتقد است بهتر است حذف برچسب قیمت مصرف‌کننده از روی کالاها در مرحله اول با محصولات لبنی که جزو مواد غذایی اساسی مصرف‌کنندگان است، آغاز شود.

خسرو فروغان گران سایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره اجرای طرح حذف برچسب قیمت مصرف‌کننده از روی کالاها و شروع آزمایشی این طرح برای اجناس خوراکی مثل چیپس و پفک گفت: به طور کلی استاندارد جهانی در کشورهایی که قیمت‌گذاری و تعیین نرخ آزاد است و شرایطی رقابتی در بازار وجود دارد، برچسب قیمت وجود ندارد اما با این حال در همان کشورها هم روی برخی کالاها برچسب قیمت وجود دارد.

وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت‌ها و رقابتی شدن به بسترسازی نیاز دارد، ادامه دارد : در شرایط فعلی بازار داخلی اگر قیمت کالاها آزاد و برچسب کالاها حذف شود، ممکن است باعث سوء استفاده‌هایی شود. البته این احتمال وجود دارد که در برخی کالاها زمینه کاهش قیمت‌ها هم فراهم شود اما به طورکلی به نظر می‌رسد به دلیل نبود بستر لازم و همچنین شرایط فرهنگی بعد از حذف شدن برچسب قیمت‌ها، سوء استفاده رخ ندهد.

فروغان تصریح کرد: برخی کالاها مانند لبنیات شرایط بهتری برای حذف برچسب قیمت دارند، چرا که جزو محصولات پرمصرف محسوب می‌شوند. در حال حاضر بعضی کارخانه‌های لبنیات در روند تولید متضرر می‌شوند و از کالاهای بی‌کیفیت استفاده می ‌کنند اما چیپس و پفک نمی‌تواند برای شروع این اقدام، انتخاب مناسبی باشد چون محصول اصلی در سبد غذایی مردم نیست.

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی ادامه داد: بهترین روش برای این کار این است که قیمت‌گذاری آزاد باشد و در روند توزیع و تولید صداقت کاری وجود داشته باشد اما در شرایط فعلی که درآمد سرانه مردم پایین است نمی‌توانیم به سمت آزادسازی قیمت‌ها برویم بلکه این اتفاق باید به تدریج و با بالا رفتن درآمد سرانه مردم بیفتد.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی،‌ درج قیمت مصرف‌کننده روی کالاها، ابزاری برای سوء استفاده برخی افراد شده و بسیاری از فروشگاه‌ها و عرضه کنندگان کالا از این موضوع به نفع خود استفاده می‌کنند که در این راستا قرار است به طور آزمایشی، قیمت مصرف‌کننده از روی برخی کالاهای غیراساسی مثل تنقلات حذف شود تا کالاها بر اساس سه درصد سود عمده فروشی و 12 تا 15 درصد سود خرده فروشی عرضه شوند درحالیکه در برخی کالاها شاهدیم سودهای 100 درصدی دریافت می‌شود که بر اساس طرحی که قرار است به زودی اجرایی شود، در ابتدا قیمت مصرف کننده از برخی کالاهای غیرضرور حذف می شود تا بعد از بررسی نتایج و نقاط ضعف آن نحوه پیاده سازی و ادامه طرح در بقیه کالاها مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N1118919

وبگردی