آفتاب

اظهار تمایل چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در قشم

اظهار تمایل چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در قشم

پس از لغو تحریم ها، پیشنهادهای متعددی از طرف کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در طرح های اقتصادی، تجاری یا صنعتی داشتیم اما در این میان می‌توان گفت کشورهای دوست دوران تحریم همانند چین در برخی از حوزه‌ها در اولویت قرار دارند و در این میان مناطق آزاد ظرفیت‌های همکاری زیادی با این کشور در بخش‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی و گردشگری دارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بخش عمده و قابل توجهی از شرکت‌های چینی که در دوره تحریم با ما همکاری می کردند بنا به محدودیت‌های تحریمی نمی‌توانستند با ایران کار کنند که حالا این ظرفیت در بحث تجارت و ورود تکنولوژی به ظرفیت‌های چند جانبه و دوجانبه ایران اضافه می‌شود و همین موضوع قدرت چانه‌زنی ما را هم در ورود تکنولوژی و هم در بحث کالا و خدمات افزایش می‌دهد.

مهم ترین ظرفیت‌های همکاری ایران با کشور دوست دوران تحریم

هیاتی که اخیرا از چین به ایران آمده، در بدو ورود از منطقه آزاد قشم بازدید کرده و در رابطه با همکاری های مشترک به بحث وبررسی نشستند؛ در این باره فروزان زیادلو - مدیر سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد - در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با ظرفیت های سرمایه گذاری و همکاری مناطق آزاد با کشور چین گفت: کشور چین در بخش نفت، گاز، گردشگری، صنعت و حمل و نقل در منطقه آزاد قشم اظهار علاقمندی کرده است.

وی ادامه داد: ایجاد صنایع های تک و توسعه حوزه مخابراتی از دیگر محورهای مورد همکاری است.

ضرورت ایجاد کریدور حمل و نقلی جدید بین ایران، قزاقستان و چین

زیادلو همچنین اظهار کرد: در منطقه آزاد انزلی می‌توانیم کریدور حمل و نقلی جدید بین ایران، قزاقستان و چین راه اندازی کنیم که با آغاز به کار این کریدور هزینه های حمل و نقلی و زمان به یک سوم کاهش می یابد.

مدیر سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در عین حال بیان کرد: همچنین در چابهار نیز می توانیم در صنایع پتروشیمی و انرژی با کشور چین همکاری داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در سال 2014 میزان تجارت ایران با چین اعم از نفتی و غیرنفتی حدود 52 میلیارد دلار بوده است که در سال 2015 به دلیل کاهش قیمت نفت، میعانات گازی و مواد اولیه، اعم از سنگ آهن و دیگر مواد اولیه کانی و همچنین کاهش واردات ایران، این میزان حدود 34 درصد کاهش داشته است. میزان تجارت دو کشور تا پایان 2015 به حول و حوش 40 میلیارد دلار می‌رسد.

تا سال 2014 همیشه با احتساب نفت، بالانس تجاری ایران و چین به نفع ایران مثبت بود اما در سال 2015 این نسبت به هم خورد و با نسبت بیش از 51 درصد برای چین و کمتر از 49 درصد برای ایران، به نفع چین مثبت شده است.

انتهای پیام

کد N1118634

وبگردی