آفتاب

اپوزیسیون حامی کردها در جلسه کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید ترکیه شرکت می‌کند

اپوزیسیون حامی کردها در جلسه کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید ترکیه شرکت می‌کند

حزب دموکراتیک خلق ترکیه اعلام کرد، در کمیسیون پارلمانی مسوول تدوین قانون اساسی جدید شرکت خواهد کرد و طرح‌های حزب حاکم را برای گرفتن اختیارات ریاست جمهوری گسترده به چالش می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه موسوم به آک پارتی و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به دنبال آن هستند تا اختیارات ریاست جمهوری را گسترش دهند. همچنین آنها قصد دارند تا فصل‌هایی از قانون اساسی ترکیه را اصلاح کنند و به‌رغم آنکه حمایت‌ها از حزب حاکم زیاد است اما اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و برخی نگرانند که قانون اساسی جدید به چه صورتی خواهد بود.

با این حال احزاب اپوزیسیون تمایل دارند که بیشتر روی حقوق اقلیت‌ها و آزادی‌های دموکراتیک تمرکز شود و نگرانند که اردوغان بسیار خودکامه شود؛ اتهامی که وی نمی‌پذیرد.

اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه از احزاب اپوزیسیون پارلمان دعوت کرده تا در نشست کمیسیون مذکور شرکت کنند اما حزب دموکراتیک خلق ترکیه پیشتر نگفته بود که آیا در جلسه حاضر می‌شود یا خیر. برخی از قانونگذاران حزب مذکور که شدیدا به اردوغان و دولت ترکیه ظن دارند، خواستار بایکوت کمیسیون مذکور شده‌اند.

صلاح‌الدین دمیرتاش، از رهبران حزب دموکراتیک خلق اعلام کرد: ما در کمیسیون تدوین قانون اساسی حاضر می‌شویم اما اختلاف‌های زیادی با آک پارتی از جمله در زمینه‌های آزادی، برابری و عدالت داریم. به‌رغم این اختلافات بدون هیچ گونه پیشداوری با آنها دیدار می‌کنیم و به دنبال برقرای صلح خواهیم بود.

حزب اسلام‌گرای حاکم در انتخابات پارلمانی ژوئن گذشته اکثریت مطلق خود را از دست داد اما پس از شکست مذاکرات ائتلافی، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد و توانست با کسب حدود 50 درصد از آراء اکثریت نسبی را به دست آورد. با این حال حزب حاکم به رای 14 رای اپوزیسیون نیاز دارد تا بتواند قانون اساسی جدید را به رفراندوم بگذارد و علاوه بر این، به 50 رای دیگر هم نیاز دارد تا بتواند توافق نهایی را در پارلمان به دست آورد.

انتهای پیام

کد N1118450

وبگردی