آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

زخمه بر ساز فراموشی موسیقی بومی مازندران

زخمه بر ساز فراموشی موسیقی بومی مازندران

ساری - موسیقی محلی مازندران بخشی از گنجینه غنی ملی را تشکیل می‌دهد که تاکنون سینه‌به‌سینه حفظ‌شده و برخی از مقام‌هایش نیز درگذر زمان فراموش شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- حسن قمی نجارده: نغمه‌های محلی مازندران بخشی از موسیقی ملی را تشکیل می‌دهد که الحان موسیقایی این منطقه را می‌توان در آوازهای هفت‌گانه، سه‌گاه، چهارگاه، راست پنجگاه، ماهور، نوا، همایون نواخت.

موسیقی محلی مازندران روایتگر درد و رنج، شادی‌ها و حماسه‌های مردمان این دیار است که سینه سینه و نسل به نسل حفظ‌شده و به ما رسیده است و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در موسیقی مازندران عناصر زنده و طبیعت اعم از کوه، دریا و مشاغل مردمان این دیار نظیر کشاورزی و دام‌پروری نقشی ملموس و پررنگی دارند.

کتولی، امیری، نجما، صنم، کل حال، کتولی ازجمله مقام‌ها و آوازهای موسیقایی مازندران است که همچنان در گوشه و کنار این استان زرخیز متداول است

کتولی، امیری، نجما، صنم، کل حال، کتولی ازجمله مقام‌ها و آوازهای موسیقایی مازندران است که همچنان در گوشه و کنار این استان زرخیز متداول است. استان حسن آقاجانیان پژوهشگر موسیقی مازندران  درباره مقام‌های موسیقی مازندران می‌گوید: برای موسیقی حال از ل له وا استفاده می‌شود و بین چوپانان و دامداران نیز رواج دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این نوع موسیقی ازنظر روانشناسی نیز بین دام‌ها تأثیر زیادی دارد و گفت: چوپان موقع بردن و آوردن و عرفه خوردن دام از نوعی موسیقی استفاده می‌کنند.

وی بابیان اینکه موسیقی با مردم مازندران عجین شده است گفت: مردم مازندران با موسیقی زندگی می‌کنند و در زندگی روزمره مردمان نقش اساسی دارد.

کد N1118406

وبگردی