آفتاب
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تشریح کرد

وضعیت تغذیه بیماران در بخش‌های مراقبت‌ ویژه

وضعیت تغذیه بیماران در بخش‌های مراقبت‌ ویژه

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: وضعیت تغذیه بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه و دیگر بخش‌های درمان در کشور طی چند سال گذشته بهبود قابل توجهی یافته است.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه ایلام، دکتر علی دل‌پیشه در کارگاه آموزشی تغذیه بیمارستانی که با حضور رییس انجمن تغذیه بالینی آسیا و اقیانوسیه که در دانشگاه علوم پزشکی ایلام برگزار شد، اظهار کرد: تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن تمام نیازهای بدن تنظیم شده باشد، موجب تامین سلامت انسان می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: در حوزه درمان خوشبختانه با تلاش و اهتمام معاونت درمان و دیگر دست‌اندرکاران دانشگاه در این حوزه، برنامه‌های شاخصی برای افزایش سطح آگاهی و دانش کارکنان در دانشگاه انجام شده که برگزاری دوره‌های مدیریت بیمارستانی برای اولین بار در کشور و کارگاه‌های آموزشی مختلف با دعوت از اساتید برجسته استانی و کشوری تنها نمونه‌هایی از این برنامه‌ها بوده است.

دل‌پیشه یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی ایلام در آینده قطعا از وجود اساتید برجسته و مجرب برای برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های مورد نظر در دانشگاه بیشتر از گذشته بهره‌مند خواهد شد و از این برنامه‌ها حمایت ویژه خواهیم کرد.

دکتر عبدالنور کردجمشیدی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه برگزاری این کارگاه دو روزه با حضور استاد برجسته کشور یقینا دستاوردهای مهمی برای دانشگاه به همراه خواهد داشت، گفت: برگزاری کارگاه آموزشی تغذیه در بیمارستان‌ها بویژه بیماران بستری در بخش‌های CCU و NICU یکی از نیازهای استان بود که خوشبختانه این کارگاه در دو روز با هدف انتقال دانش به جامعه هدف برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردها هر 10 تخت CCU و 150 تخت عمومی در بیمارستان نیاز به یک کارشناس تغذیه دارند. بنابراین آموزش این کارشناسان می‌تواند مشکلات موجود در بحث تغذیه را مرتفع کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآوری کرد: اهداف این گونه کارگاه‌ها مباحثی همچون ارتقای سطح کیفی و علمی و توانمندسازی مشاوره‌ای و نهادینه کردن و ارزش دادن به رشته تغذیه در بیمارستان‌ها بویژه بخش‌های ویژه است.

در ادامه نیز دکتر عبدالرضا نوروزی، رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا و اقیانوسیه ضمن تقدیر از دعوت رئیس دانشگاه و معاونت درمان از وی برای تدریس در این کارگاه آموزشی، گفت: اگر بخواهیم در بیمارستان‌‎ها برنامه تغذیه مناسب را عملی کنیم، باید به اهداف آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. باید این نکته را یادآور شد که وضعیت تغذیه بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه و دیگر بخش‌های درمان در کشور طی چند سال گذشته بهبود قابل توجهی یافته است.

رییس انجمن تغذیه بالینی آسیا و اقیانوسیه، رعایت تغذیه اصولی در بیمارستان‌ها را دارای اهمیت دانست و گفت: موضوع سلامت در تغذیه در فضای دانشگاهی دارای اهمیت بسیاری است و البته با اقدامات انجام شده بویژه با توجه به طرح تحول نظام سلامت به مباحث تغذیه، هم اکنون تغذیه اصولی و علمی در بیمارستا‌ن‌ها مورد توجه قرار دارد.

رییس انجمن تغذیه بالینی آسیا و اقیانوسیه خاطر نشان کرد: در گذشته عدم وجود کارشناسان تغذیه در بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه مشکل و نقص محسوب نمی‌شد، زیرا برای تغذیه بیماران از نظر پزشکان بهره گرفته می‌شد.

نوروزی ضمن ابراز خرسندی از اهتمام ویژه در دانشگاه علوم پزشکی ایلام در امر سلامت تغذیه بیماران، گفت: با توجه به برگزاری این گونه کارگاه‌ها میزان دانش علمی و تجربی کارشناسان تغذیه در بیمارستان‌های استان و به ویژه در بخش‌های ویژه ارتقا خواهد یافت.

در ادامه این کارگاه نوروزی به بیان شاخص‌های تغذیه بیماران و میزان سنجش تغذیه مورد نیاز بیماران مختلف بستری در بخش‌های ویژه کودکان و بزرگسالان را برای حاضران تشریح کرد و به سوالات آنان در این راستا پاسخ داد.

انتهای پیام

کد N1118043

وبگردی