آفتاب
رییس ستاد محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد

لزوم استفاده از نظرات کارشناسی در حل معضلات محیط زیستی پایتخت

لزوم استفاده از نظرات کارشناسی در حل معضلات محیط زیستی پایتخت

رییس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر لزوم استفاده از نظرات کارشناسان و راهکارهای پیشنهادی درعرصه حل معضلات محیط زیستی پایتخت گفت: برای تبیین سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در عرصه محیط زیست باید از راهکارهای کارشناسان و اقشار مختلف جامعه استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد مهدی گلمکانی در جلسه هم‌اندیشی تبیین سیاست‌های کلی مقا ممعظم رهبری در حوزه محیط زیست که با حضور اصحاب رسانه و معاون خدمات شهری شهرداری تهران برگزار شد، گفت: جهت حساس کردن جامعه و جلب توجه مسئولان، باید از نظرات همه اقشار به ویژه گروه‌هایی که در حوزه محیط زیست دارای نظرات کارشناسی هستند، استفاده کنیم.

وی به مشکل آلودگی هوای تهران به عنوان اصلی‌ترین معضل محیط زیستی پایتخت اشاره کرد و افزود:‌ برای حل مشکلات مردم لازم است به زبان مردم با آنها سخن بگوییم و این امر تنها با مشارکت و تعامل همه اقشار به ویژه راهکارهای کارشناسانه محقق خواهد شد.

رییس ستاد محیط زیست شهرداری تهران به روز هوای پاک اشاره کرد و ادامه داد: باید از همه مسئولان و بخش‌هایی که در این هفته برای اجرای برنامه‌های متناسب با این روز تلاش کرده‌اند تقدیر و تشکر کنیم و به یاد داشته باشیم که رسالت اجتماعی و توجه به توانمند کردن جامعه در حوزه محیط زیست باید به طور جدی در دستور کار مردم و مسئولان قرار گیرد. باید همه اقشار نیاز حفظ محیط زیست و توجه به آن را به عنوان یک مسوولیت اجتماعی به خاطر بسپارند. همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند، مشکل محیط زیست، مشکل این دولت و آن دولت نیست بلکه همه باید در تعامل و هم‌افزایی و احساس مسوولیت نسبت به مسوولیت اجتماعی خود در این عرصه تلاش کنیم.

گلمکانی تاکید کرد: جلوگیری از آلودگی هوا، خاک، باید در دستور کار قرار گیرد، و به این نکته نیز توجه کنیم که منابع محدود حیاتی مانند آب نیازمند توجه همه اقشار است. مسوولان نیز باید مسوولیت‌های خود را به درستی انجام دهند و با داشتن برنامه و نگاه بلندمدت در مسیر حفظ محیط زیست گام بردارند.

وی به نقش موثر رسانه‌ها در این عرصه اشاره کرد و افزود: بی‌تردید مسائل محیط زیستی و سلامت از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است و توسعه محیط زیست تنها با مشارکت همه اقشار به ویژه رسانه‌ها محقق خواهد شد. محوری‌ترین رویکرد در مدیریت ستاد محیط زیست تقویت شبکه‌های اجتماعغی با رویکرد محلی و استفاده از ظرفیت سراهای محلات و تشکیل شوراهای محیط زیست محله برای استفاده از کمک خبرگان، دانشجویان و تجربه بزرگان محلات امکان‌پذیر می‌شود. رصد مشکلات محیط زیستی محله باید توسط افراد محله انجام شود و برای مرتفع کردن معضلات از منابع محلی استفاده شود. این رویکرد عادلانه‌ترین رویکرد است و بی‌تردید تخصص منابع محلی برای حل معضلات محیط زیستی محله عادلانه‌ترین تخصیص منابع خواهدبود.

رییس ستاد محیط زیست شهرداری تهران به نقش جوانان محله در رصد و رفع مشکلات محیط زیستی اشاره کرد و ادامه داد: باید محیط زیست نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک دغدغه مدنظر قرار گیرد. همانطور که شهردار تهران در جلسه تقویم بودجه سال 95 در شورای اسلامی شهر تهران تاکید کردند که ان‌شاءالله بتوانیم سیاست‌های مقام معظم رهبری سرلوحه کار خویش قرار دهیم تا در عرصه تبیین سیاست‌ها و اجرای آن موفق باشیم.

گلمکانی به ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت جامع، هماهنگ و نظام مند با رویکرد مشارکت مردمی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست‌بوم کشور، نهادینه‌سازی فرهنگ و اقتصاد زیست‌محیطی، گسترش اقتصاد سبز، پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده و تقویت دیپلماسی محیط زیست به عنوان مهم‌ترین رئوس سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغیه مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: باید در عرصه حفظ محیط زیست از تجربیات ملل مختلف استفاده کنیم و کشورها و شهرهایی که در این عرصه موفقیت‌های چشمگیر داشتند، با تعامل، تجربیات سودمند را در اجرا مورد استفاده قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه، بندهای مختلف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست مورد بررسی و تبادیل نظر اصحاب رسانه قرار گرفت و در جریان این تبادل‌نظرات، پیشنهاداتی از جمله تعمل و همکاری ستادم حیط زیست شهرداری تهران با شورای عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانین مرتبط با محیط زیست و همکاری بیشتر در جهت تسهیل اجرا در تصمیمات محیط زیستی مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین استفاده از رسانه‌های نوین از جمله شبکه های اجتماعی و ظرفیت‌های جدیدی که در حوزه فضای مجازی و اپلیکیشن‌های تلفن همراه ایجاد شده است، مورد تاکید قرار گرفت، چراکه با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان فرهنگ‌سازی مناسبی در حوزه محیط زیست انجام شود و ارتباط موثر و مناسبی میان مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط برقرار شود.

انتهای پیام

کد N1117671

وبگردی