آفتاب

اندر مصائب رشته روانشناسی

اندر مصائب رشته روانشناسی

دانشجویان روانشناسی می‌گویند، هر دانشجوی علاقمند به روانشناسی با رشته غیرمرتبط قادر است در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی شرکت ‌کند و این موضوع باعث تضییع حق دانشجویان روانشناسی می‌شود.

سجاد مولوی دبیر کمیته روانشناسی و جامعه‌شناسی انجمن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی- با اشاره به مشکلات روانشناسان در جامعه، گفت: یکی از مسائلی که موجب ناراحتی جامعه روانشناس شده این است که به دلیل نوپا بودن این علم، مردم نسبت به روانشناسی بی‌اعتماد هستند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مراجعه به یک روانشناس خبره جهت حل مشکلات روحی، خانوادگی، رفتاری و ...چندان در ایران نهادینه نشده است، افزود: براین اساس، متاسفانه مردم فالگیری و رمالی را جزو روانشناسی می‌دانند، در صورتی که این مسائل از مقولات خرافی هستند، اما روانشناسی یک علم تجربی و ثابت شده است.

این دانشجوی روانشناسی دانشگاه اراک بیان کرد: سال گذشته تعداد داوطلبان آزمون ارشد روانشناسی بسیار بیشتر از سایر رشته‌ها بود، چرا که هر دانشجوی علاقمند به روانشناسی با رشته غیرمرتبط قادر است در این آزمون شرکت ‌کند. به عنوان مثال، دانشجویان کارشناسی فنی مهندسی یا زبان با شرکت در این آزمون و کسب درصد بالا در برخی دروس در رشته روانشناسی پذیرفته می‌شوند که این موضوع باعث تضییع حق دانشجویان روانشناسی می‌شود.

مولوی تصریح کرد: برخی دانشجویان نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند، اما هنوز جواب قطعی نرسیده است و احتمال دارد وزارت علوم این موضوع را پیگیری کند.

وی یکی دیگر از چالش‌های دانشجویان روانشناسی را تئوری‌محور بودن دروس دانست و گفت: کلاس‌های روانشناسی که زیر نظر وزارت وزارت علوم است، اغلب تئوری هستند، تاکنون در طول پنج ترم تحصیلی که من گذرانده‌ام، تنها سه واحد عملی داشتیم.

مولوی ادامه داد: عملکرد دانشگاه همانند عملکرد مدرسه شده است، یعنی استاد یک کتاب را به دانشجویان معرفی می‌کند و پس از امتحان دادن در آن درس دیگر همه چیز تمام می‌شود.

این دانشجو، سطح علمی اساتید روانشناسی را مثبت دانست و بیان کرد: اساتید در این رشته اغلب در دانشگاه‌های مطرح اروپایی تحصیل کرده‌اند.

وی اظهار کرد: مشکلات سخت‌افزاری از دیگر مسائل این رشته است تا جایی که برای بازدید از یک مرکز توانبخشی باید از پستی‌بلندی‌های بسیاری عبور کرد.

مولوی که دانشجوی ورودی سال 92 است، با بیان اینکه دانشگاه اراک حدود 400 دانشجوی کارشناسی دارد و در مقطع ارشد دانشجو نمی‌پذیرد، افزود: در دفترچه ثبت‌نامی تعداد کل ظرفیت این دانشگاه در رشته مذکور، 40 دانشجوی دختر و پسر بود، اما هنگام ورود به دانشگاه این تعداد دو برابر شد و در حال حاضر با احتساب انصرافی‌ها 75 نفر شده‌ایم.

انتهای پیام

کد N1115893

وبگردی