آفتاب

السفیر فاش کرد :با مرگ ملک عبدالله،هبه نظامی آل سعود به لبنان هم مرد/ گرفتاری جدید خاندان حریری

السفیر فاش کرد :با مرگ ملک عبدالله،هبه نظامی آل سعود به لبنان هم مرد/ گرفتاری جدید خاندان حریری

ایرنا نوشت: روزنامه لبنانی «السفیر» نوشت: هبه یک میلیارد دلاری سعودی ها به لبنان که درماه اوت سال 2014 میلادی اعلام شده بود، با مرگ عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه وقت سعودی که وعده آن را داده بود، مرد.

 

به گزارش ایرنا، السفیر افزود: مقامات کنونی سعودی از قبول مسئولیت پرداخت این هبه شانه خالی می کنند و ورثه ملک عبدالله نیز حاضر به پرداخت آن نیستند.
ناظران، تصمیم حاکمان جدید سعودی در قطع هبه به لبنان را کسری چند صد میلیارد دلاری عربستان ناشی از تجاوز نظامی آل سعود علیه یمن و حمایت گسترده از تروریست های تکفیری برای کشتار و قتل عام ملت های منطقه از جمله یمن ، بحرین ، سوریه و عراق دانسته اند.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد:مرگ هبه یک میلیارد دلاری سعودی ها زمانی اعلام شد که وزارت کشور لبنان طی بیانیه ای لغو قراردادهای نصب تجهیزات فنی در فرودگاه بیروت را اعلام کرد.
در این بیانیه که در واکنش به خبر بمب گذاری در یک هواپیمای شرکت فرانسوی در فرودگاه بین المللی بیروت صادر شد، به نقل از « نهاد المشنوق» وزیر کشور، عضو حزب جریان المستقبل به ریاست « سعدالحریری« همپیمان اصلی آل سعود در لبنان آمده بود که علت لغو قراردادها ، قطع کمک های مالی به لبنان است که قرار بود به عنوان هبه یک میلیارد دلاری سعودی به لبنان پرداخت شود.
در این بیانیه بدون اشاره به دلایل قطع این کمک ها آمده است که طرف هبه دهنده تصمیم گرفته تا این هبه به لبنان پرداخت نشود.
السفیر خاطرنشان کرد: پس از تفاهم درباره پرداخت این هبه یک میلیارد دلاری در نوامبر سال 2013، سعد الحریری از سوی ملک عبدالله ماموریت یافت تا بعداز چند سال به لبنان سفر و پرداخت این هبه را اعلام کند.
سعدالحریری رئیس حزب جریان المستقبل که این روزها او و حزبش به دلیل روی کارآمدن حاکمان جدید سعودی و بی اعتنائی به او حال و روز خوشی ندارد، به همین منظور به بیروت آمد و با حضور در کاخ نخست وزیری لبنان اعلام کرد که به دستور ملک عبدالله هبه یک میلیارد دلاری به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان پرداخت می شود و مسئولیت آن برعهده شخص وی است و دولت لبنان حق دخالت ندارد.
سعدالحریری به بهانه این که می ترسد از زندگی در لبنان جانش به خطر بیفتد، در تبعید خودخواسته در کاخ های مجلل در پاریس و ریاض زندگی می کند اما اکنون با فشارهای حاکمان جدید سعودی با مشکلات فزاینده به ویژه مالی دست و پنجه نرم می کند و از جایگاه او در میان لبنانی ها به ویژه هوادارانش که آنها را با مال های سیاسی سعودی می خرید، به خطر افتاده است.
بعداز گذشت این مدت طولانی و طفره سعودی ها از پرداخت آن و معطل ماندن قراردادهای نیروهای امنیتی و نظامی لبنان با طرف های مختلف که براساس وعده سعدالحریری امضا کرده اند، اکنون وی و دیگر اعضای آل حریری با یک گرفتاری جدید مواجه شده اند.
در بیانیه وزارت کشور لبنان آمده است، دولت لبنان مجبور شده تا برای اجرای قراردادهای امضا شده (700 میلیون دلار) به ویژه در زمینه تجهیز ارتش لبنان به هواپیماهایی که قرار است در جنگ علیه تروریست ها مورد استفاده قرار گیرند به دنبال منابع مالی دیگری باشد و در صورت عدم وجود این منابع، دولت به خاطر اوضاع نابسامان مالی و اقتصادی مجبور به لغو این قراردادها خواهد شد.
السفیرتاکید کرد:اختلافات روزافزون داخلی خاندان حاکم سعودی، علت مرگ هبه یک میلیارد دلاری به لبنان است و اختلاف آنها بر سر این است که از بین موسسه مالی حاکمان جدید سعودی و ورثه ملک عبدالله کدام یک باید پرداخت آن را برعهده بگیرند و حتی کار به دادگاه کشیده است.
براساس اعلام سعد الحریری از هبه یک میلیارد دلاری باید500 میلیون دلار برای تجهیز ارتش لبنان استفاده شود و یک میلیارد و 500 میلیون دلار هم باید در اختیار نیروهای امنیت عمومی ، امنیت داخلی (پلیس) و امنیت کشور قرار گیرد.
ووفق تقریر لوکالة الجمهوریة الإسلامیة للأنباء (إرنا) من بیروت، فقد قسمت الحکومة اللبنانیة هبة الملیار علی الشکل التالی: ٥٠٠ ملیون دولار للجیش، و500 ملیون موزعة بین الامن الداخلی، والامن العام، وأمن الدولة.
السفیر به نقل از منابع آگاه تاکید کرد: سعد الحریری در لبنان صرفا به منزله تابلوی سیاسی و رسانه ای هبه سعودی ها بود. پیش از اینکه دولت لبنان اقدام به امضای هرگونه قراردادی با هر کشوری کند، لازم بود پیشنهادها و پرونده های فنی جهت بررسی به سعودی ها ارسال شود تا با خرید آن موافقت صورت گیرد و این بدان معناست که کسب موافقت سعودی ها پیش از امضای هرگونه قراردادی ضرورت داشته است.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: لبنانی ها برای دریافت هبه وعده داده شده به طرف هبه کننده مراجعه کرده اند اما به جز قسط اول این هبه که از 10 میلیون دلار فراتر نمی رود، چیزی بیشتر عایدشان نشده است.
براساس این گزارش، این درحالی است که « تمام سلام» نخست وزیر لبنان در نشستی با مشارکت « حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق در نشستی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس به دفاع از سعودی ها پرداخته و ادعا کرده است که علت « اختلافات بین ایران و سعودی ها ، مداخلات ایران در کشورهای عربی است».
مجری این نشست ، « کریستین امانپور» مجری شبکه های تلویزیونی آمریکا بوده است.
درهمین حال « سعدالحریری» رئیس حزب جریان المستقبل و دوستانش در لبنان به « جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان که حاضر نشد بیانیه اخیر اتحادیه عرب را امضا کند و بی طرفی لبنان را هم در قبال بیانیه ضد ایرانی نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد، به شدت حمله کرده اند.
بیانیه نشست فوق العاده وزاری خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده که به درخواست سعودی ها برگزار شد با فشار آنها و برخی متحدینشان صادر شده است و آن را به فرصتی برای حمله علیه سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و حمایت از مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی تکفیری تبدیل کنند.

4949

کد N1115181

وبگردی