آفتاب

بارزانی: دوره توافق سایکس-پیکو گذشته است

بارزانی: دوره توافق سایکس-پیکو گذشته است

رییس منطقه کردستان عراق اظهار کرد که توافق سایکس-پیکو که به تشکیل مرزهای خاورمیانه مدرن منجر شد، از بین رفته و اکنون از رهبران جهان باید توافقی جدیدی را برای تشکیل "کشور کردستان" میانجی‌گری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود بارزانی، ریس منطقه کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت:‌ به نظر من رهبران جهان باید به این نتیجه برسند که دوره توافق سایکس-پیکو گذشته است. خواه این مساله را باور کنند یا خیر، این مساله حقیقت دارد. اما دیپلمات‌ها روند محافظه کارانه اتخاذ کرده‌اند.

رییس منطقه کردستان عراق ادامه داد: قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی باید توافق جدیدی را که از جوامع در عراق و سوریه حفاظت کند، بپذیرند. باید توافق جدیدی ارائه شود. این اهمیت دارد که بدانیم این توافق، چه نوع توافقی است و چه مکانیسمی دارد و براساس چه فرمولی است.

وی ادامه داد: رسمی شدن چنین توافقی هنوز صورت نگرفته است. اصلا درست نیست توافقی که مربوط به 100 سال پیش است را همچنان ادامه داد و از آن پیروی کرد.

موافقت‌نامه سایکس-پیکو توافقی محرمانه میان بریتانیا و فرانسه بود که در ماه مه ۱۹۱۶ در خلال جنگ جهانی اول و با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد. این توافق‌نامه به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا منجر شد. این مناطق قبل از آن تحت کنترل ترک‌های عثمانی بودند. این توافق‌نامه نامش را از سر مارک سایکس بریتانیایی و فرانسوا ژرژ پیکوی فرانسوی گرفته است.

انتهای پیام

کد N1114959

وبگردی