آفتاب

بازنگری در مکانیسم احراز صلاحیت ها

بازنگری در مکانیسم احراز صلاحیت ها

مهدی عرب

بازنگری در مکانیسم احراز صلاحیت ها انتخابات در دموکراسی های امروزی، در حقیقت مهم ترین وسیله ی انعکاس افکار عمومی،  خواست ها و ترجیحات مردمی است ؛ شیوه ی اظهار افکار عمومی همان نظام نمایندگی است که یکی از ارکان اصلی دموکراسی یا به تعبیری دیگر مردم سالاری را تشکیل می دهد.

جمهوریت و اصل نمایندگی از مبانی حکومت دموکراتیک است، اصل نمایندگی مبنای مشارکت غیر مستقیم مردم در حکومت از طریق نمایندگان خویش است و جمهوریت اداره ی آزادنه ی امور حکومت توسط مردم ؛ بر این اساس میان جمهوریت و اصل نمایندگی که مشارکت غیر مستقیم مردم در اداره ی حکومت است پیوندی عمیق و دو سویه برقرار است . 

جمهوریت و اسلامیت دو رکن اساسی انقلاب مردمی ایران است ، پس التزام به لوازم جمهور و اسلامیت آن اصلی تفکیک ناپذیر در ساختار حاکمیتی ایران است . تنوع سلایق سیاسی، تحزب ، رقابت و مشارکت حداکثری با اصل پذیرش قانون اساسی حکومت ها ، امری بدیهی در جوامع مردم سالار تلقی به قبول می گردد و از مهمات در زیر ساخت های رژیم های حکومتی است .

 از آنجا که پایبندی به لوازم جمهور اصل است برای مشارکت مردم در توزیع قدرت ، احراز آن شرط است برای نامزدی مبادی مشارکت در جمهور . بر این مبنااصل ،  احراز پذیرش قانون اساسی و اشتهار به اسلامیت ( عمل به اصول و فروع دین اسلام ) است . قبول این مفروض ، ضامن حضور تکثر و تنوع سلایق و خواست عمومی سهیم شدن در قدرت را برای آحاد ملت فراهم می آورد .

 اما متاسفانه برخی نهادهای نظارتی به جای نظارت بر حسن انجام زیر ساخت های جمهوریت ،  در عمل تفسیری متفاوت از قانون ارائه نموده اند . حال آنکه حقیقت مشارکت در مبانی حکومت دموکراتیک جلوگیری از استبداد و تمرکز قدرت است . و اعمال حذف افراد با وجود پذیرش اصول جمهوریت و اسلامیت ، هدف مشارکت را تحت الشعاع قرار می دهد .بر ریاست جمهور لازم است به عنوان مجری قانون اساسی به پشتوانه آرای مردمی به این مغایرت قانونی واکنش نشان دهد و تصدی گری بر مردم را از نگهبانی از قانون اساسی تمییز دهد. 

27219

کد N1113631

وبگردی