آفتاب

چگونه بیشترین درصد تست زنی را در درس زیست شناسی کنکور کسب کنیم ؟

چگونه بیشترین درصد تست زنی را در درس زیست شناسی کنکور کسب کنیم ؟

درس زیست شناسی به خاطر دارا بودن بالاترین ضریب در میان دروس اختصاصی رشته علوم تجربی در کنکور سراسری از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، به خصوص برای آنهایی که می خواهند در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بهترین دانشگاههای تهران پذیرفته شوند.

در گفت و گو با نابغه تدریس زیست شناسی

آیا برای تسلط در درس زیست شناسی باید کتابهای متعددی را مطالعه کرد و یا تستهای فراوانی را بررسی نمود؟ چرا اغلب دانش آموزان، علیرغم مطالعه و مرور فراوان، موفق به کسب درصدهای بالا در درس زیست شناسی نمی شوند، اما برخی با مطالعه کمتر اما هوشمندانه تر، بهترین درصدها را از آن خود می کنند؟
سایت آفتاب به سراغ سرکار خانم بهناز از رتبه های دو رقمی کنکور سراسری سالهای گذشته در رشته علوم تجربی رفته است. به گفته کارشناسان او یکی از بهترین مدرسین زیست شناسی کشور است که در کنار تحصیل در رشته پزشکی، در گروه درس زندگی به رهبری سینا تهرانی بهترین مشاور کنکور کشور فعالیت می کند.

خانم بهناز به دلیل سبک علمی و متفاوتش در تدریس زیست شناسی، نه تنها نقش مهمی در کسب رتبه های برتر کمپ کنکور سیناتهرانی دارد، بلکه باعث شده تا بسیاری از دانش آموزان ضعیف و متوسط نیز با این درس آشتی کنند و به کسب درصدهای بالا در کنکور سراسری امیدوار شوند.
خبرنگار آفتاب
از خانم بهناز پرسید: آیا شما اعتقادی به مطالعه کتاب های درسی زیست شناسی دارید؟ 
ایشان پاسخ دادند: اگر دانش آموز روش مبتنی بر تفکر طراحان در مطالعه زیست شناسی را بداند، بله اعتقاد دارم که مطالعه کتاب درسی بسیار مهم است. اما در غیراینصورت مطالعه کتاب درسی و مرور آن کاری سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

این نخبه جوان پزشکی در پاسخ به این پرسش که چرا دانش آموزان علیرغم اختصاص زمان زیاد برای مطالعه این درس، در کنکور سراسری به درصدهای بالایی نمی رسند؟ به خبرنگار آفتاب گفت:
قدم اول در يادگيرى درس زيست شناسى تغيير نحوه ى نگرش دانش آموزان و حتی دبیران به اين درس است. بايد روشى را به كار برد كه در يادگيرى عميق و مفهومى این درس موثر باشد؛ يعنى بايد كاملا هوشمندانه و بر اساس تفکر طراحان آنرا را مطالعه کرد. تفکری که ما در گروه درس زندگی اسمش را سیمر می گذاریم.

به کمک این روش، دانش آموز راهبرد طراحان کنکور سراسری در طراحی سوالات زیست شناسی را آموخته و بر اساس آن اقدام به شناسایی ایده های اصلی می نماید، سپس با تکیه بر این ایده ها، مفاهیم مورد نظر طراحان را شناسایی و مطالعه می کند. این روش باعث می شود تا نه تنها نیازی به حفظ خط به خط کتابهای درسی یا کنکور نباشد، بلکه مدت زمان مطالعه و مرور مباحث مختلف نیز به شدت کاهش یابد.
در واقع من به دانش آموزان روش عمقی ، مفهومى و تركيبى خواندن بر اساس اصول مطالعه سیمر را آموزش می دهم. بر اين اساس آنها خودشان شروع به فرضيه سازى و پيش گويى از مطالب كتاب درسى مي كنند و فكر طراح را مي خوانند، لذا دیگر نيازى به انواع کلاسهای کنکور، جزوات، كتاب هاى كمك آموزشى و یا حل تستهای فراوان تالیفی نخواهند داشت.

آفتاب : بسیاری از دانش آموزانی که در کلاسهای کنکور شرکت کرده اند، می گویند ما در آزمون های زیست شناسی دبیر کنکورمان نتایج خیلی خوبی کسب می کردیم اما درصدهای تست زنی مان در کنکورسراسری خیلی پایین بود، به نظر شما علت چیست؟
این مدرس برجسته زیست شناسی و عضو سایت درس زندگی دات کام گفت : متاسفانه بسيارى از دبيران زیست شناسی و حتی دروس دیگر، علیرغم سالها تجربه در تدریس، با روش تفکر طراحان کنکور سراسری در طراحی سوال آشنا نیستند. البته آنها هرساله بعد از برگزاری آزمون سراسری، تحلیلی بر سوالات درس خود ارائه می دهند که بیشتر حول محور تیپ شناسی سوالات ، قیدها، اصطلاحات و مباحثی که از آن سوال طرح شده ، می باشد. حال آنکه منظور من اصلا این موارد نیست. بلکه منظور، تفکر حاکم بر طراحی سوالات زیست شناسی است که هر دبیری به این راحتی ها قادر به تشخیص آن نیست، به همین دلیل اغلب دبیران در تدریس خود بر روی نکاتی متمرکز می شوند که جنبه تفکر سیستمی ندارد و بر اساس همان نکات نیز از دانش آموزان خود آزمون می گیرند.

بنابراین بدیهی است چون تستهای تألیفی بر اساس همان نکات طراحی شده است لذا هر دانش آموزی که جزوه دبیر زیست شناسی خود را خوانده باشد قادر است به اغلب آن سوالات پاسخ مثبت بدهد. اما در کنکور سراسری روش تفکر سیمری حاکم است، در واقع طراحان سوالات زیست شناسی آزمون های سراسری درکی فراتر از اغلب دبیران زیست کنکور دارند.
به عنوان مثال یکی از دبیران معروف زیست شناسی تهران بعد از کنکور سراسری 94 به من گفت: تقریبا نود درصد سوالات جدید بود. اما از نظر من کاملا برعکس بود. زیرا ممکن است صورت سوال تغییر کرده باشد اما ایده های اصلی سالهاست که دست نخورده باقیمانده است و اگر کسی روش مطالعه علمی زیست شناسی را بداند، براحتی می تواند آنها را شناسایی کند.

آفتاب : در واقع شما می خواهید بگویید : طراحان بصورت مشخص ایده های خاصی را در هر فصل دنبال می کنند که تکمیل کننده یک پازل می باشد؟
خانم بهناز گفت : بله همینطور است، طراحان بر روی ایده هایی دست می گذارند که دانشجویان رشته های پزشکی در هنگام تحصیل در دانشگاه و در شغل آینده خود نیز با آنها سروکار خواهند داشت، به عقیده من تلسط طراحان سوالات زیست شناسی کنکور چیزی فراتر از تسلط اغلب دبیران زیست شناسی است. زیرا نگاه طراحان به آینده است نه زمان حال.

آفتاب: آیا شما به حل تستهای فراوان برای تسلط بر درس زیست شناسی اعتقاد دارید؟
خانم بهناز در پاسخ به آفتاب گفت : اگر منظورتان حل تستهای تالیفی فراوان باشد، خیر اعتقادی ندارم. زیرا متأسفانه تستهای تالیفی باعث می شود تا دانش آموزان از مسیر اصلی تفکر طراحان سوالات کنکورسراسری دور شوند. این کتابها بیشتر به کمیت توجه کرده اند و گویی رقابت بر سر این است که کدام انتشارات موفق می شود تا کتابهای قطورتری چاپ کند، اما واقعیتهای کنکور این نیست، به خصوص در درس زیست شناسی یک مولف یا مدرس باید با استانداردهای طراحی یک تست زیست شناسی آشنا باشد و اینگونه نیست که بتوان براحتی یک تست استاندارد طراحی نمود.

به عقیده من، تست استاندارد باید مولفه های روانشناسی نظیر ایجاد شوک اولیه، اتلاف وقت، افزایش ترس و استرس، ایجاد ناامیدی آنی و نیز مولفه های علمی طراحان سوال کنکور سراسری، نظیر اندیشه های مفهومی ، تردید در گزینه های صحیح ، بازی با کلمات خاص، نحوه شماره گذاری تستها و حتی گزینه ها، بازی با کلمات دو قطبی ، ایجاد تردید در تشخیص کلمات مشابه ، ناکارآمد کردن فرمولهای تستی غیر علمی و ... را دربرداشته باشد. حال آنکه اغلب دبیران زیست شناسی با این مولفه ها آشنایی ندارند و بیشتر تمرکزشان بر روی مفهوم علمی یک تست است.
به عنوان مثال، روزی دانش آموزی گفت: خانم بهناز من قبل از آشنایی با شما و پیش از آزمون سراسری 93، هزاران تست تالیفی و آزمایشی حل کرده ام اما تسلط کافی در حل تستهای کنکور سراسری را نداشتم.

من به او گفتم: مهم حل تستهای فراوان نیست، مهم این است که اندیشه های اصلی هر فصل را به روشی که به تو خواهم گفت، بیابی و حول محور همان اندیشه ها نیز تست بزنی، اینکار باعث می شود با زمان مطالعه کمتر و حل تعداد تستهایی خاص و کم ، نتیجه بهتری بگیری.
کد N1113455

وبگردی