آفتاب

قدیمی‌ترین پل در مسیر جاده ابریشم چشم انتظار مرمت

قدیمی‌ترین پل در مسیر جاده ابریشم چشم انتظار مرمت

مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل بر مرمت اضطراری و حفاظت پل تاریخی «قیز کورپوسی» شهرستان کوثر واقع در مسیر تاریخی جاده ابریشم تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم شکری با اشاره به تأکید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر احیای مسیر جاده ابریشم و به طبع آن احیای کاروانسراها و پل‌های واقع در مسیر، گفت: بر این اساس، مقرر شده بود عملیات مرمت اضطراری پل قیز کورپوسی با مبلغ 600 میلیون ریال اعتبار، در سال جاری آغاز شود که متأسفانه با حذف اعتبار مربوطه از سوی فرمانداری شهرستان کوثر، آغاز این عملیات به سال‌های آتی موکول شد.

وی این پل را یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین پل‌های واقع در مسیر تاریخی جاده ابریشم توصیف کرد که در بخش فیروز شهرستان کوثر بر روی رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است.

«همایون داورنیا»، مسئول پروژه پل تاریخی «قیز کورپوسی» نیز با بیان اینکه پل تاریخی مذکور به مرور زمان با آسیب‌های جدی مواجه شده به طوریکه بدنه، پایه‌ها و عرشه آجری آن تا 70 درصد با تخریب روبه رو بوده و حتی دهانه میانی آن بطور کامل از بین رفته است، افزود: در این راستا و براساس شواهد تاریخی و طرح مرمت اضطراری پل، استحکام و تثبیت پایه‌ها، ترمیم قوس‌ها و دیواره های آجری در اولویت عملیات مرمتی قرار دارد.

به گفته داورنیا، قدمت این پل تاریخی به دوره سلجوقی می‌رسد و به لحاظ ویژگی‌های خاص آن، در سال 1390 به شماره 30355 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

کد N1112871

وبگردی