آفتاب

اعتیاد والدین عامل ایجاد بیماری‌های مادرزادی و سرطان در نوزادان

اعتیاد والدین عامل ایجاد بیماری‌های مادرزادی و سرطان در نوزادان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عوارض اعتیاد بر سلامت افراد، گفت: اعتیاد والدین به مواد مخدر سبب افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مادرزادی و سرطان در نوزادان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ؛ پريدخت نخستين داوری گفت: نوزادانی که مادران آنها به مواد مخدر معتاد هستند، آسیب زیادی برايشان ايجاد مي‌شود. به طور مثال نارس به دنیا می آیند، یا وزن و قدشان کمتر از حالت معمول است و به طور كلي احتمال ايجاد بيماري‌هاي مادرزادي زيادي همچون مشكلات قلبي و سرطان در نوزاداني كه مادران معتاد داشته‌اند، وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه آمارهاي دقيقي در كشور در مورد بيماري‌هاي مادرزادي و يا اعتياد مادران باردار وجود ندارد، افزود: براساس تحقيقات جهاني حتي نوزاداني كه والدين آنها استعمال سيگار دارند با مشكلات مادرزادي بيشتري نسبت به ساير نوزادان همراه مي‌شوند بنابراين مي‌توان گفت، ميان اعتياد مادر و سلامتي نوزاد و جنين ارتباط مستقيم وجود دارد بنابراين بايد والدين نسبت به اين مسائل آگاهي داشته و توصيه‌هاي لازم براي ترك هرچه سريعتر مواد مخدر و بهبودي كامل رعايت كنند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: از طرفي اعتياد مادر موجب عدم انجام وظايف مادري مي‌شود و فرزندان يک مادر معتاد از ابراز احساسات و عواطف مادري محروم بوده و به فکر رفع نيازهاي عاطفي و رواني خود در بيرون خانواده مي شوند. همچنين به جهت ارتباط مستمر مادر با فرزندان، ميزان اثرگذاري او بر افکار، اخلاق و رفتار فرزندان بيش از پدر بوده و تأثيرات منفي اعتياد مادر بر فرزندان مضاعف است.

داوري با اشاره به اينكه نقش پدر در تحكيم پايه‌هاي خانواده نيز غيرقابل انكار است، گفت: پدر به عنوان سرپرست، براي فرزندان به عنوان الگو شناخته مي‌شود. فرزندان با توجه به رفتارهاي پدر، مسئوليت پذيري، اجتماعي بودن، چگونگي ارتباطات خانوادگي، مديريت در مسائل مختلف اقتصادي، خانوادگي و اجتماعي را مي آموزند و پس از تشكيل خانواده به همان شيوه سعي در اداره امورشان خواهند داشت. بنابراين يك خانواده سالم بايد داراي اعضاي سالم و روابطي سالم باشد و هرگونه مشكل و اختلالي در اين زمينه مي‌تواند بستري براي انحرافات روحي و جسمي فرزندان و ساير اعضاي خانواده شود.

وي اعتياد را يك مسئله چند وجهي دانست و گفت: بي شك علل و عوامل بسياري در سلامت يك خانواده مؤثر هستند و اعتياد يكي از مخرب ترين عوامل فروپاشي خانواده‌ها محسوب مي‌شود بنابراين بايد جهت پيشگيري از اعتياد و مبارزه كامل و موفق با مواد مخدر به موضوع خانواده اهميت داد و آموزش به اين نهاد مهم و اساسي را در اولويت امور قرارداد. البته فرهنگ سازي نيز در پيشگيري از اعتياد بسيار موثر است و دستگاه‌هاي مربوطه بايد به آن اهميت بيشتري دهند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر كه توسط وزير كشور و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، بسيار در كاهش اعتياد موثر خواهد بود البته اگر همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم به مسئوليت خود واقف باشند و همه به صورت هماهنگ در اين راستا گام بردارند.

۴۷۴۷

کد N1112567

وبگردی