آفتاب

پاریس میزبان نشست وزرای دفاع ائتلاف ضد داعش/آمریکا به عراق مربی‌های بیشتری می‌فرستد

پاریس میزبان نشست وزرای دفاع ائتلاف ضد داعش/آمریکا به عراق مربی‌های بیشتری می‌فرستد

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ائتلاف ضد داعش مربیان نظامی بیشتری به عراق خواهد فرستاد، این اظهارات وزیر دفاع آمریکا در آستانه نشست امروز (چهارشنبه) وزیران دفاع هفت کشور عضو ائتلاف ضد داعش به میزبانی پاریس و با هدف رایزنی و تقویت منابع ائتلاف مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نشست مذکور به میزبانی مشترک ژان ایو لودریان و اشتون کارتر، وزرای دفاع فرانسه و آمریکا برگزار می‌شود و وزیران دفاع استرالیا، انگلیس، هلند، آلمان و ایتالیا نیز شرکت می‌کنند.

در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز در ژنو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود درباره شرایط سوریه گفت‌وگویی داشته باشد.

دولت فرانسه گفته است که وزیران مذکور تلاش‌های ائتلاف از زمان آغاز آن در سال 2014 را بررسی خواهند کرد و راه‌های تشدید آن را به بحث می‌گذارند.

نشست وزیران دفاع هفت کشور در پاریس در حالی انجام می‌شود که کانادا دعوت نشده است. ظاهرا کنار گذاشتن کانادا به دلیل اظهارات اخیر جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در رابطه با خارج کردن شش جنگنده کشورش از ائتلاف ضد داعش انجام شده است؛ آن هم در شرایطی که آمریکا به دنبال مشارکت بیشتر کشورها در این ائتلاف است.

اشتون کارتر که ظاهرا از حدود 60 کشور دیگر عضو ائتلاف خواسته است تا مشارکت خود را افزایش دهند، از حمایت‌های بیشتر هم استقبال می‌کند.

کارتر در جمع خبرنگاران به نام کانادا اشاره‌ای نکرد و درباره عدم حضور کشورهای عربی نیز گفت که فقط کشورهایی که بیشترین فعالیت را در عراق و سوریه دارند، دعوت شده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین خواستار آن است که ائتلاف و سایر کشورهای عربی شمار مربیان خود را برای نیروهای امنیتی و پلیس عراق افزایش دهند و همین امر نشان می‌دهد که خود آمریکا هم قصد تقویت نیروهایش را در عراق دارد.

کارتر در جمع خبرنگاران در راه سفر به پاریس گفت: آمریکا مایل به انجام اقدامات بیشتر است و این فرصت وجود دارد که تغییری ایجاد شود. با این حال آمریکا نیازی نمی‌بیند که تمام کارهای مربوط به آموزش را به تنهایی به دوش بکشد. هنوز 200 تن از نیروهای کماندوی ویژه که به عراق رفته‌اند، عملیات‌هایشان را آغاز نکرده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت که پیش‌بینی می‌کند که تعداد مربیانی که ائتلاف به عراق خواهد فرستاد افزایش یابد.

او ادامه داد: در عراق مساحت‌هایی که از داعش پس گرفته شده بیشتر شده است و ما هرگز نیازی به نیروی زمینی نداریم اما نیروهای پلیس عراق برای برقراری امنیت باید آموزش ببینند.

کارتر تاکید کرد: ائتلاف بین المللی نیاز به تجهیزات هوایی برای جمع آوری اطلاعات، تجهیرات باری و لجستیکی و مشاوران نظامی دارد. کشورهای ائتلاف می‌توانند مشارکت بیشتری برای دستیابی سریعتر به پیروزی علیه داعش داسته باشند.

انتهای پیام

کد N1112519

وبگردی