آفتاب

خوابتان نمی‌برد؟ از صدای آب و موج دریا استفاده کنید/چرا صدای طبیعت باعث آرامش‌تان می‌شود؟

خوابتان نمی‌برد؟ از صدای آب و موج دریا استفاده کنید/چرا صدای طبیعت باعث آرامش‌تان می‌شود؟

دیگر همه می‌دانند که به صورت غریزی گوش کردن به صداهایی مانند امواج دریا،رودخانه یا بادی آرام باعث آرامش می‌شود. محققان اما برای افراد که در خوابشان دچار مشکل هستند ام پیشنهاد استفاده از این صداها را کرده‌اند.

اين صداها اما چرا آرامش‌بخش هستند و باعث مي‌شوند تا مانند يك لالايي ويژه شما سريع‌تر و راحت‌تر بخوابيد؟ نتيجه تحقيقات دانشمندان نشان مي‌دهد كه مغز انسان صداها را تفسیر کرده و آنها را در دو دستۀ «خطرناک و بی‌خطر» قرار می‌دهد. صداهاي ناگهاني و ناآشنا با ناخودآگاه انسانها از سوي مغز به  عنوان تهديد و خطر محسوب مي‌شود و سيستم هوشياري را فعال مي‌كند. به صورت كلي انسانها از ابتدا به چنين صداهايي حساس بوده‌اند تا از تهديدهاي احتمالي در امان بمانند.

اورفیو باکستن، استادیار دانشگاه پنسیلوانیا براي همين موضوع آزمايشي بر روي گروهي از داوطلبان انجام داده است. آزمایشِ پروفسور باکستن در یک بیمارستان انجام شد و او دریافت یک صدای هشدار دهنده با قدرت 40 دسی‌بل، چیزی همانند یک نجوای آرام، می‌تواند در 90 درصد موارد افراد را از خواب سطحی بیدار کند و در 50 درصد موارد نیز این حجم از صدا می‌تواند برای بیدار کردن افراد از خواب عمیق کافی باشد. در مقابل صداهايي مانند صداي آب،موج دريا و باد از سوي مغز به عنوان صداهاي بي‌خطر تفسير مي شود و همين مسئله آرامش را به دنبال دارد.

5454

کد N1112053

وبگردی