آفتاب
وزیر آموزش و پرورش:

انتظار از آموزش و پرورش باید به اندازه بودجه باشد

انتظار از آموزش و پرورش باید به اندازه بودجه باشد

وزیر آموزش و پرورش گفت: گاهی در رسانه‌ها و در مجلس از وزیر انتقاد می‌کنند که چرا مطالبات را پرداخت نکرده است باید از آنها پرسید شما چقدر بودجه داده‌اید که حالا انتظار دارید؟

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر فانی در مراسم گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش گفت: در بسیاری از مناطق دورافتاده کشور، تنها نماینده حاکمیت، آموزش و پرورش است و پرچم جمهوری اسلامی بر فراز مدارس در این مناطق برافراشته است.

وی افزود: آموزش و پرورش در طول تاریخ همواره با کسری بودجه‌ مواجه بوده و ما هم آنرا قبول داریم.

امسال بودجه آموزش و پرورش ۲۴ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که ماه گذشته بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بابت حقوق پرسنل پرداخت کردیم و اگر بخواهیم این مبلغ را به کل ماه‌های سال تعمیم دهیم در واقع ۲۴ هزار میلیارد تومان حقوق داده‌ایم و برای سایر فعالیت‌هایمان هیچ بودجه‌ای نداشتیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هزینه‌های جاری ۱۰۵ هزار مدرسه نیازمند اعتبار هستند اما همیشه کسری بودجه داریم. گاهی اوقات در رسانه‌ها و در مجلس از وزیر انتقاد می‌کنند که چرا مطالبات را پرداخت نکرده است باید از آنها پرسید شما چقدر بودجه داده‌اید که حالا انتظار دارید؟ هرچه می‌دهید همانقدر باید انتظار داشته باشید.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیریت بر منابع آموزش و پرورش یک مسئله بسیار مهم است گفت: البته دولت بدون کمک مردم نمی‌تواند امور جاری اش را پیش ببرد. یک اصل اساسی در آموزش و پرورش توسعه مشارکت‌هاست. در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود که آموزش و پرورش در حال خصوصی سازی است و فریاد وامصیبتا سر می‌دهند، در حالی که باید گفت آموزش و پرورش توسعه مشارکت‌ها را دنبال می‌کند و چیزی غیر از این نیست.

وی خاطرنشان کرد: اجرای آموزش همگانی بر اساس قانون اساسی بر عهده دولت است و ما از امکانات دولت، دستگاه‌ها و مردم برای اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی استفاده می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی اکنون در مجلس در دست بررسی است و لایحه مربوط به خصوصی سازی نیست که برخی به غلط و از روی سهو آن را طور دیگری مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: مراحل بررسی و تصویب قانون دائمی کردن مدارس غیردولتی در کمیسیون آموزش مجلس در حال طی شدن است و انشالله در صحن علنی به نتیجه خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اعلامی ما توسعه مشارکت‌هاست و ذیل آن کارهای مختلفی انجام داده ایم، گفت: تفاهم نامه با بیش از ۲۵ دستگاه منعقد کرده ایم به همین منظور منابع فراوانی جذب کرده‌ایم و تقویت شوراها را دنبال می‌کنیم.

یک پیام قانون شوراها جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها و پیام دیگر آن توسعه تمرکز زدایی در آموزش و پرورش است.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش یک سازمان بسیار متمرکز است و رسمیت در آن بالاست به این معنا بخش‌نامه‌ها، مقررات و قوانین در آن بسیار زیاد است و قانون شوراها می‌تواند رسمیت را در آموزش و پرورش کاهش دهد.

کد N1111721

وبگردی