آفتاب

جنگل‌های خراسان‌شمالی احیا می‌شوند

جنگل‌های خراسان‌شمالی احیا می‌شوند

مدیر امور جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی از احیاء جنگل‌های استان خبر داد.

حسن وحید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه جنگل‌های استان با مساحت بیش از 434 هزار هکتار در دو ناحیه رویشی ایران تورانی و هیرکانی قرار دارد، گفت: از کل سطح جنگل‌های استان تاکنون در سطحی بالغ بر 90 هزار هکتار طرح جنگلداری و ذخیره گاه جنگلی تهیه شده است.

وی افزود: در قالب طرح‌های تهیه شده، مدیریت اراضی جنگلی در دو بخش کاهش عوامل تخریب شامل کشت و مراقبت، حفاظت، سوخت رسانی، ایجاد کمربند حفاظتی و کنترل آفات و بیماری‌ها و در بخش برنامه‌های احیاء و اصلاح شامل عملیات غنی سازی با بذر و نهال به منظور تنوع افزایش گونه‌ای و همچنین توسعه جنگلی است، انجام می‌شود.

وحید ادامه داد: در قالب برنامه‌های قرق نیز سطحی بالغ بر 50هزار هکتار از سطح جنگل‌های استان قرق شده که این اقدام علاوه بر افزایش سطح کیفیت و کمیت جنگل موجب ارتقای توان اکولوژیکی اراضی جنگلی شده است. این امر به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک موجب زادآوری گونه‌های ارزشمند همانند داغداغان، انواع آلوچه، سیاه تلو و بادامشک شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین بالغ بر 5000 هکتار از جنگل‌های هیرکانی نیز قرق شده که این امر سبب زادآوری گونه‌های باارزش همانند بلوط، زبان گنجشک و داغداغان شده است.

وی با بیان اینکه در قالب جنگل‌های مشارکتی نیز گونه‌های چندمنظوره همانند گیاهان، درختان و درختچه‌های دارویی با توجه به شرایط اکولوژیکی منطقه کشت می‌شود، توضیح داد: این امر موجب حفاظت و توسعه گیاهان دارویی شده و در قبل آن 10درصد از درآمد حاصله به بهره‌برداران اختصاص می‌یابد.

مدیر امور جنگلداری اداره کل منابع طبیعی خراسان‌شمالی با تاکید بر اینکه جنگل‌های استان پیر و فرتوت شده بودند، گفت: با اجرای این گونه از عملیات‌ها، جنگلهای استان احیاء و بازسازی شده‌اند و هم اکنون نهال‌های تازه در این مناطق رشد کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N1109682

وبگردی