آفتاب

شادگان خبر داد: حساسیت اتحادیه جهانی کشتی در ریو نسبت به ایرانی‌ها

شادگان خبر داد: حساسیت اتحادیه جهانی کشتی در ریو نسبت به ایرانی‌ها

رییس کمیته‌ پزشکی اتحادیه جهانی کشتی با هشدار نسبت به حساسیت بالای این اتحادیه نسبت به کشتی‌گیر‌ان ایران در بازی‌های المپیک 2016 ریو، گفت: با توجه به مثبت شدن تست دوپینگ دو کشتی‌گیر ایرانی، ایران در لیست کنترل دوپینگ اتحادیه جهانی کشتی در بازیهای المپیک ریو قرار گرفته است.

بابک شادگان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظها‌ر کرد: طی نشستی که با کشتی‌گیر‌ان آزاد و فرنگی و مربیان این تیم‌ها داشتم به آنها گوشزد کردم که اتحادیه جهانی کشتی میزان کنترل خود را نسبت به کشتی‌گیر‌ان ایرانی در بازی‌های المپیک ریو افزایش داده است و باید به شدت مراقب باشند که نادانسته مرتکب دوپینگ نشوند. البته اکثر موارد دوپینگ در ایران به دلیل عدم اطلاع و آگاهی ورزشکاران از قوانین و مسایلی است که منجر به دوپینگ می‌شود. متاسفانه کمبود دانش، تجربه و عدم مشورت کشتی‌گیر‌ان با پزشکان خود باعث شده آنها نادانسته از مواد و مکمل‌هایی استفاده کنند که باعث مثبت شدن تست دوپینگ آنها می شود.

وی افزود: در حال‌ حاضر اتحادیه جهانی کشتی حساسیت خود را نسبت به تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی با توجه به مثبت شدن تست دوپینگ کشتی‌گیر‌ان در مسابقات جهانی بالا برده است و به طور قطع در المپیک ریو تیم ایران جزو تیم‌های حساس و قابل کنترل از سوی اتحادیه جهانی کشتی خواهد بود.

رییس کمیته‌ پزشکی اتحادیه جهانی کشتی، تصریح کرد: کشتی‌گیر‌ان ما باید حواس خود را جمع کنند که در هر لحظه حتی زمانی که می‌خواهند از داروهای معمولی مثل سرماخوردگی استفاده کنند باید با پزشک تیم مشورت کنند تا منجر به مثبت شدن تست دوپینگ آنها نشود، چون در حال‌ حاضر دیگر زمانی برای ریسک کردن وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که تیم ایران را نسبت به لندن از لحاظ پاک بودن چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: در این زمینه من نمی‌توانم مقایسه ای انجام دهم، اما در حال‌ حاضر ایران، آذربایجان، ترکیه و چند کشور دیگر در لیست کنترل دوپینگ اتحادیه جهانی کشتی قرار دارند و توجه بیشتری به این کشورها نسبت به سایر کشورها در ریو خواهد بود. همچنین ورزشکاران نخبه و آنهایی که شانس مدال آوری بالایی دارند بیشتر از سایر ورزشکاران از لحاظ دوپینگ مورد توجه قرار خواهند گرفت بنا‌بر‌این کشورهایی که اسامی آنها در لیست کنترل دوپینگ اتحادیه جهانی کشتی قرار دارد باید مراقب باشند و بدانند که اتحادیه آنها را از نظر دوپینگ تحت کنترل بیشتری قرار خواهد داد. این مساله هشدار جدی است برای کشتی ما که برای دفاع از حیثیت کشتی ایران تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به انجام دوپینگ در بازی‌های 2016 ریو کنند.

شادگان با بیان این که وقتی دوپپینگی رخ می‌دهد، در درجه اول مسوولیت آن بر عهده ی خود ورزشکار است، گفت: اگر تحت هر شرایطی ورزشکار چه سهوی یا عمدی دوپینگش مثبت اعلام شود، مسوولیت اصلی آن با خود ورزشکار است زیرا ورزشکار حرفه‌ای باید اطلاعات کاملی از موارد مربوط به دوپینگ داشته باشد و این اطلاعات را همواره به روز کند. حتی اگر خارج از اردو کشتی‌گیر بخواهد دارویی مصرف کند باید به طور حتم آن را با پزشکان تیم ملی در میان بگذارد. بنابراین اتحادیه جهانی کشتی نیز اگر اعتراضی صورت بگیرد، اگر منطقی باشد، آن را بررسی می‌کند در غیر این صورت آن اعتراض وارد نیست. به هر صورت کشتی‌گیر اگر نسبت به دارویی شک دارد بهتر است با پزشک تیمش مشورت کند و سر خود دارویی را مصرف نکند. زیرا دیگر زمان ریسک کردن نیست.

وی با اشاره به تغییر نام فیلا به اتحادیه جهانی کشتی خاطر‌ نشان کرد: با توجه به تغییر و تحولی که در فدراسیون جهانی کشتی رخ داده، این مساله سب شده تا اتحادیه فعالیت‌های خود را نسبت به گذشته منسجم‌تر و با ساختار قوی‌تری ادامه دهد و با مرتفع کردن نقاط ضعف ساختارهای قبلی ، تمام تلاشش بر این است تا تمرکز بیشتری بر روی کشتی داشته باشد و بهترین عملکرد را از خود در بازی‌های المپیک ریو ارائه دهد. بنا‌بر‌این با حساسیت بالاتری مساله کنترل دوپینگ و پوشش خدمات پزشکی را دنبال خواهد کرد تا در اولین گام کارنامه خوبی را از خود به جا بگذارد. من یقین دارم که عملکرد اتحادیه جهانی کشتی در ریو از لحاظ کنترل دوپینگ و پوشش خدمات درمانی بهتر از لندن خواهد بود.

رییس کمیته‌ پزشکی اتحادیه جهانی کشتی، در ارزیابی از وضعیت تیم کشتی ایران در ریو، اظها‌ر کرد: در حال‌ حاضر تیم از هر لحاظ آماده است و خطر جدی از نظر آسیب‌دیدگی‌ وجود ندارد. بنا‌بر‌این آنچه که در این دوره برای من مسجل است و یقین دارم این است که عملکرد کشتی‌گیران ایران در این دوره به خاطر وقت زیادی که ورزشکاران برای آماده سازی خود در تمرینات می‌گذارند، نسبت به لندن بهتر خواهد بود. ضمن این که معتقدم فدراسیون کشتی یکی از بهترین دوران خود را از نظر دانش و برنامه سپری می‌کند و افرادی که به عنوان مربی با تیم‌ها کار می‌کنند، جزو افراد با تجربه و در نوع خود بهترین‌ها هستند.

شادگان در پایان پیرامون این پرسش که انجام تست سلامت توسط فدراسیون کشتی چقدر در کاهش و کنترل دوپینگ کشتی‌گیر‌ان موثر است، افزود: انجام این گونه تست‌ها کار خوبی است و در اساسنامه اتحادیه جهانی کشتی نیز به آن اشاره شده است. البته این امر فقط مختص به دوپینگ نیست،‌ بلکه به خاطر حفظ سلامت کشتی‌گیر‌ان است. به‌ هر‌ حال کار خوب و استانداردی است که فدراسیون کشتی چنین اقدام موثری را انجام می‌دهد.

انتها‌ی‌ پیا‌م

کد N1107938

وبگردی