آفتاب

آغاز انتخابات ریاست جمهوری تایوان/ترسیم رابطه سیاسی با چین

آغاز انتخابات ریاست جمهوری تایوان/ترسیم رابطه سیاسی با چین

تایوان امروز در انتخابی سرنوشت ساز علاوه بر تعیین رئیس جمهور جدید دورنمای روابط سیاسی با چین را ترسیم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، انتخابات ریاست جمهوری تایوان امروز شنبه در حالی آغاز شد که تقریبا همه گمانه زنی ها به سمت پیروزی اپوزیسیون استقلال طلب و افتادن زمام اداره این جزیره به دست یک بانو پیش می روند.

به این ترتیب انتظار می رود که خانم «سای اینگ ون» از حزب «متحد مترقی» جایگزین «ما ینگ جو» از حزب حاکم «کومینتانگ» شود.

انتخابات جاری از آن جهت حائز اهمیت است که دورنمای آینده سیاسی تایوان را در رابطه با چین ترسیم خواهد کرد.

تایوان از دهه چهل قرن ۲۰ میلادی در قالب یک کشور مستقل اداره می شود با این حال چین به طور سنتی مالکیت این کشور را حق قانونی پکن می داند حال آنکه در طول این سال ها هرگز برای اعمال خواسته خود به زور متوسل نشده است.

چنانچه مطابق با نظرسنجی ها، سای اینگ ون پیروز میدان انتخابات شود، تمایلات استقلال طلبانه در تایوان بیش از پیش قوت می گیرد حال آنکه ما ینگ جو، رهبر فعلی تایوان، در جهت برقراری ارتباط تجاری و سیاسی با پکن پیش می رفت. در همین راستا وی در اقدامی که در ۶۶ سال گذشته بی سابقه بود در ماه نوامبر سال میلادی گذشته (۲۰۱۵) با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین دیدار کرد.

این در حالیست که دولت پکن امروز شنبه خود را از اتهام هر گونه دخالتی در روند انتخابات ریاست جمهوری تایوان مبرا دانست.

در همین راستا، وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: پکن پیشتر هم بر عدم مداخله در روند انتخابات تایوان تاکید کرده و در حال حاضر نقطه تمرکز ما بر گسترش روابط در دو سوی تنگه تایوان است.

با این حال، مدیریت دفتر امور جزیره تایوان در شورای دولتی چین در ماه دسامبر سال میلادی گذشته (۲۰۱۵) اعلام کرده بود که روابط چین و تایوان در سال ۲۰۱۶ به سمت تغییرات پیچیده پیش خواهد رفت.

کد N1106763

وبگردی