آفتاب
در بحبوحه خشونت‌های قومی؛

منطقه سین کیانگ قوانین ضد تبعیض نژادی تصویب کرد

منطقه سین کیانگ قوانین ضد تبعیض نژادی تصویب کرد

رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند، در بحبوحه خشونت‌ها میان مسلمانان ایغور و اکثریت چینی‌های‌ هان که در سال‌های اخیر جان هزاران تن را گرفته، منطقه سین کیانگ قوانین جدیدی را برای تقویت "همبستگی قومی" تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، دولت پکن جدایی طلبان و شبه نظامیان افراط گرا را مقصر ناآرامی‌های منطقه سین کیانگ دانسته در حالی که گروه‌های حقوق بشر و افراد تبعید شده می‌گویند، خشم و عصبانیت نسبت به اقدامات کنترلی چین بر مذهب و فرهنگ ایغورها بیشتر از گروه‌های شبه نظامی مقصر این ناآرامی‌ها است.

این قوانین جدید اول ژانویه سال جاری میلادی اعلام شده و بهبود و ارتقای "همبستگی قومی" را یکی از عوامل مهم در ارزیابی عملکرد مقامات در سمت خود توصیف کرده است.

در توضیح این قوانین آمده است: قوانین ذکر شده در مکان‌های عمومی همچون هتل، رستوران، ایستگاه قطار و اتوبوس، فرودگاه و مراکز خرید برای تمامی گروه‌های قومی یکسان است. منطقه، ملیت، عقاید دینی و یا جشن‌ها و اعیاد مذهبی نباید به عنوان دلایل تبعیض نژادی یا امتناع در ارائه خدمات در این مکان‌های دولتی استفاده شود.

این قوانین همچنین نقش والدین یا دیگر سرپرستان را در پرورش و افزایش آگاهی‌ها نسبت به همبستگی قومی و هارمونی در بین کودکان تصریح می‌کند.

این اطلاعیه یک روز پس از آن منتشر شد که رسانه‌های دولتی اعلام کردند، مقامات منطقه‌ای قوانین را برای مبارزه با افراط گرایی مذهبی بررسی می‌کنند.

این قوانین در بحبوحه انتشار گزارشات گسترده از سیاست‌های دولت مبنی بر اینکه اقدامات فرهنگی و مذهبی را محدود می‌کند، اتخاذ شده‌اند.

در سال‌های گذشته پارلمان سین کیانگ ممنوعیت حجاب اسلامی را در اورمغی تصویب کرده و اطلاعیه‌های رسمی دولت خطاب به مسلمانان حاکی از آن بود که در جریان ماه مبارک رمضان آیین مذهبی را به جا نیاورند.

در برخی شهرهای منطقه سین کیانگ نیز زنان از پوشیدن روسری و مردان از داشتن ریش منع شده‌اند.

بسیاری از اویغورها تبعیض در استخدام نیرو و همچنین نفوذ کارگران چینی هان را که در بین گروه‌های قومی یک تفرقه اقتصادی به وجود آورده، محکوم کردند.

این در حالی است که چین هرگونه سرکوب در منطقه سین کیانگ را رد می‌کند.

حزب حاکم کمونیست چین می‌گوید، از آزادی مذهبی حفاظت می‌کند اما به شدت فعالیت‌های مذهبی را زیر نظر دارد و تنها اجازه می‌دهد موسسات مذهبی رسمی فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام

کد N1106452

وبگردی