آفتاب

ترنم پروانه بخش ادبی کنگره 2000 شهید هنرمند برگزار شد

ترنم پروانه بخش ادبی کنگره 2000 شهید هنرمند برگزار شد

ترنم پروانه بخش ادبی کنگره 2000 شهید هنرمند با تقدیر از خانواده شهدا، اهالی ادبیات و فرزندان شهدا به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،محسن مومنی‌شریف رییس حوزه هنری در ابتدای مراسم گفت: این کنگره در روزهایی برگزار می‌شود که تمام شهر و کشور با یاد شهدا آمیخته شده و پیکر مقدس‌شان در شهر دفن می‌شود. این شهدا هم از 8 سال دفاع مقدس هستند و هم از شهدای مدافع حرم. پیامبر (ص) می‌فرمایند؛ زمانی که از صالحان صحبت می‌شود رحمت به باریدن می‌گیرد. شهدا نماد صالحان هستند و باید بیشتر در این حوزه کار شود.

او در ادامه بیان کرد: خوشبختانه کشور در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و جنگ به جایی رسیده است که حرفی برای گفتن دارد، اما دانشگاه‌ها خوب کار نمی‌کنند. در حالی که آثار ترجمه از این ادبیات در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

مومنی با بیان اینکه هنرمندان و به ویژه ادبا مروجان اندیشه هستند، اظهار کرد: برای رسیدن به هدف بزرگ باید از این افراد حمایت و تقدیر شود. شاعر مرحوم سیدحسن حسینی درباره شاعران می‌گفت؛ ما شهدای بدون پرونده در بنیاد شهید هستیم.

رییس حوزه هنری در ادامه به نقش شهدای مورد تقدیر در بخش ادبی کنگره 2000 شهید پرداخت.

قادر طهماسبی در ادامه این مراسم، در سخنانی گفت: اگر کسی بخواهد به تمام وجوه انقلاب بپردازد، قطعا وقت کم می‌آورد.چند روز پیش قلب رآکتور اراک را بیرون کشیدند و بتن ریختند. این اتفاق بر من به عنوان شاعر انقلابی بسیار سنگین آمد. من پشت رهبر حرکت می‌کنم.

او در ادامه سخنانش تصریح کرد: شاید جای این حرف‌ها اینجا نباشد اما چیزی که این روزها بر من می‌گذرد، بسیار سنگین است. ما یک جان بیشتر نداریم و آن را همچنان در صحنه می‌گذاریم. زمانی که شاعر غمش زیاد شود، نمی‌تواند شعر بگوید. در مورد برجام ما به این حال افتادیم و نمی‌دانیم چه چیزی بگوییم. همین‌طور در مورد فتنه 88 با غرور می‌گوییم که با سربلندی آن را پشت سر گذاشتیم. در ادامه نیز باید به انتخابات پیش رو توجه داشت.

در پایان این بخش از شهید شاعر احمد زارعی یکی از بنیانگذاران کنگره شعر دفاع مقدس تقدیر شد.

علیرضا غزوه دبیر علمی بخش ادبی کنگره 2000 شهید هنرمند درباره کنگره گفت: خوشحالیم که در خدمت شهدای ادیب، خانواده شهدا و ادیبان فعال در حوزه شهدا هستیم. امام (ره) گفتند شهادت هنر مردان خداست، پس همه شهدا هنرمند هستند. احمد زارعی که اولین شعر کنگره دفاع مقدس را برگزار کرد، خدمت بزرگی به این عرصه نمود. او با تلاش زیاد استادان و پروفسورها را به کنگره آورد و معتقد بود که دانشگاه باید پشت دفاع مقدس باشد. او با این کار معمار تفکر رساله‌های دانشگاهی است که امروزه درباره دفاع مقدس نوشته می‌شود.

پایان بخش سخنان غزوه تقدیر از خانواده احمد زارعی با حضور رحماندوست بود.

محمد ناصری درباره دیگر شهید مورد تقدیر «حسن جعفربیگلو» گفت:بسیاری از بنیانگذاران حوزه هنری از اهالی مسجد جواد الائمه هستند. جعفربیگلو از افراد شاخص کتابخانه مسجد جوادالائمه بود و به خاطر مطالعات بسیار گسترده و تیزهوشی‌اش از سایرین متمایز بود. او جزو اولین نویسندگان این حوزه محسوب می‌شود، اما اولین نویسنده در مسجد نبوده، در واقع باید بگویم او یک سر و گردن از داستان‌نویسان امروز بالاتر است.

در پایان سخنان ناصری از خانواده شهید جعفر بیگلو تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه مراسم، شهاب‌الدین حداد عادل فرزند مجید حداد عادل درباره پدرش گفت: نگاهی که ما از آن به شهدا می‌نگریم از این نظر مثبت است که می‌فهمیم شهدا تک بعدی نبودند و نگاه هنرمندانه داشتند. نگاه هنرمندانه نگاهی موشکافانه است که در این روزگار بی‌قافیه سیر زندگی را تغییر می‌دهد. در واقع شهدای شاعر می‌توانند درس بزرگی باشند.

فرزند شهید مجید حداد عادل همچنین افزود: مقام معظم رهبری درباره شهید حداد عادل گفتند اگر بخواهم مجید را در یک تک مصرع تعریف کنم، آن مصرع این است؛ قطره ناچکیده را ماند. واقعا سیر زندگی حداد عادل را که می‌بینم و با زندگی خودمان مقایسه می‌کنم متوجه می‌شوم که زندگی را به بطالت گذراندیم.

در پایان سخنان فرزند مجید حداد عادل، از موسوی گرمارودی و فاضل نظری تقدیر کردند.

پس از آن علی موسوی گرمارودی در سخنانی گفت: حافظ زبان قرآن است. وقتی بیت‌های حافظ را بررسی می‌کنیم، تمام نکات قرآنی را در آن می‌یابیم. این شهید در افکار خود به حافظ بسیار نزدیک و به او علاقه‌مند بود.

گرمارودی در پایان سخنانش شعری را به مجید حداد عادل تقدیم کرد.

خلبان محمدرضا احدی برادر شهید احمدرضا احدی سخنران بعدی بود که درباره برادرش صحبت کرد.

او در ابتدا بخشی از کتاب احمدرضا احدی را خواند و در ادامه گفت: شاید طبیعی باشد که من کل کتاب احمدرضارا حفظ هستم، ‌اما همیشه با خواندن آن کنترل خودم را از دست می‌دهم. در جلسه تقدیر از برادرم در دانشگاه شهیدبهشتی استادان او می‌گفتند او اکثرا در کلاس‌ها نبود اما همیشه بالاترین نمرات را می‌گرفت و این باعث تعجب اساتیدش بود.

محمدرضا احدی ادامه داد: کتاب برادرم دست‌نوشته‌هایی بود که در قالب سه دفتر از آن به جا مانده که بعدها به همت علیرضا کمری در قالب کتاب "هرمان حور" منتشر شد که رتبه‌های زیادی را به دست آورد. برادرم کوتاه‌ترین وصیتنامه را از خود برجای گذاشت و در آن نوشت که نگذارید حرف امام زمین بماند. همین؛ این درواقع اوج ولایتمداری است.

حسین شمسایی و شهید سعید فلاح‌پور لوح تقدیر این شهید را به برادرش اهدا کردند.

در ادامه این مراسم از کامبیز ملک شامران و علیرضا شاهی تقدیر شد.

به گزارش ایسنا، در پایان مراسم، محسن مومنی‌شریف، علیرضا غزوه، فاضل نظری و خزایی از ابوالفضل سپهر، حبیب‌الله معلمی، قاسم سروی ها و نصرالله مردانی تقدیر کردند.

آخرین بخش مربوط به کسانی بود که برای شهدا اثر منتشر کرده بودند.

در این بخش از حمیدرضا حامدی و هادی خورشاهیان، مرتضی امیری اسفندقه و حمید سبزواری تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

کد N1105154

وبگردی