آفتاب

آموزش و پرورش البرز ناخوش احوال است

آموزش و پرورش البرز ناخوش احوال است

آموزش و پرورش استان البرز سال‌هاست که حال خوبی ندارد و این ناخوش احوالی در چند سال اخیر به اوج خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، توقف هوشمندسازی مدارس، وجود تعداد زیاد مدارس دوشیفته در استان، حجم بالای زیرساخت‌های آموزشی فرسوده که نیاز به تخریب و بازسازی و یا نوسازی دارند از عمده ترین مشکلاتی است که در این بخش وجود دارد و طبق برآوردهای موجود، حل آن به رقم رویایی سه هزار و 600 میلیارد تومان نیازمند است و تامین آن فقط از طریق کانال‌هایی ملی چون اعتبارات ویژه هیات دولت و مصوبات مجلس شورای اسلامی امکان پذیر است.

دولت جدید با رویکرد ویژه‌ای که به بحث بهداشت و درمان داشت؛ اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به بهداشت و درمان را با حمایت مجلس شورای اسلامی عملی کرد و با اختصاص اعتباری ثابت به این بخش، در مسیر حل مشکلات بهداشت و درمان کشور گام برداشت.

آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از ارکان اساسی کشور در کنار بهداشت و درمان، باید مورد توجه ویژه دولت قرار بگیرد و به عنوان پیشنهاد می‌توان یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده کشور را به این بخش اختصاص داد.

مجلس شورای اسلامی به خوبی می‌تواند دولت را به این سمت سوق دهد، بنابراین مردم باید در انتخاب خود نمایندگانی را انتخاب کنند که به آموزش و پرورش توجه ویژه داشته و بتوانند با تصویب یک مصوبه دولت را به سمت آموزش و پرورش کشور سوق دهند.

با علی بهرامی، مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان البرز به گفت‌وگو نشستیم و از وی در خصوص مشکلاتی که در بخش آموزش و پرورش استان به خصوص در زمینه فضاهای آموزش پرسیدیم.

همانطور که می‌دانید بحث هوشمندسازی مدارس در اکثر مناطق کشور به خوبی در حال اجراست؛ این برنامه در استان البرز در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

هوشمند‌سازی مدارس در کشور مدت زیادی نیست که اجرا می شود و از همان ابتدا در استان البرز نیز به مرحله اجرا گذاشته شده و بین سال‌های 90 تا 92 حدود 5000 کلاس در مدارس استان هوشمندسازی شد اما از اواخر سال 92 به دلیل اولویت‌های دیگری چون ساخت مدارس جدید، تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی مدارس و حذف نوبت دوم از مدارس دو شیفته، هوشمندسازی مدارس دیگر محلی از اعراب نداشته و متوقف شد.

در حال حاضر استان البرز برای حل همه این مشکلات به ساخت چند مدرسه جدید نیاز دارد؟

نیازمندی‌های استان در بخش مدارس از چند جهت مطرح می‌شود؛ بخش اول مدارسی است که به علت تراکم بالای جمعیت در مدارس موجود باید ساخته شود تا این تراکم به میانگین کشور برسد، دوم مدارسی است که باید در مسکن مهر بسازیم، سوم مدارسی که دچار فرسودگی شدید شده و باید پس از تخریب مجددا بنا شوند و همچنین مدارسی که به مقاوم سازی نیاز دارند و در نهایت مدارسی که باید برای حذف مدارس دونوبته در استان ساخته شود. مشکل اول با ساخت 350 مدرسه جدید حل می‌شود و پس از آن البرز به میانگین کشوری تراکم فضای آموزشی می‌رسد؛ 120 مدرسه نیز باید در مسکن مهر ساخته شود، هزینه تخریب و بازسازی و نوسازی مدارس در استان البرز نیز معادل ساخت 230 مدرسه جدید است و در نهایت به 500 مدرسه هم برای حذف نوبت دوم از مدارس دوشیفته نیاز داریم.

هزینه ساخت این تعداد مدرسه در استان چقدر است؟

در مجموع استان البرز در سال‌های آتی به ساخت 1200 مدرسه جدید نیاز دارد که اگر میانگین هزینه ساخت هر مدرسه را سه میلیارد تومان در نظر بگیریم به سه هزار و 600 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

تا چه حد برای تامین این بودجه می‌توان به اعتبارات استانی تکیه کرد؟

خیر به هیچ وجه؛ اگرچه در سال‌های گذشته 40 تا 60 درصد از اعتبارات عمرانی استان به تجهیز و نوسازی مدارس اختصاص می‌یافت اما در چند سال گذشته این رقم به 10 تا 15 درصد رسید و با توجه به اعتبار عمرانی بسیار پایین استان البرز، رقم اختصاصی با رقم مورد نیاز ما فاصله زیادی دارد و در نهایت بین 13 تا 20 میلیارد تومان از نیازهای ما را تحت پوشش قرار می‌دهد.

فکر می‌کنید چگونه می‌توان نیازهای بخش تجهیز و نوسازی مدارس استان را تامین کرد؟

یکی از راه‌هایی که می‌توان مشکل مدارس استان البرز را حل کرد تخصیص اعتبار ویژه توسط هیات دولت برای ساخت مدارس جدید و نوسازی مدارس فرسوده است و این تا زمانی که توجه دولت به صورت ویژه به بخش آموزش و پرورش جلب نشود امکان‌پذیر نیست. نمایندگان مردم البرز در مجلس شورای اسلامی به عنوان افرادی که باید بر همه مشکلات استان واقف باشند به خوبی می‌توانند توجه دولت را به بخش آموزش و پرورش جلب کنند.

نمایندگان کنونی مردم البرز در مجلس شورای اسلامی تا چه حد در رفع مشکلات آموزشی به خصوص مشکل مدارس استان پیگیر بوده‌اند؟

نمایندگان کنونی تا حدی که توان داشته‌اند پیگیر این مساله بوده‌اند و در جلسات مختلفی که با مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار کرده‌ایم نیز حضور داشته‌اند.

می‌دانید که دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به بخش بهداشت و درمان داشته و برای اینکه بتواند مشکلات این بخش را با اعتباری پایدار در طول چند سال حل کند یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به بهداشت و درمان اختصاص داد؛ آیا این اقدام برای بخش آموزش و پرورش نیز شدنی است؟

قطعا چنین است زیرا آموزش و پرورش یکی از ارکان اساسی کشور است که اگر به آن توجه ویژه شده و مشکلات آن حل شود به صورت پیوسته مشکلاتی که در بسیاری از دیگر بخش‌های کشور وجود دارد نیز حل می‌شود، پس این نیز به عنوان یک پیشنهاد می‌تواند مطرح باشد و با اعتبار پایداری که به آموزش و پرورش سرازیر می‌کند مشکلات این بخش را می توان در چند سال حل کرد.

به نظر شما مجلس آینده در اعمال این پیشنهاد چه سهمی می‌تواند داشته باشد؟

مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تصویب این پیشنهاد و قانونی کردن آن، دولت را ملزم به اجرای آن کند و به نوعی توجه دولت را به سمت آموزش و پرورش جلب کند پس مجلس آینده باید به آموزش و پرورش توجه ویژه ای داشته باشد.

با توجه به اینکه در روزهای منتهی به انتخابات مجلس دهم قرار داریم شما به عنوان یک مدیر آموزش و پرورشی که بر مشکلات این بخش اشراف دارید چه توصیه‌ای به مردم در انتخاب نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی دارید؟

حل مشکلات آموزش و پرورش به رفع بسیاری از معضلات در کشور و استان البرز کمک می‌کند، بنابراین با توجه به ظرفیتی که در مجلس برای حل این مشکلات وجود دارد توقع ما از مردم این است تا نمایندگانی را انتخاب کنند که موضوعات آموزش و پرورش را مدنظر خود قرار داده و توجه دولت را به سمت این بخش مهم و حیاتی سوق دهند. یک نماینده مجلس باید بداند که آموزش و پرورش زیربنای همه موضوعات کشور است و راه حل مشکلات کشور در این بخش خلاصه می‌شود، بنابراین مردم در طول تبلیغات حتما به برنامه‌های آموزشی داوطلبان توجه خاصی داشته باشند.

انتهای پیام

کد N1103332

وبگردی