آفتاب

تأکید استاندار کردستان بر استفاده از نقش سازمان‌های مردم نهاد

تأکید استاندار کردستان بر استفاده از نقش سازمان‌های مردم نهاد

استاندار کردستان گفت: دستگاه‌های اجرایی باید نقش بیشتری به بنیادها و سازمان‌های مردمی بدهند و در طرح‌های عمرانی و زیربنایی با آن‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، «عبدالمحمد زاهدی» امروز در دیدار با اعضای بنیاد آینده‌پژوهی توسعه مردمی کردستان، اظهار کرد: یکی از مفاهیمی که در جوامع پیشرفته دنیا مطرح می‌شود بحث توسعه است که آن‌ها تا حدود بسیاری به اهداف پیش‌بینی شده رسیده‌اند اما متأسفانه در کشور ما با وجود برنامه‌ریزی‌ها هنوز کاملاً محقق نشده و از معنی واقعی توسعه دور هستیم.

وی افزود: توسعه باید عملی باشد که در این راستا اگر انجمن‌ها و بنیادها وجود داشته باشند طبیعتاً آن مردم نیز به سمت بحث توسعه کشیده می‌شوند.

زاهدی ادامه داد: به‌علل مختلف مردم از مبحث توسعه دور هستند و بسیاری از آن‌ها دغدغه مشکلات اقتصادی و معیشتی داشته و در ابعاد کلان و گسترده رغبتی برای تحقق توسعه در جامعه ندارند، مردم مسیر توسعه را دنبال نمی‌کنند و حتی در برخی موارد مقاومت نیز می‌کنند که باید این روند آسیب‌شناسی شود.

وی با بیان این‌که باید پذیرفت که بحث توسعه قابل تعریف نیست و مفهوم گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هر فرد و گروه‌های مرجع و صاحب‌نظران با توجه به توان اجرایی و عملی و متناسب با ظرفیت‌های خود باید توسعه را تعریف و در خدمت جامعه بکار گیرند.

استاندار کردستان گفت: در مجموع نکته مهم و حائز اهمیت این است که باید درک صحیحی از ماهیت توسعه داشته باشیم و راه‌ها و اهداف را متناسب با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جامعه تعریف و تدوین کنیم تا به سمت توسعه واقعی حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: تنها نباید با بیان مباحث تئوری به فکر توسعه باشیم بلکه باید با تبدیل علم به عمل و اجرایی کردن برنامه‌ها، راه را برای توسعه هموار کنیم.

استاندار کردستان با اشاره به نقش روشنفکران و صاحب‌نظران در توسعه تصریح کرد: در حقیقت روشنفکران و صاحب‌نظران نماینده مردم و سیستم اجرایی نیستند بلکه داور و قضاوت‌کننده و تحلیل‌کننده وضعیت موجود و ارائه‌دهنده راهکارهای علمی و عملی هستند، باید با دیدگاهی دقیق و آگاهانه راه را برای مشارکت مردم و تحرکت بیشتر در سیستم اجرایی در مسیر توسعه هموار کنند و موارد را متذکر شوند.

زاهدی خاطرنشان کرد: همه باید با تمام توان وارد بحث توسعه شویم و در نهایت این مردم هستند که رفتار و برنامه‌های ما را قضاوت می‌کنند که آیا در این راه تا چه اندازه موفق هستیم.

وی تصریح کرد: توسعه کار مردم است و نباید ورود آنها را در توسعه محدود کرد، در حقیقت یکی از اصول اساسی حضور مردم در مسیر توسعه است.

وی با اشاره به این‌که باید از شعارگرایی دوری کنیم، در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود تلاش‌های مردم و مسئولان برای تسریع روند توسعه هنوز افرادی هستند که در بسیاری از مواقع جلوی توسعه استان را می‌گیرند و با کارشکنی و کم کاری اجازه رشد و توسعه را نمی‌دهند که باید این افراد نگرش و دیدگاه‌های خود را تغییر دهند.

افزایش درآمد سرانه برای همراهی با روند توسعه ضروریست.

زاهدی در ادامه سخنان خود، افزایش درآمد سرانه و رضایت‌مندی مردم را برای همراهی و هم‌سویی آن‌ها با روند توسعه امری ضروری برشمرد.

وی تصریح کرد: یکی از نقش‌هایی که تشکل‌ها و بنیادهای مردم نهاد می‌توانند داشته باشند اشاعه تفکر توسعه در بین آحاد جامعه است تا از این طریق زمینه حضور تأثیرگذار مردم در بحث توسعه فراهم شود.

استاندار توجه به توانمندسازی نیروی انسانی را خواستار شد و در ادامه سخنان خود گفت: در بحث سرمایه انسانی در چند محور می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد که در بحث دولتی و اجرایی، ارتقا آموزشی علمی و عملی و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در بخش تشکل‌های غیردولتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: آموزش از ارکان اصلی توانمندسازی در بحث توسعه است و در این راستا مدیران دستگاه اجرایی باید با آموزش مستمر خود و کارکنان دستگاه مربوطه با تمام توان وارد بحث توسعه شوند.

زاهدی خاطرنشان کرد: باید گفت‌وگو بین مردم و مسئولان را توسعه دهیم و در این رابطه سیستم دولتی باید بستر لازم را برای حضور قوی‌تر بخش خصوصی و سازمان‌ها و بنیادهای مردمی فراهم کند.

وی تصریح کرد: باید شرایط حضور مردم را مسیر توسعه را فراهم کرد تا آن‌ها در تحقق سرنوشت خود نقش بیشتری ایفا کنند.

استاندار کردستان در ادامه گفت: متأسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که دستگاه‌های اجرایی اصلاً خود را نیازمند هم‌فکری با دیگران نمی‌بینند و فکر می‌کنند بیشتر از جامعه می‌دانند، این تفکر مدیران به این معنی نیست که نیروی انسانی خارج از سیستم اداری ناتوان هستند بلکه باید با همفکری و همکاری شرایط را برای مشارکت مردمی و بخش خصوصی مهیا کنند.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی باید نقش بیشتری به بنیادها و سازمان‌های مردمی بدهند و در طرح‌های عمرانی و زیربنایی با آن‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند.

بنیادها و سازمان‌های مردمی علل توسعه‌نیافتگی استان را تحلیل کنند

زاهدی افزود: باید با مشارکت بنیادها و سازمان‌های مردمی علل توسعه‌نیافتگی استان را تحلیل و بررسی کرد و نقاط ضعف و قوت را شناسایی و احصاء کرد.

وی با بیان این‌که باید برای همه استان‌ها عدالت در توسعه رعایت شود در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: استان‌های زاگرس‌نشین از جمله کردستان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طبیعی و خدادادی هستند که متأسفانه به‌علل مختلف از جمله هشت سال جنگ تحمیلی همسو با سایر استان‌های کشور توسعه در آن‌ها صورت نگرفته است که باید با جلوگیری از تمرکزگرایی در مرکز در ادامه با برنامه‌ریزی و رفع موانع و مشکلات موجود راه را برای توسعه همه جانبه در این استان‌ها فراهم کرد.

استاندار کردستان با انتقاد از بوروکراسی زائد اداری در صدور مجوزها، کاهش مدت زمان صدور مجوزها را خواستار شد.

وی مشارکت جامعه علمی در بحث توسعه را ضروری برشمرد و افزود: باید مباحث توسعه در محافل و نشست‌های دانشگاهی نهادینه شود و بین نخبگان و روشنفکران به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود و فکر و اندیشه علمی و جدید در مسیر توسعه ورود پیدا کند.

زاهدی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه بر همفکری و همراهی همه مدیران و مسئولان و صاحب‌نظران برای تحقق اهداف توسعه استان تأکید کرد و در این خصوص برنامه‌های جامع و کامل برای توسعه کردستان در این برنامه ارائه داد.

در این نشست اعضای بنیاد آینده‌پژوهی توسعه مردمی کردستان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در مسیر توسعه استان پرداختند.

انتهای پیام

کد N1102369

وبگردی