آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

افزایش تولید تجهیزات بیهوشی و تنفسی در کشور

افزایش تولید تجهیزات بیهوشی و تنفسی در کشور

رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید داخلی تجهیزات دانش بنیان بیهوشی و تنفسی پس از لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: به دنبال افزایش واردات با لغو تحریم‌ها نیستیم.

میلاد بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود برخی نقصان‌ها در اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: به هرحال در اجرای هر طرحی خلا‌هایی وجود دارد که سعی می‌کنیم بررسی بیشتری در این مورد در حوزه خودمان انجام داده و با همکاری با وزارت بهداشت مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان این‌که ایران در حوزه تجهیزات پزشکی - تنفسی در حال حاضر به امکانات روز دنیا مجهز است، ادامه داد: شرکت‌هایی که اقدام به واردات این تجهیزات می‌کنند از لحاظ علمی و فنی در سطح بالایی قرار دارند و تمام تجهیزات مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا به کشور وارد می‌شود.

رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی درباره‌ی تاثیر تحریم‌ها و ورود این تجهیزات در سال‌های اخیر گفت: البته تحریم‌ها روی واردات این تجهیزات آنچنان تاثیر نگذاشته، اما نمی‌توانیم بگوییم که بی‌تاثیر هم بوده است.

بختیاری افزود: به هرحال با توجه به مشکلاتی که برای نقل و انتقادات مالی ایجاد شده بود هزینه‌های واردات کالا افزایش پیدا می‌کرد.

وی با بیان این‌که طرح تحول نظام سلامت بیشتر به سمت‌وسوی تولید داخل و گسترش صادرات حرکت می‌کند، اظهار کرد: در صورتی که تحریم‌ها لغو شود امید داریم که بتوانیم تولیدات داخلی را افزایش دهیم و محصولاتی را که هایتک هستند و در حال حاضر نمی‌توانیم تولید کنیم با دانش فنی به تولید داخلی برسانیم.

رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی با بیان این‌که زیاد توقع نداریم که با لغو تحریم‌ها واردات افزایش پیدا کند، تصریح کرد: به دنبال تولید محصولات دانش بنیان هستیم و با لغو تحریم‌ها برخی خلا‌های صادراتی و منابع دیگر نیز حل می‌شود و می‌توانیم تولید خود را گسترش دهیم.

بختیاری با اشاره به گسترده بودن تجهیزات بیهوشی و تنفسی و تنوع استفاده از آنها در بخش‌های مختلف پزشکی اظهار کرد: اینگونه تجهیزات معمولا در همه عمل‌های جراحی و بخش‌های مراقبت‌های ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به گستردگی آن نمی‌توان رقم دقیقی از حجم تولید داخل و کالاهای وارداتی ارائه داد.

وی تصریح کرد: در عین حال باید بگوییم که در حال حاضر در این حوزه حجم خیلی پایینی از تجهیزات را تولید می‌کنیم و بیشتر آنها وارداتی هستند، چرا که تجهیزات بیهوشی و تنفسی عمدتا تخصصی و فوق تخصصی بوده و عمدتا تولید‌ش در ایران به صرفه نبوده است که امیدواریم با لغو تحریم‌ها شرایط برای تولید داخل فراهم شود.

رییس انجمن کارفرمایی تجهیزات بیهوشی و تنفسی درباره‌ ایجاد ارتباط با شرکت‌های تولید‌کننده بزرگ خارجی نیز بیان کرد: این موضوع مربوط به وزارت بهداشت می‌شود و گویا رایزنی‌هایی در زمینه‌ تولید تجهیزات پزشکی و دارو در حال انجام است که نمی‌دانیم به بحث تجهیزات بیهوشی و تنفسی هم مربوط است یا خیر.

انتهای پیام

کد N1102050

وبگردی