آفتاب
مدیرکل محیط زیست مازندران خبر داد:

ساماندهی صید و شکار پرندگان طی برنامه 5ساله در مازندران

ساماندهی صید و شکار پرندگان طی برنامه 5ساله در مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: طی برنامه 5 ساله ساماندهی وضعیت صید و شکار پرندگان در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران قرار دارد.

"ناصر مهردادی" در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران گفت: عده‌ای اندک از شکارچیان با برپایی دام‌های هوایی و شب دام‌ها عرصه را برای پرندگان وحشی تنگ کرده و در تضاد کامل با قوانین شکار و صید و حفاظت محیط، اقدام به شکار حداکثری گونه‌های باارزش پرندگان وحشی کرده‌اند.

وی، مقابله با دام‌های هوایی را نیازمند مشارکت مردم و علاقه‌مندان به حیات وحش دانست و افزود: هر ساله با آغاز مهاجرت پرندگان از نواحی سردسیر شمال به مناطق گرمسیر جنوبی، جمعیت میلیونی بیش از 100 گونه از انواع پرندگان مهاجر آبزی برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌های میانکاله و فریدونکنار وارد می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست مازندران تصریح کرد: روش‌های سنتی همچون دامگاه داری در چارچوب مشخص و با دریافت مجوز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در این میان استفاده از دام‌های هوایی به‌ویژه شب دام‌ها در تضاد کامل با قوانین شکار و صید و حفاظت و بهسازی محیط زیست است که با ایجاد مانع در مسیر پرواز پرندگان، صحنه‌های شورانگیز پرواز پرندگان را به خاطره‌ای تلخ و دردناک تبدیل می‌کنند.

وی با بیان این‌که استفاده از دام‌های هوایی علاوه بر فریدونکنار در مناطق دیگر هم شیوع یافته است، افزود: این شیوه ناجوانمردانه در بسیاری از مناطق کشورمان از جمله گیلان، مازندران و خوزستان در حال گسترش بوده و پرندگان در دسته‌های بزرگ را به دام می‌اندازند و باید با همت مسئولان و تشویق افکار عمومی توسط رسانه‌ها از این نوع صید نامتعارف جلوگیری شود.

مهردادی با بیان این‌که اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران طی برنامه 5 ساله ساماندهی وضعیت صید و شکار پرندگان را در دستور کار دارد، گفت: هرگونه اهمال و بی‌توجهی در ساماندهی صید پرندگان زمینه حذف تعداد بیشتری از گونه‌های پرندگان در حال انقراض و در معرض خطر را در پی دارد.

وی افزود: برای صیادانی که با دام هوایی پرنده صید می‌کنند، گونه‌های نادر همچون اردک سرسفید، اردک چشم طلایی، غاز پیشانی سفید کوچک با سایر گونه‌های معمولی تفاوتی ندارد و حتی پرندگان حرام گوشت نیز اسیر چشمه‌های نامرئی این دام‌ها می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست مازندران اظهار کرد: همکاری و جلب حمایت تشکل‌های غیردولتی و مردم در سطوح مختلف ملی و استانی می‌تواند سازمان حفاظت محیط زیست را در مسیر مقابله و جمع‌آوری شیوه‌های غیرانسانی شکار پرندگان، قرار دهد.

انتهای پیام

کد N1101661

وبگردی