آفتاب
محمد سریر مطرح کرد

صداقت آثار فولکلور در «اوسنه» دیده می‌شود

صداقت آثار فولکلور در «اوسنه» دیده می‌شود

محمد سریر در رونمایی از آلبوم «اوسنه» گفت: این آلبوم با این‌که ارکسترال است، ولی صداقت آثار فولکلور را دارد. غلامرضا رضایی نیز به‌عنوان معلم و مجری، از عهده‌ی خواندن این موسیقی ملی خوب برآمده است.

به گزارش ایسنا، آلبوم موسیقی «اوسنه» به آهنگسازی مزدا انصاری و خوانندگی غلامرضا رضایی در شهر کتاب مرکزی رونمایی شد.

محمد سریر (آهنگساز و عضو هیات‌ مدیره خانه موسیقی) در ابتدای این نشست گفت: مزدا انصار، آهنگساز آلبوم موسیقی «اوسنه» تا کنون آلبوم‌های متفاوتی را ارائه کرده و به نظرم ارائه‌ی این کار با گویش محلی خودش، شاه‌بیت این اثر به شمار می‌آید.

او با اشاره به این‌که گویش‌های مختلف شعر فارسی سرگذشت اقوام و ملت را نشان می‌دهد، بیان کرد: شاید تاریخ اقوام در کتاب‌های موسیقی یا ادبی روایت شده، ولی به‌وسیله‌ی آلبوم موسیقی ملی کمتری اثری را داریم که این حکایت‌ها را بیان کرده باشد که خوشبختانه در آلبوم اوسنه این اتفاق افتاده است. در ضمیر ناخودگاه ما، اشعار فارسی با موسیقی عجین شده است و ما مانند مغرب‌زمین به‌صورت جداگانه موسیقی نداریم.

این آهنگساز با اشاره به تک‌ بودن این آلبوم موسیقی در برهه‌ی کنونی، اظهار کرد: به‌جز موسیقی آذری که ساختار و زبان متفاوت دارد، تقریبا اثری که با گویش ملی ولی در ساختار ارکسترال تنظیم شده باشد، بسیار کم است.

سریر با اشاره به خوانش این اثر، گفت: با غلامرضا رضایی دو دهه آشنایی دارم و او را به‌عنوان یک معلم و مجری خوب می‌شناسم که به نظرم در این اثر، در مقایسه با گذشته موسیقی ملی را بیشتر فهمیده است. خوشبختانه او معلم توانایی است و می‌تواند هرچه در توان دارد به هنرجو ارائه دهد و این هنر هر کسی نیست. سادگی و صداقت آثار فولکلور در این اثر موسیقی دیده می‌شود و من آن را پسندیدم. همچنین ارائه‌ی خوب این اثر نیازمند درک عمیقی از ادب و شعر خراسان بوده که با حضور دکتر مرتضی کاخی این ویژگی به‌صورت مطلوب حس می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنانش، تنظیم آلبوم موسیقی اوسنه را استاندارد دانست و گفت: تنظیم ما در موسیقی ردیف دستگاهی تک‌صدایی است، ولی این اثر به خوبی توانسته با حفظ اصالت‌ها به سمت موسیقی چند صدایی برود و این جای تحسین دارد. نسل جدید موسیقی متأسفانه فقط به فکر تکنیک در موسیقی هستند. این در حالی است که موسیقی ملی حس و سکوتی دارد که فرهنگ یک مملکت را روایت می‌کند و اگر در این تکنیک‌ها آن حس رعایت نشود، کار خوب درنمی‌آید. توصیه می‌کنم جوانان موسیقیدان درک خود را از موسیقی ملی و فرهنگ خود بالاتر ببرند.

از آنجا که براساس اعلام، عواید حاصل از فروش این اثر به بیماران «ام‌اس» اختصاصی می‌یابد، در ادامه‌ی این مراسم دکتر محمدعلی صحرائیان در جمع حاضر شد و گفت: متاسفانه در 20 سال گذشته، بیماری ام‌اس در جامعه روبه افزایش بوده است و متاسفانه زنان و کودکان، بیشتر درگیر این بیماری هستند. میانگین سن زنان در بیماری ام‌اس بین 20 تا 40 سال و در میان کودکان این سن به زیر 12 سال رسیده است. با توجه به این‌که این بیماری برای طولانی‌مدت فرد مریض و خانواده‌اش را درگیر می‌کند، حتی اگر خانواده از نظر مالی مشکل نداشته باشد، به توجه و حمایت اطرافیان نیاز دارد و کارهایی از این قبیل را باید ستود.

همچنین داوود موسائیان در نشست رونمایی از آلبوم «اوسنه» بیان کرد: بسیاری از مردم امکان مالی برای حمایت از آثار فرهنگی را دارند؛ ولی متاسفانه آگاهی ندارند و این امکان مالی را در راه‌های دیگری هزینه می‌کنند. کاش بتوان یاد گرفت که حفظ فرهنگ بومی خود یک کار خیر است و اگر این کار در شهرستان‌ها رواج پیدا کند و سالانه پنج آلبوم هم تولید شود، بسیاری از گویش‌هایی که از بین رفته دوباره زنده می‌شود.

مزاد انصاری - آهنگساز این اثر - با اشاره به این‌که تا کنون تجربه‌ی ساخت چنین اثری نداشته است، گفت: کسی غیر از غلامرضا رضایی از عهده خواندن این اثر برنمی‌آمد. هم از نظر اکسان‌ها و هم از نظر تسلط بر گویش محلی. آشنایی با ادبیات غنی خراسان من را به این نتیجه واداشت که در آینده بیشتر روی موسیقی منطقه خراسان بیشتر متمرکز شوم.

در این مراسم، هنرمندانی مانند سهیل محمودی، علیرضا قربانی، مهدیه محمدخانی و مهیار علیزاده حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N1101264

وبگردی