آفتاب

سنبل الطیب، مسکنی گیاهی

سنبل الطیب، مسکنی گیاهی

یک پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: سنبل الطیب ضد تشنج و محرک و مسکن است و برای رفع بی‌خوابی، بیماری هیستری، صرع و نیز برای کاهش فشار خون از آن استفاده می‌شود.

محسن پویان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، اظهار کرد: سنبل الطیب گیاهی علفی و پایا دارای برگ‌هایی با بریدگی عمیق و آرایشی متقابل روی ساقه است.

وی ادامه داد: گل‌های آن سفید مایل به قرمز است. این گیاه از ایام دور در طب گیاهی مصرف می‌شده و هم اکنون در زمره گیاهان پرورشی ایران به شمار می‌آید.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در استان تصریح کرد: ریشه معطر گیاه در طب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ریزوم گیاه نیز مصارف دارویی دارد.

پویان با اشاره به ترکیبات شیمیایی، افزود: مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی و موثر آن پینن، کامفن، آلکالوئیدها، استراسیدهای آلی، اسید والریک وایزو والریک، کاتینین و الریانین، رزین، تانن، گلوکز، آنزیم‌های گلیکوزیدی، والپوتریات و آلفامتیل پیریل کتون است.

وی با اشاره به خواص دارویی و درمانی سنبل الطیب، خاطرنشان کرد: از دم کرده سنبل الطیب‌ روزی 2 بار و هر بار به میزان 2 گرم در یک لیوان آب جوش استفاده می‌شود و حداکثر مصرف روزانه 5 گرم است.

انتهای پیام

کد N1100422

وبگردی