آفتاب

مرمت طومار پنج متری دوره تیموری

مرمت طومار پنج متری دوره تیموری

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: طومار پنج متر و 40 سانتی‌متری قاضی شرع سمنان در دوره تیموری مرمت شد.

به گزارش ایسنا، «راضیه طاهری» بیان کرد: این طومار که نسخه سواد(کپی) وقف نامه اصلی است، توسط کارشناسان مرمت آثار این اداره کل طی دو ماه، مرمت شد.

وی در رابطه با مراحل مرمت این طومار گفت: مستندنگاری و آسیب‌شناسی و ثبت آسیب‌های وارده، پاکسازی به روش مکانیکی، باز کردن مرمت‌های قدیمی و استحکام ‌بخشی با کاغذ مخصوص از جمله فعالیت‌های انجام‌شده برای مرمت این طومار است.

وی افزود: تثبیت و استحکام بخشی، وصله کردن پارگی‌ها با استفاده از چسب و کاغذ مخصوص، رنگ کردن کاغذ با استفاده از مواد رنگینه گیاهی، پر کردن بخش‌های از بین رفته سند و پرس نهایی از دیگر اقدامات انجام شده برای مرمت این طومار است.

«طاهری» درباره نگهداری و مرمت آثار کاغذی بیان کرد: کاغذ به دلیل برخورداری از ماهیت آلی، در معرض فساد قرار دارد و با تاثیرگذاری عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیست‌محیطی به راحتی پوسیده شده و از بین می‌رود.

وی عامل انسانی را یکی دیگر از عوامل از بین رفتن سندهای کاغذی دانست و افزود: عده‌ای نیز ممکن است ناآگاهانه بر اثر استفاده غیرصحیح، به کار نگرفتن شیوه‌های مناسب نگهداری و تعمیرات نادرست، سرقت و ... موجب از بین رفتن این گونه آثار شوند.

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: برای پیشگیری و مهار این عوامل مخرب و آماده کردن شرایط مناسب برای نگهداری کتب و نسخ خطی راه حل‌هایی مثل اسید زدایی، استحکام بخشی، ضدعفونی، لکه بری و ... وجود دارد که در مرمت سند مذکور ، این مراحل اجرا شد.

محتوای این طومار در رابطه با وقف دارایی‌های قاضی رکن الدین عبدالملک بن محسن بن عبدالصمد سمنانی قاضی شرع سمنان به اولاد ذکور خود در منطقه سمنان و بسطام است. این طومار در سال 890 هجری قمری توسط این قاضی در دوره تیموری تحریر شده است.

انتهای پیام

کد N1099702

وبگردی