آفتاب
معاون میراث فرهنگی یزد:

آب‌انبار «خونی» ندوشن ثبت ملی شد

آب‌انبار «خونی» ندوشن ثبت ملی شد

یزدـ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت ملی آب‌انبار خونی ندوشن با قدمت قاجار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محسن ذاکری نیا اظهار داشت: این آب انبار تاریخی در شهرستان میبد و شهر ندوشن واقع شده و با توجه به شواهد، قدمت بنا حداقل به دوره قاجار باز می‌گردد.

وی عنوان کرد: این آب انبار که مالکیت وقفی دارد از جمله آب انبارهایی است که در کشتخوان ندوشن به منظور تامین آب مصرفی و شرب کشاورزان و عابران طراحی و احداث شده است.

وی افزود: آب انبار خونی تا زمان پهلوی به صورت دستی بوده ولی در آن زمان با مسدود کردن مخزن در بخش انتهایی پلکان و نصب شیر، به آب انبار شیردار تبدیل شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بیان کرد: ایوان ورودی در جهت غرب و بادگیر در جهت جنوب از جمله سازه هایی است که در آن دوره به آن اضافه شده است.

ذاکری نیا خاطرنشان کرد: این بنا برای استفاده آب شرب و مصرفی عابران و کشاورزان طراحی و احداث شده اما در حال حاضر بلااستفاده است ولی باتوجه به موقعیت آن در صورت مرمت و احیا می تواند به یکی از اماکن تفریحی و استراحت در ایام تعطیلی تبدیل شود.

وی اظهار داشت: قدمت بنا، نزدیکی به بافت تاریخی ندوشن، وجود طاق و قوس سردر ورودی و پلکان کوتاه آب انبار که نشان دهنده کاربری کشتخوانی آن است از ویژگی های شاخص بنا محسوب می شود.

کد N1099689

وبگردی