آفتاب

ژنراتور، مسکن، هتل، مسئله ‌این‌ است

ژنراتور، مسکن، هتل، مسئله ‌این‌ است

‌و باز یکی دیگر از لنگ‎زدن‎های چرخ صنعت لرستان...

کارخانه ژنراتورسازی خرم‎آباد، مجموعه‎ای که قرار بود برقش جرقه‎ای باشد در روشن‎سازی مسیر توسعه استان. اما این کار نشد و به قولی این مجموعه نیز به قوزی بالای قوزها تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، هفت سال این کارخانه تعطیل بوده و حال نیز مهلتی به آن داده شده است که مجموعه به فروش برسد و در جایی دیگر جانی دوباره بگیرد.

حرف و حدیث‎های زیادی است از خریداران احتمالی، یکی قرار است هتل پنج ستاره‌اش کند و دیگری مجتمع مسکونی... باید باشیم و ببینیم آیا قوزی برداشته می‎شود و یا باز ...

از گرفتن تسهیلات پشتمان می‎لرزد

شهزادی، سرمایه‎گذار ژنراتورسازی خرم‎آباد در این باره می‎گوید: در حال حاضر تنها راهی که برای رهایی از تعطیلی واحد داریم این است که زمین را بفروشیم و ماشین‎آلات را به شهرک صنعتی انتقال دهیم.

وی اضافه کرد: تا به حال شش مشتری برای این مجموعه برده‎ایم و از آنان سه نفر داوطلب خرید بوده‎اند. یک نفر از آنها محلی بوده و بعد از بازدید و بررسی گفت که حاضر است 75 درصد پول و 25 درصد زمین به جای آن بدهد.

شهزادی ادامه داد: قیمت این کارخانه 15 میلیارد تومان بوده که حدود 3.5 هکتار زمین و 5 هزار متر تأسیسات دارد، زمین این منطقه حدود 500 هزار تومان می‎ارزد. قرار است این سرمایه‎گذار آن را تغییر کاربری بدهد و به مسکونی تبدیل کند.

این سرمایه‎گذار یادآور شد: بدهی ما به بانک 12 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده و 1.5 میلیارد نیز طلب کارگران است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از فروش ملک قرار است ماشین‎آلات را به شهرک صنعتی انتقال دهیم. در آنجا 4 هزار متر زمین با 1200 متر سالن وجود دارد که تاسیسات را در آنجا می‎خواهیم مستقر کنیم و ژنراتورسازی در آنجا راه‎اندازی شود.

شهزادی با بیان اینکه امید می‎رود بانک به ما تخفیفی بدهد، تصریح کرد: اداره کل دارایی نیز قرار بود 7 سال معافیت بدهد که حتی یک ریال نیز نداده است. ما برای شرکت کمباین‎سازی، رجا و... کار کردیم و مالیات آنها را کسر کرده‎اند. تا یک سال قبل از تعطیلی نیز حق بیمه خود را پرداخت کردیم اما حال 400 الی 500 میلیون تومان جریمه شده‎ایم.

این سرمایه‎گذار اظهار کرد: برای رفع مشکلاتی که داشته‎ایم از گرفتن تسهیلات نیز پشتمان می‎لرزد. تسهیلات به جز اینکه بیت‎المال را از بین ببرد و فرد را مستقرض کند، چیز دیگری نیست.

وی با بیان اینکه هیچ برنامه‎ای را در این مدت نتوانسته‎ایم انجام دهیم، افزود: این مجموعه بالای 30 میلیارد تومان برای من با بهره‎هایی که پرداخت کرده‎ام، تمام شده است. در این 7 سال تعطیلی مشکلاتی بین شرکا بود. ما این کارخانه را از شرکت پوشاک لرستان خریداری کردیم که مربوط به بنیاد مستضعفان است.

شهزادی ادامه داد: زمانی که خواستیم آن را تحویل بگیریم یک پروسه سه ساله داشتیم و مالکان قبلی آن را تحویل نمی‎دادند. آنان به صورت غیرقانونی مجموعه را در دست داشتند، در حالی که سهامی نداشتند.

این سرمایه‎گذار با بیان اینکه با 1.5 میلیارد تومان می‎توانم برنامه‎ریزی کنم، بیان کرد: وضعیت بعد از برجام در روند اقتصادی تاثیر دارد و در آینده‎ای نزدیک شاهد سرمایه‎گذاری روی پتانسیل‎های استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نیز هدف فروش داشتیم، اما کسی حاضر به خرید نبود، اضافه کرد: وضعیت اقتصادی ما رو به بهبود است. ‌قبلاً در مرحله تولید فشار زیادی به ما وارد شده است، اگر یکی، دو ماه به ما وقت بدهند، می‎توانیم دوباره کار کنیم.

شهزادی یادآور شد: همچنین یک خریدار دیگر برای این مجموعه هست که می‎خواهد در آن هتل 5 ستاره بسازد و از توان مالی خوبی برخوردار است.

برای احیای ظرفیت‎ها، واحدها مورد بررسی قرار می‎گیرند

قدرت‎الله ولدی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز می‎گوید: برای احیای ظرفیت‎های تعطیل شده قرار است هر چند روز یکبار سه واحد تعطیل مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ژنراتورسازی خرم‎آباد نیز از جمله این واحدهاست که با حضور مدیران در پنجم مهرماه امسال جلسه‎ای برای پیگیری وضعیت آن داشتیم و تعطیلی و مشکلات مالی آن با بانک صنعت و معدن مورد برررسی قرار گرفت.

ولدی ادامه داد: در حال حاضر این طرح در دست آقای شهزادی و اخوان بوده که مالکیت صد درصدی به آن رسیده است. در حال حاضر جلسات متعدد دیگری در تاریخ نهم و بیستم مهر و نهم آبان امسال در رابطه با راکدی آن برگزار شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان اظهار کرد: مدیران و مسئولان دستگاه‎های متخلفی در این جلسات حضور داشته‎اند و قرار شده این ژنراتورسازی مجموعه‎اش به شهرک صنعتی 1 و 2 انتقال داده شده و در آنجا احیا شود.

مجموعه بدهی بانکی دارد که با سرعت در حال افزایش است

همچنین حسین سلاح‎ورزی، رئیس اتاق بازرگانی خرم‎آباد می‎گوید: در بررسی از ماشین‎آلات این کارخانه باید بگوییم که مطلقاً شرایط برای انتقال به جای دیگر با 1.5 میلیارد تومان سرمایه نیز وجود ندارد.

وی اضافه کرد: این مجموعه بدهی بانک دارد که با سرعت و نرخ معلومی در حال افزایش است. ارزش آن نیز با این افزایش نرخ بانکی بالا نمی‎رود، برای همین باید فکری اساسی در جهت رفع مشکلات آن کرد.

سلاحورزی ادامه داد: با این سناریو باید مجموعه را به شخص سومی واگذار کرده قرار است به مکان مسکونی تبدیل شود و بابت آن خریدار 15 میلیارد تومان پرداخت کند. یک فرصت 15 تا 20 روزه به مالک داده شود تا این روند فروش انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگر بانک بخواهد مجموعه را تملک کند، چرخه حقوقی به سادگی قبل نیست و این کار طول خواهد کشید.

اگر کسی هتل 5 ستاره بسازد کلیه عوارض را رایگان خواهیم کرد

هوشنگ بازوند، استاندار لرستان نیز در این رابطه گفت: کارخانه ژنراتورسازی فرصتی برای استان بوده که حال باارزش 15 میلیارد تومان حدود 7 سال تعطیل است.

وی با بیان اینکه سرمایه‎گذار این مجموعه پولی برای احیای آن ندارد و نمی‎تواند با 1.5 میلیارد تومان کارخانه را راه‎اندازی کند، افزود: قرار بود این ملک فروخته و عیناً احیا شود که در این راستا مهلتی یک ساله به سرمایه‎گذار آن داده شده است.

بازوند تصریح کرد: با این روند در جایی دیگر این کار انجام نمی‎شود، اما مهلتی 45 روزه به سرمایه‎گذار آن داده شد، در طول این مدت نیز بانک صنعت و معدن فرآیند تملک را انجام دهد و کتباً آن را اعلام کند.

استاندار لرستان اظهار کرد: اگر کسی باشد در این مکان هتل 5 ستاره بسازد کلیه عوارض او را رایگان خواهیم کرد که حدود یک میلیارد تومانی می‎شود.

این مجموعه برقی که نداشت، باید بود و دید در آینده هتل است یا مسکنی برای خانواده‎ای...

گزارش از: سمیرا عزیزی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان

‌انتهای پیام

کد N1099253

وبگردی