آفتاب

ثبت زیستگاه جدید سمندر امپراتور در مسجدسلیمان

ثبت زیستگاه جدید سمندر امپراتور در مسجدسلیمان

رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان از کشف زیستگاه جدید سمندر امپراتور (سمندر لرستانی) در شهرستان مسجدسلیمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، بهروز نجاتی با بیان این مطلب اظهار کرد: طی پایش و بازدیدهای صورت گرفته، زیستگاه جدیدی از این گونه در خطر انقراض و دارای اهمیت در منطقه گلگیر شهرستان مسجدسلیمان ثبت شد.

وی با اشاره به این‌که هدف از این بررسی، شناسایی وضعیت فعلی این گونه با ارزش به منظور برنامه‌ریزی فعالیت‌های حمایتی بوده است، عنوان کرد: تاکنون 3 زیستگاه از گونه سمندر کوهستانی کایزر در شهرستان مسجدسلیمان شناسایی شده است.

نجاتی افزود: زیستگاه جدید این گونه در ارتفاع 289 متری از سطح دریا است به طوری‌که معمولا در ارتفاعات 500 تا 1500 متری و همچنین در مناطق تپه‌ماهوری، تقریبا دشتی و فاقد پوشش جنگلی دیده شده است. این گونه سمندر معمولا در چشمه‌های آب شیرین زیست می‌کند که در حال حاضر در آب‌های تلخ دیده شده است.

وی گفت: سمندر کوهستانی کایزر با نام علمی Neurergus Kaiseri گونه‌ای منحصر به فرد و اندمیک کشور ایران محسوب می‌شود. این جانور با نام‌های سمندر نارنجی قیصری، امپراتور و سمندر کوهستانی لرستان شناخته می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان ادامه داد: نام‌های محلی آن حاجی باریک آب، مارمولک رنگی و وقفی است که دارای سری کوچک، چشمانی سیاه و برآمده در روی سر است، سطح زیرین بدن به رنگ نارنجی متمایل به قرمز و سطح پشتی دارای زمینه سیاه براق و لکه‌های نارنجی همراه با خال‌های سفید و لکه‌های سیاه و سفید خال مانند بر روی دم و پا‌ها مخلوط با رنگ نارنجی است.

وی افزود: این گونه در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت( (IUCN Red List) در رده حفاظتی در آستانه انقراض (CR) قرار دارد، یعنی در صورت ادامه تخریب زیستگاه و خرید و فروش، در آینده‌ای نزدیک، این سمندر در طبیعت منقرض خواهد شد.

نجاتی گفت: همچنین کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض، خرید و فروش این گونه را در ایران و سایر کشورهای جهان از سال 2010 ممنوع اعلام کرده است.

انتهای پیام

کد N1098854

وبگردی