آفتاب
آصفری در گفت‌وگو با ایسنا،

دولت فعلی عربستان نصیحت‌پذیر نیست

دولت فعلی عربستان نصیحت‌پذیر نیست

یک عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دولت عربستان قابل نصیحت و اصلاح‌شدنی نیست، گفت: با توجه به عملکرد دولت فعلی عربستان به نظر می‌رسد تنها راه پشت‌ میز آوردن این دولت قطع رابطه سیاسی کشورهای عضو جبهه مقاومت با عربستان است.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا با اشاره به نامه وزیر امور خارجه به دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان ملل گفت: با وجود این نامه می‌توان گفت که دولت فعلی عربستان قابل نصیحت و اصلاح‌شدنی نیست چون دولت فعلی این کشور برای منافع مردم عربستان و منطقه اهمیتی قائل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عربستان باید در انزوا قرار گیرد، گفت: در چنین شرایطی است که عربستان بازتاب رفتارهای زشت و خصمانه‌اش را در حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی و داعشی می‌بیند طبیعتاً نمی‌توان تمامی مسائل را در قالب تعارفات حل کرد و امروز به اقدام عملی نیاز است.

این عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در ادامه گفت: توقع این است که کشورهایی همچون عراق، لبنان، سوریه و روسیه به عنوان کشورهای عضو جبهه مقاومت نسبت به قطع رابطه با عربستان اقدام کنند تا عربستان متوجه رفتارها و برخوردهای زشت در منطقه و در حمایت از جریان‌های تروریستی شود تا این اتفاق شکل نگیرد بعید است که با این نامه‌نگاری‌ها و گفت‌وگو و مذاکره مساله عربستان حل شود.

آصفری با بیان اینکه متاسفانه زعامداران اعتقادی به حل مسائل منطقه از طریق صلح، آرامش، دوستی و گفت‌وگو ندارند، گفت: دولت جدید عربستان اعتقادی به مذاکره و گفت‌وگو ندارد لذا باید با عربستان مثل خودش برخورد کرد. از این رو تنها راه پشت میز آوردن عربستان در مورد جنایاتش در منطقه و یمن و سایر نقاط قطع رابطه سیاسی کشورهای عضو جبهه مقاومت با عربستان است. در صورت رخ دادن این اتفاق مطمئناً عربستان ناچار به پذیرش اشتباهاتش می‌شود.

به گفته وی، دولت عربستان نصیحت‌پذیر نیست و نمی‌توان زیاد امید داشت که مساله از طریق مذاکره حل شود و باید فشار سیاسی وارد شود.

این عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و ریاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه وجود شاهزاده‌های متعدد در عربستان باعث تقویت افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی در این کشور شده است، گفت: هر یک از این شاهزاده‌ها دنبال منافع و برنامه‌های خودشان هستند؛ به همین دلیل زورآزمایی و قدرتنمایی در داخل و بیرون این کشور انجام می‌دهند. از این رو تا زمانی که در داخل سیستم عربستان اصلاحاتی صورت نگیرد نمی‌توان امیدوار به حل مسائل این کشور بود.

انتهای پیام

کد N1098119

وبگردی