آفتاب
مدیر کل توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

توقف صادرات تخم‌مرغ تکذیب شد/ تعیین مشوق صادراتی برای مرغ

توقف صادرات تخم‌مرغ تکذیب شد/ تعیین مشوق صادراتی برای مرغ

در حالی که چند روزی است رسانه‌ها از متوقف شدن صادرات تخم‌مرغ به عراق و افغانستان خبر می‌دهند، مدیر کل توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی توقف صادرات تخم‌مرغ را تکذیب کرد و گفت: با توجه به مازاد تولید گوشت مرغ برای این محصول نیز مشوق صادراتی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در پی افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار طی هفته‌های اخیر برخی رسانه‌ها از توقف صادرات تخم‌مرغ در روزهای گذشته خبر داده بودند که البته پیش از این نیز از سوی رضا ترکاشوند - مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار - تکذیب شده بود.

اما گویا همچنان اخبار توقف صادرات تخم‌مرغ به عراق و افغانستان ادامه دارد و برخی از تشکل‌های بخش خصوصی معتقدند که صادرات این محصول به صورت موقتی و با هدف تنظیم بازار قطع شده است.

این در حالی است که سید جمال مدرسی – مدیر کل توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی – در این باره به ایسنا گفت: صادرات تخم‌مرغ به هیچ وجه قطع نشده است و اخبار برخی رسانه‌ها در این زمینه از اساس تکذیب می‌شود.

وی همچنین در خصوص وضعیت تولید و بازار گوشت مرغ نیز اظهار کرد: با توجه به مازاد تولید 100 تا 150 هزار تنی گوشت مرغ پتانسیل برای افزایش صادرات این محصول نیز وجود دارد که در این زمینه برای بالابردن میزان صادرات مرغ مشوق صادراتی در نظر گرفته شده است.

همچنین پیش از این نیزرضا ترکاشوند - مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار- در این باره اظهار کرد که صادرات تخم‌مرغ متوقف نشده و تنها تقاضاهای افزایش یافته برای صادرات تخم‌مرغ طی هفته اخیر مدیریت شده بود، چرا که اولویت با تنظیم بازار داخلی است.

به گفته ترکاشوند روزانه به طور معمول 300 تا 400 تن تخم‌مرغ به کشورهای مختلفی مانند عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شود، اما طی روزهای گذشته به صورت ناگهانی تقاضا برای صادرات این محصول به حدود 2000 تن در روز رسید که آن را در راستای تنظیم بازار داخلی مدیریت کردیم.

به گزارش ایسنا، گر چه صادرات تخم‌مرغ از ابتدای امسال تاکنون افزایش یافته و میزان آن در این بازه زمانی بیشتر از 12 ماهه سال گذشته شده و به بیش از 73 هزار تن رسیده است، اما براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه بیش از 100 هزار تن مازاد تولید تخم‌مرغ در کشور داریم که پتانسیل صادرات این میزان وجود دارد.

انتهای پیام

کد N1097706

وبگردی