آفتاب
رییس دفاتر استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان:

هیچ مرجعی در دانشگاه به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده کار فرهنگی برآید

هیچ مرجعی در دانشگاه به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده کار فرهنگی برآید

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان این‌که مسئولیت فرهنگی در دانشگاه بسیار سنگین است و از عهده هیچ‌کدام از بخش‌های دانشگاه به تنهایی برنمی‌آید، بر لزوم همکاری همه بخش‌ها برای پیشبرد اهداف فرهنگی دانشگاه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی در نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های استان خوزستان که با حضور معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به این‌که امروز خانواده‌ها به دلیل حجم فضاسازی‌های رسانه‌ای در تربیت دو، سه و حتی یک فرزند خود با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند، گفت: مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها در میدانی وارد شده‌اند که باید برای یک خانواده پنج، 10 یا 20 هزار نفری برنامه‌های فرهنگی تربیتی داشته باشند و مدیریت فرهنگی انجام دهند.

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان این‌که شاید در زمان پذیرش این مسئولیت چه بسا نمی‌دانستیم چه مسئولیت و بار سنگینی را پذیرفته ایم، خاطرنشان کرد: مسائل مالی، پشتیبانی، آموزش و تربیت حجم بالای دانشجویان در دانشگاه‌ها بار بسیار سنگینی بر عهده متولیان امر می‌گذارد که ما را در معرض پاسخ‌گویی الهی قرار می‌دهد.

شفیعی افزود: خواه کسی از بیرون یا داخل دانشگاه درباره مسائل فرهنگی از ما سؤال کند یا خیر، اما به فرموده آیه شریفه "مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فلیَبدأ بتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ"، کسی که خود را پیشگام و پیشرو برای جمع قرار دهد باید ابتدا از اصلاح خود آغاز کند. مسئولیت فرهنگی در دانشگاه بار بسیار سنگینی است و از عهده هیچ‌کدام از بخش‌های دانشگاه به تنهایی برنمی‌آید بلکه همه بخش‌ها باید همکاری کنند.

وی با تأکید بر این‌که هیچ مرجعی در دانشگاه به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده کار برآید، خاطرنشان کرد: اگر همه بخش‌ها با هم هماهنگ شوند، امید می‌رود که کارها تا حدودی پیش برود. این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که آن‌سوی میدان هم بیکار ننشسته‌اند و هجمه‌ مواد مخدر، بی‌بند و باری و کسالت و تن‌پروری به سمت جوانان ما طراحی و اجرا می‌شود و اتفاقأ کار در سمت ایجابی بسیار دشوارتر است.

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: به دلیل این‌که دعوت به بی‌بند و باری و تن‌پروری حسب ظاهر دعوت به راحتی است، آسان‌تر انجام می‌شود اما از سوی دیگر گاهی تذکر و توصیه به دانشجویان برای استفاده بهینه از زمان و عدم اتلاف وقت برای تحصیل و کسب علم، با اکراه پاسخ داده می‌شود.

شفیعی با بیان این‌که باید همه ارکان دانشگاه را یک مجموعه واحد ببینیم، خاطرنشان کرد: در واقع اگر دانشگاه در حوزه اداری با چالشی مواجه شد نباید فقط این را به معاونت اداری مربوط بدانیم و دیگر بخش‌ها نیز همین‌طور است، مسائل فرهنگی که علاوه بر آن یک مسئولیت الهی نیز هست و باید همه دغدغه آن را داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که همه مطالبات مطرح‌شده در این جلسه و جلسات مشابه بیانگر این ‌دغدغه است که بتوانیم دانشگاه را به‌عنوان یک مجموعه علمی و تأثیرگذار در روند رو به رشد خود حرکت و از موانع عبور دهیم، بیان داشت: سلیقه‌ها، نگاه‌ها و تفاوت برداشت‌ها باید زیر چتر و عنوان کلی اصول و دین دیده شود.

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان افزود: به‌طور مثال در موضوع مفاسد اخلاقی نمی‌توانیم بگوییم که این دیدگاه یک نظر و دیگری نیز یک نظر است بلکه باید خطوط قرمز رعایت شود؛ این دیگر سلیقه‌ای نیست یعنی اگر در جایی فضای دانشگاه مورد هجمه قرار گفت، همه باید متحد رفتار و عنوان کنند که آنچه مسلم است دین خدا به عنوان انچه خالق بشر تعیین کرده است، این امر را تکلیف می‌کند. در حوزه‌های پایین‌دستی دیدگاه‌های متفاوت پذیرفته است اما گاهی نظرات و دیدگاه‌ها مطرح‌شده با خطوط کلی و اعتقادات، مغایرت دارد.

شفیعی همچنین به موضوع حرکت علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: گاهی احساس می‌کنم که به تن‌پروری در حوزه‌های علمی رضایت داده‌ایم حال آن‌که براساس سنت الهی و تجربه، کار این حوزه با رفاه و راحتی پیش نمی‌رود. تمایل عمومی بر این است که مدت‌زمان کلاس‌ها و جلسات کوتاه باشد، تعطیلی مطلوب است و حرکت به سمت رونویسی و روخوانی شتاب نشان می‌دهد که این مسائل می‌تواند چالش‌های جدی برای نظام آموزشی در دانشگاه‌ها ایجاد کند.

وی اظهار کرد: گاهی نیز این احساس وجود دارد که دانشجو را متوجه این امر نکرده‌ایم که از محیط آموزش‌وپرورش خارج شده و دانشگاه حوزه تولید علم و با آموزش‌وپرورش متفاوت است؛ گاه این تغییر فضا را به دانشجو منتقل نمی‌کنیم و در نتیجه وقتی حلاوت علم و علم‌آموزی برای دانشجو تبیین نشود، در دانشگاه نیز اتفاق خاصی در حوزه علم نمی‌افتد. وقتی کار علمی فاخر در دانشگاه انجام می‌شود باید بسیار به آن بها بدهیم و دانشجوی استعداد درخشان را بسیار ترغیب کنیم.

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان نکته دیگر که به دلیل کوتاه‌بودن عمر مدیریت‌ها و سیاست‌های حاکم بر عرصه‌های اجرایی و تغییرات مدیریتی، کاری که باید به‌صورت پیوسته انجام شود مورد غفلت قرار گرفته است، این موضوع را "یادآوری، بازخوانی و بازنگری قوانین و آیین‌نامه‌ها" عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون مشاهده نکرده‌ام که در کنار ابلاغ حکم یک مدیر، مجموعه قوانین حوزه کاری مربوطه نیز در اختیار وی قرار گیرد.

شفیعی این ضعف را منحصر به دانشگاه ندانست و افزود: با توجه به این امر ضریب آزمون وخطا در مدیریت‌ها بالا می‌رود به همین دلیل انتظار می‌رود در هر دوره از مدیریت آخرین متن ویرایش‌شده قوانین و آیین‌نامه‌ها به افراد جدید و همچنین اعضای کمیته‌های منطقه‌ای داده شود که تا حدودی تفاوت عملکردها کاهش یابد.

وی با اشاره به تذکرش درخصوص کمیسیون ماده یک، اظهار کرد: بعد از چندسال هنوز این دو گانه در نظام آموزش عالی عمل می‌شود که یک اشکال است؛ آن‌گاه می‌گویند چرا در فلان دانشگاه ان‌طور عمل کرده‌اند و چرا آن دانشگاه به شکل دیگری برخورد می‌کند. بخشی از آن به این علت است که قانون به‌عنوان یک متن آشنا که هر کس بتواند به آن رجوع کند، در این حوزه‌ها دیده نشده است.

شفیعی همچنین شورای فرهنگی دانشگاه ها را فرصت بسیار خوبی برای ایجاد همدلی میان دانشگاه‌های استان دانست و تصریح کرد: البته اقتضائات فرهنگی هر استان با استان دیگر متفاوت است اما در دو استان مجاور متفاوت نگاه و عمل می‌شود.

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خواستار توجه به نیازها و مشکلات مالی دانشجویان عزت‌مند شد و با بیان این‌که نیاز مبدأ و منشأ بسیاری خطرات است، گفت: به نظر می‌رسد باید برای این دانشجویان فکری شود؛ بسیاری از این موارد از عهده شورای فرهنگی دانشگاه‌ها برمی‌آید و کاری به وزارت و تأمین اعتبار ندارد زیرا مسائل جزئی هستند اما خطرات بسیاری برای دانشجویان به همراه دارند.

انتهای پیام

کد N1095910

وبگردی