آفتاب

مناقشه ایران عربستان تلاش‌های عراق در مبازه با داعش را تهدید می‌کند

مناقشه ایران عربستان تلاش‌های عراق در مبازه با داعش را تهدید می‌کند

نبرد در رمادی شهری بزرگ در قلب منطقه سنی‌نشین سرانجام متوقف شد. گروه داعش در این منطقه سرنگون شده است و پرچم عراق دوباره به احتزاز در آمد. دولت عراق گروه داعش را فقط با کمک قبایل سنی شکست داد که بی‌اعتمادی محلی با دولت مرکزی شیعه را کم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، اکنون در حالی که عراق با چالش بزرگ‌تر تارومار کردن گروه داعش در دیگر شهرها رو به رو می‌شود، این کشور با افزایش درگیری بین عربستان سعودی و ایران مواجه شده است که شعله‌ور شدن تنش‌های فرقه‌یی در سراسر منطقه را تهدید می‌کند. برای عراق که به سختی از سال‌ها جنگ داخلی قومی رهایی یافته،‌ خصومت‌ها بین ایران و عربستان سعودی می‌تواند بار دیگر همکاری شیعه و سنی را تخریب کند و باعث قدرتمند شدن گروه داعش شود.

سعد الحدیثی، سخنگوی نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه گفت:‌ مطمئنا، افزایش تنش‌های فرقه‌یی محیطی مناسب برای رشد داعش خلق می‌کند. همه این‌ها به داعش در ساخت نیروهای جنگجو و به دست آوردن حمایت کمک می‌کند.

زمانی که پادشاهی سنی در عربستان سعودی یک روحانی شیعه را در کنار 46 زندانی دیگر در آخر هفته اعدام کرد، خشم رقیب دیرینه‌اش ایران کشوری با حکومت شیعه را بر انگیخت. انبوه جمعیت ایرانیان به سفارت عربستان در تهران حمله کردند و عربستان سعودی از طریق قطع روابط دیپلماتیک با ایران واکنش نشان داد. چندین متحد عربستان سعودی به سرعت این اقدام را دنبال کردند.

اکنون نگرانی‌هایی وجود دارد که این آزردگی تلاش‌های نوپا برای کاهش بسیاری از بحران‌هایی که منطقه را آشفته کرده را نابود خواهد ساخت. از جمله این تلاش‌ها جنگ‌های داخلی در سوریه و یمن است.

یان الیاسون، معاون دبیر کل سازمان ملل در این باره گفت:‌ من به طور معمول سعی کردم مشکلات را کم اهمیت جلوه دهم اما این مانعی بزرگ است. این آمیزه‌ای از پیامدهای ژئوپولیتکی منطقه‌یی و این واقعیت که عناصر فرقه‌یی چنین نقشی ایفا می‌کنند است. احساسات به شدت ادامه دارد. عراق به طور خاص با دولت مرکزی متحد با ایالات متحده و ایران در موقعیت دشواری قرار دارد.

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق با دقت رفتار کرده است. وی به طور محتاطانه‌ای این اعدام را محکوم کرده با این حال به درخواست معترضان شیعه در قطع روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی اعتنا نکرده است.

با این وجود تحلیلگران، سیاستمداران عراقی و رهبران قبیله‌یی گفته‌اند تا کنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که تنش های منطقه‌یی تاثیری فوری در داخل عراق داشته باشد، وجود نداشته است. آن‌ها اعلام کردند، حیدرالعبادی بعضا موضع میانه‌ای را اتخاذ کرده زیرا رهبران سنی عراق روابط نزدیکی با عربستان سعودی مانند دیگر کشورهای منطقه ندارند.

رافی العیساوی، رهبر قبیله‌یی در استان الانبار که از عملیات دولت عراق علیه گروه داعش حمایت می‌کند. در این باره گفت:‌ مشکل بین ایران و عربستان بر ما تاثیری ندارد.

دور جدید تنش‌ها روز شنبه با اعلام این که دولت عربستان شیخ نمر النمر روحانی شیعه مخالف صریح اعلام کرده آغاز شد. شیخ نمر النمر به تندی از خاندان سلطنتی آل سعود انتقاد می‌کرد و اعلام کرده بود که با حاکمان ستم پیشه بدون توجه به مذهب‌شان باید برخورد شود.

با این که واکنش‌ها به این اعدام به سرعت شکل گرفت، عراق موضع میانه‌ای را اتخاذ کرد و با محکوم کردن اعدام به سعودی‌ها تضمین داد که سفارت جدید آن‌ها می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و عراق از آن محافظت خواهد کرد.

سفارت عربستان در بغداد برای 25 سال تعطیل بود و در روز جمعه گذشته یک روز قبل از مناقشات دیپلماتیک بازگشایی شد.

انتهای پیام

کد N1095552

وبگردی